هفت ماه از زمانی که بوریس جانسون استعفای خود را از نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد، همچنان سایه بوریس جانسون بر حزب حاکم محافظه‌کار سایه افکنده است.

به گزرش جماران به نقل از سی ان ان جانسون علیرغم اینکه با رسوایی از سمت خود برکنار شده و بر کاهش گسترده حمایت از خود و حزبش ریاست می‌کند، همچنان تلاش می‌کند تا بر سیاست‌های دولت تأثیر بگذارد. طرفداران او می گویند مداخلات او آخرین امید محافظه کاران برای نجات حزب از نابودی در انتخابات بعدی است. منتقدان او فکر می کنند که او نه تنها نخست وزیر فعلی ریشی سوناک را تضعیف می کند، بلکه با یادآوری وجود خود به رای دهندگان - که بسیاری از آنها محبوبیتی ندارند - به چشم انداز انتخاباتی حزبش آسیب می رساند.

یک جمع‌بندی سریع: جانسون پس از رسوایی‌های اخلاقی متعدد که موقعیت او را غیرقابل دفاع کرد، مجبور به استعفا شد. این رسوایی ها شامل «پارتی گیت» بدنام بود که در آن جانسون اولین نخست وزیری شد که با برگزاری تجمعات غیرقانونی در طول قرنطینه همه گیر، به دلیل نقض قانون مجرم شناخته شد. پس از آن که جانسون ادعا کرد که معاون وی، کریس پینچر، اعضای حزب را در حالت مستی مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است، ضربه نهایی به جانسون رسید. جانسون علیرغم آگاهی از شایعات مربوط به رفتار خود، پینچر را استخدام کرد.

جانسون بخش زیادی از هفته گذشته را صرف ترک وست‌مینستر کرده است و حدس می‌زند که آیا قرار است به طور علنی علیه سوناک صحبت کند یا نه، زیرا او در تلاش برای مذاکره با اتحادیه اروپا برای اصلاح بخشی از توافق برگزیت 2019 است. شایان ذکر است که جانسون خود در جریان مبارزات انتخاباتی خود در همان سال با آن قرارداد مذاکره و امضا کرد و آن را "فر آماده" خواند.
191213032923-boris-johnson-brexit-backhoe-file

بخشی از توافق که باعث همه مشکلات می شود، پروتکل ایرلند شمالی است، ترتیبی که از نظر تئوری از ایجاد مرز سخت بین ایرلند شمالی که اتحادیه اروپا را همراه با بقیه بریتانیا ترک کرد و جمهوری ایرلند، یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، جلوگیری می کند. هر دو طرف توافق دارند که مرز نباید از ترس ایجاد تنش و خشونت وجود داشته باشد. ایرلند شمالی از زمانی که توافقی در سال 1998 به "مشکلات" سه دهه ای پایان داد که در آن بیش از 3500 نفر کشته شدند تا حد زیادی صلح آمیز بوده است.
بریتانیا این پروتکل را به طور کامل اجرا نکرده است زیرا بیم آن می رود که به تجارت بین ایرلند شمالی و بقیه بریتانیا آسیب برساند. اتحادیه‌های طرفدار بریتانیا ایرلند شمالی ادعا می‌کنند که این پروتکل ارتباط استان را با بقیه بریتانیا قطع می‌کند، در حالی که طرفداران تندرو انگلیسی برگزیت معتقدند پروتکل - و هر معامله‌ای که سوناک برای احیای آن انجام دهد - اساساً تسلیم اتحادیه اروپا است، علی‌رغم اینکه آنها از اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

آن تندروها، همراه با جانسون، بر این باورند که سوناک به طور خاص نباید بخشی از قانون پیشنهادی را که جانسون در زمان تصدی خود ارائه کرده بود، یعنی لایحه پروتکل ایرلند شمالی، که به دولت بریتانیا اجازه می دهد بخش هایی از پروتکل را پاره کند، کنار بگذارد. منتقدان می گویند که این قانون بین المللی را نقض می کند. سر و صدای مداوم و انتظار مداخله جانسون عملاً مذاکرات در مورد توافق با اتحادیه اروپا را از بین برده است و بسیاری از قدرت سوناک برای ارائه به عنوان نخست وزیر را زیر سوال برده است.

جانسون همچنین علناً از سوناک درخواست کرده است که اولین رهبر غربی باشد که جت های جنگنده را به اوکراین می فرستد، زیرا این درگیری در 12 ماهگی خود برگزار می شود.

"اساسا بیش از حد خودخواه"

اکثریت قریب به اتفاق نمایندگانی که سی ان ان با آنها صحبت کرد، از "توجه جویی" جانسون خسته شده اند، همانطور که بسیاری از آنها آن را توصیف کردند. همه آنها به دلیل ترس از منحرف شدن مذاکرات ایرلند شمالی که همانطور که بسیاری از آنها سریعاً گفتند، وضعیت بسیار خطرناکی است و به تیراندازی یک کارآگاه که همین هفته در استان رخ داد، اشاره کردند، از صحبت در پرونده خودداری کردند.

یکی از وزیران دولت سابق که در زمان جانسون خدمت می‌کرد، گفت: «فقط آرزو می‌کنم که او کنار بیاید و متوجه شود که تلاش‌هایش به بهترین نحو صرف حمایت از ریشی می‌شود.» «انتخابات بعدی بدون این حواس پرتی به اندازه کافی سخت خواهد بود. بوریس هنوز در بخش‌های خاصی از کشور محبوب است که ممکن است صندلی‌هایمان را از دست بدهیم. او باید در آنجا مشغول مبارزات انتخاباتی باشد، نه اینکه بازگشت به خط مقدم را مسخره کند.»

یکی دیگر از وزیران دولت که در زمان جانسون نیز خدمت می کرد، نسبت به توانایی جانسون برای کمک، حتی اگر بخواهد، خوش بین نیست.

وزیر سابق گفت: "او اساساً بیش از آن خودخواه است که بخواهد به افرادی کمک کند که بدون شک معتقد است او را ناعادلانه از سمت خود بیرون کردند." و او به اندازه کافی نامحبوب است که دورنمای بازگشت او به خط مقدم می تواند یکی از بزرگترین عوامل محرک مردم برای رأی دادن به ما باشد.»
230130133119-01-boris-johnson-ukraine-012223-restricted

نظرسنجی ها این نظریه را تایید می کند. نظرسنجی اخیر Ipsos MORI نشان داد که جانسون هنوز از سوناک یا رهبر اپوزیسیون کایر استارمر کمتر مورد اعتماد است. نظرسنجی پشت سر هم در مورد نتیجه انتخابات عمومی بعدی پیش بینی می کند که محافظه کاران متحمل ضررهای سنگینی شوند. افت ثروت محافظه کار را می توان مستقیماً به آغاز رسوایی پارتی گیت ردیابی کرد. پیش از آن، جانسون از حمایت غیرمعمول بالایی برخوردار بود، تا حد زیادی به لطف انتشار موفق واکسن کووید در بریتانیا.

حامیان جانسون کاملاً به نظرسنجی ها اعتقاد ندارند و این روایت را به چالش می کشند که سقوط حمایت محافظه کاران به دلیل وسواس رسانه ای به پارتی گیت بوده است.

یکی از وفاداران جانسون به سی‌ان‌ان گفت که «مردم فراموش می‌کنند که او بیشترین اکثریت را پس از مارگارت تاچر به دست آورده است» و معتقد است که او هنوز از نظر مردم «یک غول» است. حامیان او در حزب از مداخلات او استقبال می‌کنند، با یکی از سخنانش در مورد بحث ایرلند شمالی، که همچنان مطبوعات را هدف قرار می‌دهند، که رسانه‌ها "باید از گسترده‌ترین بحث ممکن در مورد این موضوع مهم قانون اساسی برای ملت ما استقبال کنند."

سایر محافظه کاران می ترسند وفاداران جانسون، که عمدتاً در انتهای طیف حامی برگزیت قرار دارند، به سختی متوجه شوند که مفروضات آنها اشتباه است.

وزیر سابق دولت گفت: «بیشتر حامیان او در پارلمان یا قبلاً تصمیم گرفته‌اند در انتخابات بعدی کناره‌گیری کنند، احتمالاً به این دلیل که می‌دانند نوشته روی دیوار است، یا شانس بسیار زیادی برای از دست دادن کرسی خود دارند.»

یک وزیر ارشد محافظه کار و سابق کابینه که در دولت با جانسون کار می کرد با درجاتی از سردرگمی به او نگاه می کند. من واقعاً نمی‌دانم که این برکسی‌کنندگان تندرو به چه چیزی امیدوار هستند. عموم مردم برگزیت را یک اشتباه می‌دانند، پس چرا اینقدر تهاجمی آن را دو چندان کنیم.»

تعداد فزاینده‌ای از محافظه‌کاران وجود دارند که به نظرسنجی‌ها نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند که شکست سنگین در انتخابات عمومی بعدی اجتناب‌ناپذیر است. آنها یک مزیت بزرگ را در بازگشت جانسون به خط مقدم می بینند: اینکه او شکست می خورد، ممکن است در نهایت این افسانه را از بین ببرد که او "برگزیده" است و در نهایت به کل آزمایش جانسون خط بکشد.

بعید به نظر می رسد که جانسون به تحریکات خود از پشتیبان ها پایان دهد، به ویژه در مورد سیاست هایی که به اعتقاد او ممکن است میراث او را نابود کند. با این حال، هر چه بلندتر فریاد بزند و محکم‌تر پاهایش را کوبید، بزرگترین تهدید برای میراث جانسون به راحتی می‌تواند به خود بوریس جانسون تبدیل شود. به نظر می رسد که آیا او حزب خود را نیز سرنگون می کند، موضوعی است که بی جهت بسیاری از حامیان او را آزار نمی دهد./ذلفامعیل

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی بوریس جانسون
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.