مسکو اعلام کرد که گاز طبیعی روسیه از طریق خط لوله عظیم نورد استریم 1 تا زمانی که غرب تحریم‌های روسیه را لغو نکند، دوباره جریان پیدا نخواهد کرد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان  تحلیلگران شرکت مشاوره انرژی ریستاد انرژی در گزارش تحقیقاتی به نقل از CNBC می گویند این اقدام اخیر "به طور قابل توجهی خطر عدم دریافت گاز بیشتر از طریق نورد استریم 1 را در طول زمستان افزایش داده است."

هیچ نام دیگری برای این کار جز اخاذی وجود ندارد. این یک ایده بد در کوتاه مدت برای اروپا و در دراز مدت برای روسیه است.

پس از حمله نیروهای پوتین به اوکراین در ماه فوریه، غرب تحریم هایی را علیه مسکو اعمال کرد. البته پوتین هرگز در انجام بازی طولانی ماهر نبوده است. بازی کوتاه او اما پایانی از درد و رنج را به همراه نداشته است. این قطعاً در مورد اروپا صدق می کند. اما به دلایل زیادی، اروپا و غرب باید محکم و متحد بایستند. این تنها راه واقعی برای مقابله با یک قلدر است.

اروپا به سرعت و قاطعانه واکنش نشان داده است. حتی قبل از اظهارات پسکوف، بسیاری از قاره اقداماتی را برای کاهش ضربات کاهشی که قبلا شروع شده بود و افزایش شدید قیمت انرژی و اثرات تورمی که میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، آغاز کرده بودند. صفحه اول روزنامه لوموند فرانسه روز دوشنبه با تیتر "قیمت انرژی: کشورهای اروپایی بسیج می شوند" منتشر شد. تورم در منطقه یورو 9.1 درصد است - بیش از چهار برابر هدف 2 درصد - و نظرسنجی رویترز نشان می دهد که این قاره «تقریباً مطمئناً وارد رکود می شود».

در همین حال، در نشست روز دوشنبه وزرای نفت کشورهای اصلی اوپک و همچنین سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت از جمله روسیه، تصمیم به کاهش اهداف تولید به میزان نسبتاً کوچک - اما نه ناچیز - 100000 بشکه در روز گرفته شد. . این اقدام درست برعکس تعهد اوپک مبنی بر افزایش تولید تا این میزان پس از نشست جنجالی جو بایدن با محمد بن سلمان ولیعهد در کاخ سلطنتی السلام در ماه ژوئیه بود. جلسه ایده بدی بود، حالا بدتر شده است. در عرض چند دقیقه، اقدام روز دوشنبه اوپک باعث افزایش 3 درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.

برای رویارویی با این چالش‌ها، از افزایش هزینه‌های انرژی گرفته تا افزایش سرسام‌آور تورم، تعدادی از کشورها اقدامات اساسی را آغاز کرده‌اند. روز یکشنبه، دولت فدرال در برلین از طرح کمک 65 میلیارد دلاری برای کمک به خانوارهای آلمانی خبر داد. نخست وزیر جدید بریتانیا، لیز تراس، در حال بررسی طرح نجات مشابهی است که به گفته مقامات وزارت دارایی به ساندی تایمز، احتمالاً بیش از 100 میلیارد پوند (115 میلیارد دلار) خواهد بود.

در گردهمایی وزرای انرژی اروپا در 9 سپتامبر در مورد طرحی برای محدود کردن قیمت گاز طبیعی در سراسر این قاره بحث و گفتگو خواهد شد. و وزرای انرژی G-7 موافقت کردند که سقف قیمتی را برای نفت و محصولات نفتی روسیه از ابتدای دسامبر اعمال کنند، که به منظور کاهش درآمدهای کرملین و تضعیف زیربنای مالی روسیه و در عین حال اجازه دادن به نفت این کشور برای ادامه عرضه به بازارهای جهانی طراحی شده بود.

همچنین روز دوشنبه، رهبران دو ستون قاره، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولز، صدراعظم آلمان، یک کنفرانس ویدئویی برای بحث در مورد انرژی برگزار کردند. در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این نشست، مکرون به خبرنگاران گفت که آنها به توافق رسیده اند: فرانسه گاز مازاد خود را به آلمان عرضه خواهد کرد و در ازای آن، آلمان برق تولیدی خود را به فرانسه ارسال خواهد کرد. مکرون همچنین از ساکنان فرانسه خواست مصرف انرژی خود را تا 10 درصد کاهش دهند. او گفت که قطع یا جیره بندی "فقط آخرین راه حل" خواهد بود.

اما این درد به این زودی ها فروکش نمی کند. اوایل روز دوشنبه پس از اظهارات پسکوف، یورو در برابر دلار به پایین‌ترین حد در 20 سال گذشته سقوط کرد. در حال حاضر بانک مرکزی اروپا در حال بررسی افزایش شدید 50 یا 75 واحدی در نرخ های وام در سراسر قاره است که در نشستی در روز پنجشنبه برگزار می کند، که بازتاب مسیری است که فدرال رزرو آمریکا برای ماه ها در آن طی کرده است. به قول فایننشال تایمز لندن، «یک تغییر جنگ‌طلبانه». کاترینا اوترمول، اقتصاددان ارشد اروپایی در شرکت بیمه آلمانی آلیانز به FT گفت: «هیچ کبوتری در بانک مرکزی اروپا باقی نمانده است، فقط شاهین های معمولی و اوبر-شاهین هستند. این بانک حتی ممکن است شروع به کاهش ترازنامه 9 تریلیون یورویی خود کند.

اروپا گزینه های دیگری نیز دارد، اگرچه آنها جذابیت کمتری دارند و مطمئناً تأثیرگذاری کمتری دارند. خطوط لوله دوران شوروی همچنان شاهد جریان گاز طبیعی از طریق اوکراین هستند که علیرغم تهاجم روسیه و مخالفت رهبران اوکراین از طریق ترکیه بدون وقفه است. افزایش عرضه از چاه‌های نفت دریای شمال که توسط نروژ و بریتانیا کنترل می‌شود، می‌تواند به اروپا کمک کند تا از آن عبور کند، شاید تا زمانی که دلیل آن به کرملین بازگردد. اما حفاری مجدد در دریای شمال به دلیل نگرانی های طولانی مدت زیست محیطی می تواند بسیار بحث برانگیز باشد.

مطمئناً این بهایی ارزش پرداختن دارد، اما درد شدید خواهد بود و قبلاً صدایی از فشارهای پس زده شنیده شده است. ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست افراطی لیگ ایتالیا، در آخر هفته ادعا کرد که تحریم‌ها در واقع به روسیه کمک کرده است مازاد پرداختی 140 میلیارد دلاری جمع کند و در عین حال به اقتصاد اروپا - به‌ویژه ایتالیا آسیب وارد کرده است. سالوینی اعلام کرد: «نمی‌خواهم تحریم‌ها به کسانی که این تحریم‌ها را تحمیل می‌کنند بیشتر از کسانی که از آنها ضربه می‌خورند آسیب بزند». بر اساس نظرسنجی پولیتیکو، اتحادیه سالوینی در ائتلافی با دیگر احزاب راستگرای ایتالیایی متحد شده است که در آستانه انتخابات سراسری 25 سپتامبر در آنجا پیشتاز هستند.

به طور مناسب، اوکراین و بسیاری از کشورهای رسمی اروپا در برابر درخواست ها برای لغو تحریم ها مقاومت می کنند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در گفت‌وگوی تلفنی با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اروپا را تحت فشار قرار داد تا با دور جدید تحریم‌ها، پیچ‌ها را بیشتر بر روسیه سفت کند.

یک اراده قوی در صندوق های رای و در وزارتخانه ها و پارلمان های سراسر قاره ضروری است. پوتین در برخی مناطق منزوی از حمایت قابل توجهی برخوردار است. غرب باید به همان اندازه درک عمیقی داشته باشد که قیمت هر گونه کاهش قیمت در مواجهه با هیاهوی روسیه چقدر بالا خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.