در پی اقدامات اصلاحات اقتصادی ولیعهد بحرین، رقابت فزاینده ای میان وی و برادر ناتنی اش در گرفته است.

به گزارش جماران به نقل از القدس العربی سایت اینترنتی «اینتلیجس آنلاین» اعلام کرد «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولیعهد و نخست وزیر بحرین، در حال انجام اصلاحات همه جانبه در شرکت «ممتلکات» (صندوق سلطنتی) از طریق حذف اشخاص کلیدی اقتصاد کشور پس از سال ها خدمت است. این سایت همچنین از وجود رقابت فزاینده میان سلمان بن حمد و «ناصر بن حمد آل خلیفه» برادر ناتنی اش که مورد علاقه پادشاه این کشور است و نفوذش در اقتصاد کشور به سبب مسئولیش در زمینه انرژی در حال افزایش است، خبر داد.

این سایت افزود: از جمله چهره های اصلی حذف شده توسط سلمان بن حمد، «ژان کریستف دورون» شهروند فرانسوی-بحرینی، مشاور مالی قدیمی خانواده «آل خلیفه» و مدیر سابق بانک «BNP Paribas» است.

این سایت همچنین اعلام کرد: ولیعهد بحرین می خواهد از صندوق ثروت سلطنتی «ممتلکات» برای دادن جان تازه ای به اقتصاد این کشور با بازنشانی این صندوق، از طریق اصلاح مدیریت داخلی آن و ایجاد تغییرات مختلف در مدیران ارشد آن استفاده کند.

اینتلیجنس آنلاین افزود: دورون با وجود ایفای نقش برجسته در استراتژی مالی بحرین به عنوان مشاور آل خلیفه در 30 سال گذشته، چندین سمت کلیدی را ترک خواهد کرد.

همچنین دورون پس از 7 سال مدیریت بانک ملی بحرین (NBB) در سال 2023 این سمت را به «عثمان احمد» که کار خود را از شعب بین المللی بانک سیتی آمریکایی آغاز کرده، واگذار خواهد کرد.

دورون همچنین سمت خود را در هیئت مدیره هواپیمایی خلیج از دست داد.

این دو شرکت متعلق به صندوق سلطنتی، یعنی بانک ملی بحرین و هواپیمایی خلیج که جزء دارایی های استراتژیک بحرین به شمار می آید، حدود 20 درصد از مجموع تولید ناخالص بحرین را شامل می شود.

دورون در سال 2016، به عنوان مشاور مدیر عامل وقت شرکت ممتلکات توجه ولیعهد را به خود جلب کرد. ولیعهد کرسی هیئت مدیره چندین شرکت دولتی از جمله بانک اسلامی بحرین، و شرکت مخابراتی «بتلکو» را به وی اعطا کرد. دورون تا امروز این سمت ها را داراست و به پاس خدماتش پاسپورت بحرینی نیز دریافت کرده است.

در میانه اقدامات اصلاحی ولیعهد، دورون از این فرصت ها برای پیشبرد منافع گروه بانکی فرانسوی BNP Paribas که در سراسر کشورهای شورای همکاری گسترش یافته استفاده کرد، زیرا او پس از پیوستن به این گروه در سال 1989 به عنوان مدیرعامل منطقه‌ای خاورمیانه و آفریقا در سال 2018 انتخاب شد.

دورون در اقناع گروه فرانسوی برای ایجاد دفتر مرکزی منطقه ای خود در منامه به جای دبی مشارکت داشت که باعث ستایش آل خلیفه شد.

دورون از سال 1996 عضو بخش محلی (Conseillers du Commerce Extérieur de la France) بوده و از سال 1997 تا 2012 نیز رئیس آن بوده است.

دورون همچنین از سال 2015 مدیر اتاق بازرگانی و صنعتی فرانسه در بحرین بوده و نقش او به عنوان بانکدار برای اکثر گروه های فرانسوی در شورای همکاری به او درک عمیقی از بازارهای منطقه داده است.

دورون اغلب در سفرهای رسمی مهم میان فرانسه و بحرین از جمله سفر «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین به پاریس در سال 2019، که او را مشاور کلیدی در پاریس و منامه تبدیل کرد، شرکت داشت، اگرچه فرانسه پس از آن که تصمیم به تعطیلی بخش اقتصادی سفارت خود در منامه گرفت، اهداف اقتصادی خود را در بحرین محدود کرد.

ولیعهد بحرین با انتصاب «سلمان بن خلیفه آل خلیفه » وزیر دارایی، به عنوان رئیس هیئت مدیره جدید آن در سپتامبر گذشته، اصلاحات صندوق سلطنتی را پیش برد.

گفتنی است حدود 50 شرکت از جمله آلمینیوم بحرین، شرکت ارتباطات «بتلکو» و شرکت خودروسازی «مکلارن» متعلق به صندوق سلطنتی بحرین است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.