تایوان از هجوم هواپیماهای بمب افکن چینی بی سابقه خبر داد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان وزارت دفاع این جزیره روز سه‌شنبه اعلام کرد که چین ۱۸ فروند هواپیمای بمب‌افکن H-6 با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را به منطقه دفاع هوایی تایوان ارسال کرده است، زیرا پکن به افزایش فشار بر این جزیره خودگردان ادامه می‌دهد.

به گفته وزارت دفاع تایوان، 18 بمب افکن بخشی از مجموع 21 هواپیمای جنگی چینی بودند که به منطقه شناسایی دفاع هوایی جنوب غربی تایوان - یک حائل از حریم هوایی که معمولاً به آن ADIZ گفته می شود - در بازه زمانی 24 ساعته از صبح دوشنبه تا صبح سه شنبه فرستاده شدند.

این وزارتخانه گفت که وضعیت را زیر نظر دارد و از جت های جنگنده و همچنین سامانه های موشکی زمینی برای ردیابی هواپیماهای چینی استفاده می کند.

این پروازها بیشترین تعداد پروازهای H-6 را در یک دوره 24 ساعته از زمانی که تایپه شروع به انتشار داده های روزانه در مورد تهاجم جنگنده های چینی در سال 2020 کرد، نشان می دهد.

ADIZ به طور یکجانبه تحمیل شده و از حریم هوایی حاکمیتی متمایز است، که طبق قوانین بین المللی به عنوان گسترش ۱۲ مایل دریایی از خط ساحلی یک قلمرو تعریف شده است.

حزب کمونیست چین حاکم چین، تایوان را - جزیره‌ای با 24 میلیون جمعیت که به طور دموکراتیک اداره می‌شود - به‌عنوان بخشی از قلمرو خود می‌بیند، علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است. مدت‌هاست که این کشور متعهد شده است که در صورت لزوم، جزیره را با سرزمین اصلی چین «دوباره متحد کند».

تنش ها در اطراف تایوان در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به این جزیره در ماه اوت، خشم چین را برانگیخت و بلافاصله مانورهای نظامی را آغاز کرد.

از آن زمان، پکن تاکتیک‌های فشار نظامی خود را در این جزیره افزایش داده است و جت‌های جنگنده را از خط میانی تنگه تایوان، یعنی محدوده آبی که تایوان و چین را جدا می‌کند، فرستاده است.

برای دهه ها، خط میانه به عنوان یک خط مرزی غیررسمی بین این دو عمل می کرد و تهاجمات نظامی در سراسر آن نادر بود.

در ماه نوامبر، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، برای اولین بار در زمان ریاست جمهوری خود در اجلاس گروه 20 در اندونزی، به صورت حضوری با شی جین پینگ، رهبر چین دیدار کرد. پس از آن، بایدن این نشست سه ساعته را «علنی و صریح» توصیف کرد و تهاجم قریب الوقوع به تایوان را مورد تردید قرار داد.

انتظار می‌رود مذاکرات رسمی دوجانبه در مورد همکاری‌های آب و هوایی و همچنین بخشی از مجموعه گسترده‌تر توافق‌نامه‌های بین بایدن و شی از سر گرفته شود - در حالی که چین قبلا مذاکرات را به عنوان بخشی از تلافی سفر پلوسی به تایوان متوقف کرده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی تایوان چین

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.