اوکراین می گوید موشکی را که روسیه می گوید غیرقابل توقف است را متوقف کرده است

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان ادعای اوکراین مبنی بر اینکه یک سامانه  دفاعی پاتریوت ایالات متحده که یکی از مدرن ترین موشک های بالستیک روسیه است را منهدم کرده است، این یک لحظه قابل توجهی در درگیری است که اکنون پانزدهمین ماه خود می گذراند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ارتش روسیه، کینژال یا Kh-47 را به عنوان نمونه‌ای از زرادخانه موشکی مدرن‌شده روسیه معرفی کرده‌اند و ادعا می‌کنند که سرعت مافوق صوت آن رهگیری آن را بسیار دشوار می‌کند.

موشک بالستیک Kh-47 یک موشک بالستیک هوا پرتاب است که بردی در حدود 2000 کیلومتر (1250 مایل) دارد، بنابراین می تواند دور از میدان نبرد شلیک شود.

این موشک با سرعتی حدود 10 برابر سرعت صوت حرکت می‌کند و از موشک بالستیک اسکندر با برد کوتاه‌تر که به زمین پرتاب می‌شود، مشتق شده است. و کلاهک نزدیک به 500 کیلوگرم را حمل می کند.

اطلاعات اوکراین بر این باور است که روسیه تنها چند ده موشک کینژال در زرادخانه خود دارد - ادعایی که به طور مستقل قابل تأیید نیست.

چندین موشک کینژال در ماه مارس به سمت اهداف اوکراینی شلیک شد، اما مشخص نیست که چه آسیبی وارد کرده اند یا اینکه آیا همه آنها به اهداف خود رسیده اند یا خیر. در ماه آوریل، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که سامانه‌های پاتریوت از آمریکا، آلمان و هلند وارد شده‌اند.

اگر یکی از آن سامانه‌ها، به قول اوکراینی‌ها، Kh-47 را منهدم کرده باشد، توانایی‌های یکی از تسلیحات نسل جدید روسیه را زیر سؤال می‌برد.

پس از اولین آزمایش کینژال، پوتین در سال 2018 به شورای فدرال روسیه گفت: «ویژگی‌های پروازی منحصربه‌فرد هواپیمای حامل پرسرعت باعث می‌شود موشک در عرض چند دقیقه به نقطه تخلیه برسد».

او همچنین گفت که سرعت مافوق صوت به آن اجازه می‌دهد «بر همه سیستم‌های دفاع ضد هوایی و ضد موشکی موجود، غلبه کند و کلاهک‌های هسته‌ای و متعارف را در برد بیش از 2000 کیلومتر تحویل دهد».

روسیه ادعاهای بلندپروازانه ای را برای چندین سیستم نظامی جدیدتر خود مطرح کرده است، اما توانایی آنها اثبات نشده است.

اگرچه جدیدترین تانک جنگی اصلی روسیه، T-90M، در تعداد کمی مستقر شده است، به نظر می رسد که در برابر مهمات غیر پیچیده آسیب پذیر است و گل سرسبد ناوگان دریای سیاه روسیه، مسکوا، در اوایل درگیری غرق شد.
124

تحلیلگران توانایی‌های کینژال را در مرحله آخر پرواز زیر سوال برده‌اند و پیشنهاد می‌کنند که ممکن است به اندازه نزدیک شدن به یک هدف قابل مانور یا سرعت نباشد.

استقرار پاتریوت نشان‌دهنده یک تغییر دریایی در قابلیت‌های دفاع هوایی اوکراین است که به شدت به سامانه‌های پدافند هوایی اس-300 متعلق به دوران شوروی وابسته بوده است - که اکنون مهمات برای آن کم است.

پاتریوت ها، مانند سیستم IRIS-T آلمان، ابعادی مدرن به لایه های دفاع هوایی اوکراین ارائه می دهند. اما همچنین بسیار پیچیده‌تر است و برای کار به حدود 100 پرسنل نیاز دارد.

یوری اینهات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین روز شنبه گفت که روس‌ها می‌گویند که پاتریوت یک سلاح قدیمی آمریکایی است و سلاح‌های روسی بهترین در جهان هستند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی روسيه اوكراين
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.