در حالی که پس از استعفای تراس، نگاه‌ها متوجه جانسون بود و شانس او برای بازگشت به "داونینگ استریت" بالا تلقی می‌شد، او عصر یکشنبه ۲۳ اکتبر از انصراف در کاندیداتوری خبر داد.

به گزارش جماران، پنجمین نخست‌وزیر محافظه‌کار طی شش سال،  چه کسی جانشین لیز تراس خواهد شد؟ بوریس جانسون از نامزدی برای رهبری حزب انصراف داده و شانس ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق، به مراتب از پنی موردانت، وزیر امور پارلمانی بیشتر است.

بریتانیا به دنبال پنجمین نخست‌وزیر محافظه‌کار در شش سال گذشته است. دیوید کامرون در سال ۲۰۱۶ استعفا داد زیرا دیگر نمی‌خواست پس از رفراندوم برگزیت، سکان‌دار کشتی سیاست باشد. ترزا می سه سال بعد در پی شکست مذاکرات برگزیت کناره‌گیری کرد و بعد از او بوریس جانسون آمد که پس از فراز و نشیب‌ها، سقوط کرد. دولت لیز تراس هم مستعجل بود و تنها ۴۵ روز دوام داشت.

جانسون هنگام استعفا گفت هیچ کس در پهنه سیاست همیشگی نیست و امور را به لیز تراس سپرد که با شتاب زیاد طرح‌های انقباضی اقتصادی را به جریان انداخت اما پس از شش هفته به ناکامی در برآوردن وظایف خود اذعان کرد.

در حالی که پس از استعفای تراس، نگاه‌ها متوجه جانسون بود و شانس او برای بازگشت به "داونینگ استریت" بالا تلقی می‌شد، او عصر یکشنبه ۲۳ اکتبر از انصراف در کاندیداتوری خبر داد. نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در توضیح این تصمیم، به لزوم متحد بودن حزب در پارلمان اشاره کرد و گفت در غیر این صورت امکان دولتمداری موثر وجود نخواهد داشت. یک احتمال نیز در نظر گرفته شده و آن این که جانسون دامنه و عوارض مخالفت‌ها را محاسبه کرده باشد.

او در عین حال گفته که می‌داند برای کمک به محافظه‌کاران در انتخابات ۲۰۲۴ موقعیت خوبی دارد. چه بسا این سخن، اعلام تلویحی بازگشت در آینده باشد.

پپیشتازی ریشی سوناک 

نامزدی رسمی برای جانشینی لیز تراس، مستلزم کسب حمایت حداقل ۱۰۰ عضو حزب محافظه‌کار است و این امر باید تا ساعت ۳ بعد از ظهر دوشنبه ۲۴ اکتبر انجام گیرد.

ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق، که چند هفته پیش به تراس باخته بود، اکنون بهترین چشم‌انداز را برای نقل مکان به خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت دارد. سوناک قبلاً حمایت حدود ۱۵۰ نماینده مجلس را به دست آورده است.

او عصر یکشنبه با اعلام کاندیداتوری رسمی، در توییتر نوشت: «بریتانیا کشوری فوق‌العاده است اما با یک بحران اقتصادی عمیق روبرو هستیم. به همین دلیل من برای رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری اعلام آمادگی می‌کنم.»

رسانه‌ها شانس پنی موردانت، وزیر امور پارلمانی برای جلب حمایت اعضای حزب را اندک ارزیابی می‌کنند.

سوناک ۴۲ ساله به رأی‌دهندگان وعده داده که برای "اصلاح اقتصاد، متحد کردن حزب و خدمت به کشور" تلاش خواهد کرد.

مخالفت‌های گسترده علیه نامزدی جانسون

در روزهای گذشته که بحث بازگشت جانسون به صدارت مطرح بود، منتقدان او در باره یک "فاجعه تمام عیار" اخطار داده بودند. چند نماینده حتی گفته بودند که در صورت بازگشت جانسون از حزب بیرون می‌روند. ویلیام هیگ، رهبر سابق حزب محافظه‌کار، از جمله گفته بود که جانسون حزب را در یک "مارپیچ مرگ" گرفتار خواهد کرد. حتی دومینیک راب، معاون سابق جانسون هم از ریشی سوناک حمایت کرده و گفته با وجود احترام و علاقه به جانسون "نمی‌توان به عقب برگشت."

به گزارش خبرگزاری آلمان، یک نکته اصلی منتقدان جانسون، پرونده جنجالی پارتی گیت است که هم‌چنان باز مانده و جلسات تحقیق کمیته پارلمانی دوباره برای بررسی راست و دروغ اظهارات او جریان دارد. هرگونه بازگشت جانسونبه عرصه سیاست، به معنای داغ شدن اخبار این رسوایی است. این یعنی درگیر شدن رئیس دولت در یک بحران حاد؛ بحرانی که به کشور مربوط نمی‌شود بلکه معطوف به یک شخص است.

طبق گزارش رسانه‌های بریتانیایی، جانسون و سوناک شامگاه شنبه ۲۲ اکتبر با یکدیگر دیدار کرده‌اند. گمانه‌زنی شده که این دو برای جلوگیری از انشعاب در حزب محافظه‌کار و حفظ یکپارچگی آن، با هم توافق کرده‌‌اند. روزنامه محافظه‌کار "ساندی تلگراف" نوشته بود محتمل است که سوناک نقشی در کابینه آینده به جانسون پیشنهاد داده باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.