در پی انتشار اخبار ضد و نقیض درباره فرار رئیس جمهور سابق سودان و برخی مقامات ارشد دولت وی از زندان، یک مقام امنیتی تأکید کرد که «عمر البشیر» در بیمارستان به سر می‌برد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان در پی اعتراض گسترده زندانیان به کمبود غذا و آب در زندان و توقف خدمات، مقامات محلی درهای زندان را بازکردند.
روز گذشته، رسانه‌های سودانی تصاویری را منتشر کردند که نشان‌دهنده خروج زندانیان از زندان «کوبر» است که مقامات ارشد حکومت عمر البشیر در آن به سر می برند.

همزمان با این اقدام، رسانه‌های سودانی اخباری درباره فرار عمر البشیر و شماری از سران حکومتش از این زندان منتشر کردند.

با وجود این، منابع بلندپایه حکومتی به سی ان ان  گفتند که عمر البشیر از یک سال پیش در بیمارستان علیاء در ام درمان به سر می‌برد.

این در حالی است که ارتش سودان نیروهای واکنش سریع را مسئول بازکردن درهای این زندان معرفی کرده است، اما این نیروها این اتهام را رد و گشودن درهای زندان را محکوم کرده‌اند.

شبکه الجزیره نیز به نقل از منابع آگاه خبر داد که عمر البشیر در میان کسانی که از زندان فرار کرده‌اند نیست و تأکید کرد که مقامات ارشد حکومت سابق در بند ویژه‌ای به سر می برند.
خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» یکشنبه شب اعلام کرد که همزمان با درگیری‌های سنگین در پایتخت سودان بر سر قدرت، شمار زیادی از زندانیان موجود در زندان «کوبر» در شمال خارطوم آزاد شدند.

این خبرگزاری به جزئیات آزادی این زندانیان اشاره‌ای نکرده است.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه هفته گذشته (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده است و با وجود اعلام آتش‌بس درگیری‌ها در مناطق مختلف این کشور همچنان ادامه یافت.

حملات متقابل ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به یکدیگر به اموال عمومی خسارت وارد و تامین آب و برق را در برخی مناطق از خارطوم با مشکل مواجه کرده است.

 با گذشت بیش از یک هفته از درگیری ها میان ارتش سودان و نیروهای حمایت سریع به فرماندهی حمیدتی، کشورهای خارجی در حال تکاپو برای خارج کردن شهروندان خود از سودان هستند.

شب گذشته سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شمار کشته شدگان درگیری های سودان به 420 تن رسید و 3 هزار و 700 نفر هم زخمی شده اند.

بیش از 420 تن کشته شده اند که 264 غیر نظامی در بین آن ها وجود دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.