درست زمانی که فکر می‌کردید بازگشت به آب خروشان ناشی از همه‌گیری بی‌خطر است، اروپا تابستان فاجعه‌بار دیگری را سپری می‌کند.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان این بار، این نوار قرمز همه گیر نیست، بلکه چیزی است که به نظر می رسد بدترین خشکسالی این قاره در تاریخ باشد. طبق گزارش هفته گذشته دیده‌بان خشکسالی اتحادیه اروپا، حدود 63 درصد از زمین‌ها در سراسر اتحادیه اروپا و بریتانیا یا هشدار یا هشدار خشکسالی داشتند - و این رقم قبل از اعلام خشکسالی در 8 منطقه از 14 منطقه توسط بریتانیا صادر شد. هشدارهای جدید هر روز در حال سرازیر شدن است. در حالی که چشم انداز خشک است، سطح آب در حال کاهش است. رودخانه‌ها و دریاچه‌ها در حال خشک شدن هستند - و علاوه بر این که اثرات مخربی بر تجارت و صنعت می‌گذارد، بخشی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد که به لطف همه‌گیری همه‌گیر از قبل به زانو درآمده بود: گردشگری. بدتر از آن، کارشناسان می گویند که این نشانه نگران کننده ای از اتفاقات آینده است.

تراژدی در راین

راین 766 مایلی یکی از مهم ترین مسیرهای تجاری اروپا است که کشتی های کانتینری در اطراف پیچ های آن تردد می کنند. همچنین یک برنامه سفر دریایی کلاسیک است. اما اکنون برخی از آن رویاهای آبراهی به نظر می رسد که به گل نشسته اند. بر اساس آمارهای رسمی، روز شنبه، سطح آب در شهر کائوب آلمان - یک مقطع بحرانی - به تنها 36 سانتی متر یا 14 اینچ کاهش یافت. این بسیار کم است -- در 40 سانتی متر، حمل و نقل تجاری بی سود می شود. کلر ویدن، مدرس اصلی گردشگری و بازاریابی در دانشگاه برایتون، می گوید هیچ کدام از اینها خبری نیست.

او می‌گوید: «هر کسی که قایق‌های کروز رودخانه را اداره می‌کند، به دلیل تغییر آب و هوا در 20 سال گذشته، این موضوع را می‌دانست. مقصد دیگری در پنج یا شش سال گذشته. اما در حالی که شرکت های کروز ممکن است این را پیش بینی کرده باشند، مشتریان این کار را نکرده اند. او می‌گوید: «سفر رودخانه‌ای به‌ویژه برای افراد فعال بسیار محبوب‌تر شده است. "شما زود پهلو می گیرید، تمام روز را به لذت بردن از یک شهر می گذرانید، سپس در پایان روز به قایق برگردید و دریانوردی کنید. بسیار ساکت تر از سفرهای دریایی انبوه است. اما خشکسالی و تغییرات آب و هوایی با افزایش سفرهای دریایی در رودخانه همزمان شده است. " اما او هشدار می‌دهد که با بحران آب‌وهوایی، کشتی‌رانی سنتی اروپا در رودخانه «قطعاً آسیب می‌بیند» و پیش‌بینی می‌کند که «احتمالاً صنعت در نتیجه به حالت اولیه باز می‌گردد».

یک تجارت پررونق -- در حال حاضر

هلن پروچیلو از متخصص کشتی‌های تفریحی Promal Vacations، کشتی‌رانی در رودخانه اروپا را داغ‌ترین چیزی که امسال می‌فروشیم می‌گوید. کمی بیش از حد داغ: اگرچه هیچ یک از مشتریان او هنوز تحت تأثیر قرار نگرفته اند، او می گوید که در میان نمایندگان همکارش، یکی از آنها سفر یک مشتری را در این هفته لغو کرد و دیگری برنامه سفر خود را تنظیم کرد. تغییرات سفرهای دریایی در رودخانه معمولاً لحظه آخری هستند، زیرا به سطح آب و باران بستگی دارند. پروچیلو می گوید که بسیاری از قایق های کروز رودخانه ای به طور خاص با بدنه صاف تر برای مقابله با سطح پایین آب ساخته شده اند. در صورت مشکل، کسانی که استخرهای شنا در کشتی دارند می توانند آنها را خالی کنند. راب کلابرز، رئیس Q Cruise + Travel، یکی از آژانس های عضو Virtuoso در شیکاگو، اضافه می کند که نرده ها، مبلمان و حتی پل کاپیتان به گونه ای طراحی شده اند که هنگام عبور از زیر پل ها در آب بالا، پایین بیایند.

نه این که از مشکلات جلوگیری کند. در سال 2017، پروچیلو یک سفر دریایی راین را با Emerald رزرو کرد، اما "سطح بسیار پایین" آب را پیدا کرد.

او می‌گوید: «کشتی استخر را خالی کرد تا بار را سبک کند و ما واقعاً می‌توانستیم کشتی را در حال ضربه زدن به کف رودخانه احساس کنیم.

ما هرگز بعد از شب اول کاپیتان را ندیدیم. او روی پل ماند تا اطمینان حاصل شود که کشتی به دقت کار می شود.

دیگران آنقدر خوش شانس نبودند. پروچیلو می‌گوید که آن‌ها از کنار خط کشتی دیگری عبور کرده و مسافران خود را در اتوبوس‌ها پیاده کردند.

او می‌گوید: «ساخت کشتی و تجربه کاپیتان‌ها در شرایطی که آب و هوا اینگونه است بسیار مهم است. و او هیچ شانسی نمی‌کند - تماشای کاهش سطح آب در راین در طول ماه گذشته باعث شده است که به رزرو کنندگان بالقوه توصیه کند تا سال آینده صبر کنند.

او می‌گوید: «همچنین به آن‌ها توصیه می‌کنم زودتر در فصل سفر کنند، زیرا سطح رودخانه در سفر در ماه مه یا ژوئن در مقابل جولای یا آگوست مشکلی به نظر نمی‌رسد.

برای کسانی که قبلا رزرو کرده‌اند، او مرتباً با خطوط کروز رودخانه تماس می‌گیرد و شرایط را بررسی می‌کند.

مقامات آلمانی روز جمعه به سی ان ان گفتند که این شرایط بسیار ویرانگر است -- سطوح در برخی مناطق "به طور استثنایی پایین" است.

در واقع، Weeden معتقد است که سفرهای دریایی راین قبل از مدت ها "یک چیز از گذشته خواهد بود".

پس امسال چه اتفاقی خواهد افتاد؟ CLIA، که نماینده اپراتورهای کروز است، می گوید: اپراتورهای سفرهای دریایی... وضعیت را رصد کرده و در ارتباط با مقامات مربوطه واکنش مناسب نشان می دهند.

"ایمنی مهمانان و خدمه در تصمیم گیری های مربوط به برنامه های سفر نقش اساسی دارد. در جایی که هر گونه تغییری برنامه ریزی شده است، اپراتورها سخت تلاش می کنند تا هرگونه اختلال را به حداقل برسانند."

ریویرا تراول، متخصص سفرهای دریایی در رودخانه، در بیانیه‌ای گفت: «تاکنون با اتخاذ تدابیری مانند تعویض کشتی و تغییرات جزئی برنامه سفر، کمترین اختلال را شاهد بوده‌ایم تا اطمینان حاصل شود که مهمانان همچنان می‌توانند از سفرهای دریایی خود نهایت استفاده را ببرند.» برای مثال، یک کشتی ممکن است مقصدی را چند ساعت زودتر ترک کند.

وب سایت Viking Cruises بیان می کند که "سطح پایین آب بر مسیرهای منتخب رودخانه تاثیر می گذارد." با مسافران آسیب دیده از طریق خط کروز تماس گرفته خواهد شد.

برای کاهش مشکلات، وایکینگ کشتی‌های خواهر را هدایت می‌کند که در همان مسیر حرکت می‌کنند، اما در جهت مخالف. اگر در یک طرف رودخانه مشکلی وجود داشته باشد، مهمانان می توانند به کشتی دیگر منتقل شوند.

کلابرز می گوید که «خطوط زیادی» این کار را انجام می دهند. "اگر آب کم (یا زیاد) مانع عبور در یک نقطه خاص شود، خط به سادگی مسافران دریانوردی پایین دست (و چمدان آنها) را به سمت کشتی بالادست و بالعکس می برد. کشتی ها با "نو" خود به نقطه مبدا برمی گردند. مسافرانی که به سادگی بدون وقفه به سفر خود ادامه می دهند."

و اگر همه چیز ناموفق باشد، آنها از قایق به عنوان هتل و مسافران اتوبوس هر روز به مقصد خود استفاده می کنند. شاید آنقدرها هم رمانتیک نباشد، اما تاثیرگذار است. کلابرز از تجربه شخصی خود می گوید: «مسافت های پیموده شده با کشتی های دریایی رودخانه خیلی طولانی نیست، بنابراین گاهی اوقات مسافران حتی با سرعت بیشتری در حرکت اتوبوس ها بیشتر می بینند. "چند سال پیش در سفر دریایی Uniworld، آب زیاد کشتی را به مدت سه روز در وین نگه داشت و این شرکت در راه اندازی تورهای اضافی که مناظری را به ما نشان می داد که در برنامه اولیه ما گنجانده نشده بودند، کار فوق العاده ای انجام داد." آیا یک سفر دریایی راین برای امسال رزرو کرده اید؟ او می گوید لغو نکنید - ممکن است جریمه شوید. فقط سعی کنید با جریان حرکت کنید. اما اگر هنوز رزرو نکرده‌اید و می‌خواهید امسال سفر کنید، او پیشنهاد می‌کند به گزینه‌های جایگزین مانند سن یا دورو نگاه کنید.

هیچ رودخانه ای صدمه ندیده

در فرانسه، برخی از بخش‌های رودخانه معروف Loire تقریباً به طور کامل خشک شده است. برخی از کانال ها نیز بسته شده است. ویدن در مورد آینده می گوید: «من فکر می کنم کانال ها ممنوعه هستند. در بریتانیا، سرچشمه تیمز برای اولین بار در تاریخ پنج مایل به پایین رودخانه حرکت کرده است. و البته دانوب هم هست. وضعیت در دیگر رودخانه گردشگری برتر اروپا نیز آبی به نظر می رسد. لایروبی اضطراری در حال حاضر در پایین رودخانه، در صربستان، رومانی و بلغارستان در حال انجام است. مقامات روز جمعه به سی ان ان گفتند اگرچه "هیچ مشکلی" در مسیر اتریش وجود ندارد، وضعیت مجارستان - شاید معروف ترین قسمت دانوب - نگران کننده تر است.

خشکسالی در حال حاضر برای تجارت ویرانگر است - به گفته هیئت گردشگری مجارستان، یک کشتی متوسط 1600 تنی اکنون فقط می تواند بدون بار در رودخانه حرکت کند. تاکنون وضعیت قایق های توریستی همچنان ادامه دارد. شرکت حمل و نقل مسافری Mahart Passnave، که کشتی های دریایی رودخانه را اداره می کند، هنوز در تمام مسیر در امتداد دانوب فعالیت می کند، اگرچه برخی از ایستگاه ها در شمال بوداپست بسته هستند. بین Szentendre و Visegràd، در حدود 15 مایلی شمال پایتخت، رودخانه یک حلقه اصلی می گیرد. یکی از نمایندگان هیئت گردشگری مجارستان می گوید: «برخی ایستگاه ها حدود یک ماه است که بسته شده اند، زیرا کشتی ها به دلیل سطح پایین آب نمی توانند پهلو بگیرند.

اما همه شرکت‌ها موفق به حرکت در رودخانه نمی‌شوند - و همه آن‌ها به اندازه کلابرز تجربه اتوبوس رانی ندارند. راهنمای تور، جولیا کراویانسسکی، می‌گوید: «مسافرانی داشتم که کشتی‌شان نمی‌توانست به بوداپست برود - آنها باید در کومارنو سوار کشتی خود می‌شدند» - حدود یک ساعت دورتر در اسلواکی. مسافران به بوداپست پرواز کردند، از آنجا با اتوبوس به کومارنو برده شدند و روز بعد برای گشت شهری خود با اتوبوس به بوداپست بازگشتند و پس از پایان تور با اتوبوس به کشتی بازگردند. در بوداپست، شاید زیباترین شهر کنار رودخانه، اوضاع در حال حاضر متفاوت به نظر می رسد.

کراویانسسکی می‌گوید: «دانوب در حال حاضر به‌طور مشهودی پایین‌تر است، اکنون دو یا سه هفته است که پایین‌تر است». "جزیره مارگارت بزرگتر به نظر می رسد، زیرا همه صخره های کف رودخانه اکنون قابل مشاهده هستند. برخی از قسمت های پل قدیمی مارگارت که در جنگ جهانی دوم تخریب شده بود، اکنون نیز قابل مشاهده است." اما هنوز سفر خود را لغو نکنید. او می‌گوید: رودخانه هنوز "بزرگ و باشکوه به نظر می‌رسد - واقعاً تصویر رودخانه‌ای خشک شده را نمی‌دهد." در حال حاضر، این مردم محلی هستند که می توانند تفاوت را تشخیص دهند.

"اگر سال آینده این گونه باشد، بازنشسته خواهم شد"

و سپس ایتالیا، جایی که رودخانه پو در پایین ترین سطح تاریخی قرار دارد و در برخی مکان ها تقریبا ناپدید شده است. این یک خبر فاجعه بار برای کل کشور است -- و همچنین به گردشگری در بخش هایی از رودخانه در تابستان امسال پایان داده است. در 20 سال گذشته، استفانو باربورینی قایق‌هایی را اجاره کرده و بازدیدکنندگان را در منطقه پو، نزدیک پارما، به بیرون برده است. امسال حتی یک بار هم نتوانسته مدیریت کند. او می‌گوید: «من 40 سال است که در پو بوده‌ام و این هرگز قبلاً اتفاق نیفتاده است. "ما قبلا خشکسالی داشته ایم، اما به این میزان کم -- هرگز. فرسایش کف رخ داده است، بنابراین رودخانه در واقع عمیق تر شده است. معمولاً در تمام طول سال قابل کشتیرانی است."

او می‌گوید امسال، "خیلی زود شروع شد -- بارانی نبود و همه چیز خشک شد." قایق‌های کوچک او معمولاً در سراسر رودخانه و نزدیک سواحل برای دیدن چیزها پرتاب می‌شوند -- باربورینی معمولاً به بقایای قرون وسطایی اشاره می‌کند و در حین گشت و گذار، چیزهایی مانند استخوان‌های گاومیش و حتی دندان‌های ماموت پیدا کرده است. او معمولاً قایق‌ها را به ماهیگیران کرایه می‌دهد، اما می‌پرسد: «آنها کجا می‌روند تا ماهی بگیرند؟» هر کسی که از قایق در پو استفاده می کند باید در حال حاضر بسیار با تجربه باشد -- او می گوید حتی ماهیگیران حرفه ای نیز قادر به حرکت نیستند. باربورینی برای سپتامبر 30 گشت و گذار دارد. تا آن زمان، او امیدوار است که سطح آب بالاتر باشد. حتی در آن زمان، بارگیری و تخلیه مسافران ممکن است دشوار باشد، زیرا آنها باید مسیرهای شیب دار را در داخل و خارج از قایق طی کنند. او می گوید: «اگر سال آینده هم همین طور باشد، بازنشسته می شوم.

دریاچه های خشک شده

فقط رودخانه ها نیستند. بزرگ‌ترین دریاچه ایتالیا، "لیک گاردا" ، به پایین‌ترین سطح خود نزدیک می‌شود و زمینی را در اطراف شبه جزیره سیرمیونه اضافه می‌کند که به طور معروف با خرابه‌های رومی چشمگیر پایان می‌یابد - یا تا به حال هم همینطور بوده است. به گفته کراویانسسکی، بخش‌هایی از دریاچه تیسا، بزرگترین دریاچه مصنوعی مجارستان، دیگر با قایق قابل دسترسی نیست. او می گوید: «در آبادکی [یک مکان اجاره ای محبوب] سطح آب 50 سانتی متر [20 اینچ] کمتر از حداقل مورد نیاز است. "آنها اجاره قایق ها را متوقف کردند و بسیاری از مالکان مجبور شدند قایق های خود را از آب خارج کنند. مسابقه شنای متقابل دریاچه تیسا که برای 13 آگوست برنامه ریزی شده بود لغو شد."

تیزا با پارک ملی Hortobágy هم مرز است، منظره ای از دشت ها و تالاب ها، که میراث جهانی یونسکو است. حدود 2000 سال است که حیوانات برای چرا به اینجا آورده می شوند. کراویانسسکی می‌گوید: «این یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده [مجارستان] است... دیدن اینکه چگونه آرام آرام خشک می‌شود، چگونه پرندگان شروع به دوری از منطقه کرده‌اند یا کمتر در اطراف پارک ملی لانه‌سازی می‌کنند، دلخراش است».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ بسیاری از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، آلمان، پرتغال، فرانسه، هلند و انگلیس در تابستان کنونی از خشکسالی رنج می برند، به کشاورزان و صاحبان مشاغل وابسته به آب رودخانه و دریا، آسیب رسیده و مقام ها وادار به محدود کردن مصرف آب شهروندان شده اند.

بخش های شمالی ایتالیا از ماه ها پیش شاهد بارش باران چشمگیری نبوده و میزان بارش برف در سال جاری نیز ۷۰ درصد کاهش یافته که موجب خشک شدن رودخانه های اصلی مانند "پو" طولانی ترین رود این کشور شده که از میان زمین های کشاورزی و صنعتی می گذرد. شرایط این رودخانه تاکنون میلیاردها یورو به کشاورزانی که به صورت عادی به آن برای آبیاری کشتزارها و شالیزارهای برنج خود وابسته بوده اند، زیان رسانده است.

 مقام های ایتالیا برای جبران این زیان ها، اجازه برداشت مقدار آب بیشتری از دریاچه گاردا و جاری شدن آن در رودخانه های محلی داده بودند که بالغ بر ۷۰ متر مکعب در ثانیه بود، اما در اواخر ژوئیه (میانه مرداد ماه) وادار شده اند به منظور حفظ سطح آب رودخانه و درآمد صنعت گردشگری که به آن وابستگی دارد، مقدار برداشت آب را کاهش دهند.گردشگرانی که برای گذران تعطیلات طولانی تابستانی به این دریاچه سفرکرده اند، امسال با منظره کاملا متفاوتی با سال های پیش روبر به رو شده اند.

دیوید بدینلی شهردار گاردا تائید کرده است که روزانه ۲ سانتی متر از سطح آب این دریاچه کاسته می شود.

به گفته یک سازمان جهانی نظارت بر دمای آب رودخانه ها و دریاها؛ دمای آب لیک گاردا در اوت بالاتر از میانگین این دوره از سال است. دمای آب این دریاچه در روز جمعه نزدیک به ۲۶ درجه سانتی گراد بوده که چند درجه از میانگین دمای اوت که ۲۲ درجه سانتگیراد است، گرم تر بوده و به میانگین دمای آب دریای کارائیب که حدود ۲۷ درجه سانتی گراد، نزدیک می شود.  

روزنامه گاردین گزارش داد که انتظار می رود بحران آب در انگلیس و درخواست از کشاورزان درباره ممنوعیت استفاده از آب لوله کشی برای آبیاری مزارع، محصولات کشاورزی این کشور را به خطر بیندازد. این روزنامه چاپ لندن با استناد به یک سند محرمانه فاش کرد کارشناسان درباره آسیب گسترده به محصولات کشاورزی در سراسر انگلیس هشدار داده اند.

این در حالیست که شرکت های آب با وجود اعلام خشکسالی دربیشتر بخش های این کشور هنوز ممنوعیت استفاده از آب شلنگ را اعمال نکرده اند. «تیمز واتر» بزرگترین شرکت آب انگلیس اعلام کرده برنامه ای برای ممنوعیت استفاده از آب لوله کشی برای کشاورزی ندارد.

اسناد فاش شده از جلسه گروه ملی خشکسالی در انگلیس که به رویت گاردین رسیده نشان دهنده ارقام نگران کننده ای در مورد وضعیت کشاورزی در این کشور است. این اسناد نشان می دهد، انتظار می رود نیمی از محصول سیب زمینی دچار آسیب شود، زیرا نمی توان آن را آبیاری کرد، و حتی محصولاتی که معمولاً به خشکی مقاوم هستند، مانند ذرت، به دلیل کم آبی آسیب خواهند دید.

به این گروه گفته شده که «گزینه‌های آبیاری با تخلیه سریع مخازن آبی کاهش می‌یابد» و انتظار می‌رود ۱۰ تا ۵۰ درصد از برخی محصولات از جمله هویج، پیاز، چغندرقند، سیب و رازک دچار کاهش شوند. تولید شیر نیز در سطح ملی به دلیل کمبود علوفه برای گاوها کاهش یافته است و آتش سوزی های جنگلی، مناطق وسیعی از زمین های کشاورزی را در معرض خطر قرار داده است.

کمبود آب و خشکسالی کشاورزان در انگلیس را درباره کاشت محصولات در سال آینده دچار دودلی کرده است و این نگرانی وجود دارد که بسیاری از آنها تصمیم بگیرند از این کار اجتناب کنند؛ موضوعی که پیامدهای مخربی برای فصل برداشت در سال ۲۰۲۳ خواهد داشت.

انتظار می رود گاوها و سایر دام ها زودتر از موعد و با وزن های پایین تر ذبح شوند، زیرا به احتمال زیاد کشاورزان در زمستان ذخایر خوراک آنها را تمام می کنند.

یکی از خشک ترین مناطق در انگلیس منطقه موسوم به «ایست آنگلیا» در شرق این کشور است که همچنین بیشتر زمین های کشاورزی در آن قرار دارد و محل کشت دو سوم نیشکر و یک سوم سیب زمینی در این کشور است. با این حال ظاهرا این منطقه از ممنوعیت استفاده از آب لوله کشی برای آب دادن مزارع در تابستان امسال معاف شده، زیرا سطح خوبی از ذخایر آبی را دارد.

بحران آب و خشکسالی فقط مختص انگلیس نیست. کشورهای اروپایی دیگری نیز با این بحران مواجه هستند.

یورو نیوز به تازگی در گزارشی نوشت: موج گرمای بی سابقه، آتش سوزی جنگل ها، پایین رفتن سطح آب رودها در اروپا این قاره را با بحران مواجه کرده است. اسپانیا، ایتالیا و فرانسه نیز هریک با بحران های مشابهی مواجه اند و مقامات این کشورها را مجبور کرده تا تدابیری را برای عبور از این وضعیت بحرانی بیندیشند.

دانشمندان هشدار داده اند که این وضعیت غیرعادی گرمای بی سابقه در اروپا ممکن است تحت تاثیر پیامدهای تغییرات آب و هوایی به موضوعی عادی در سراسر این قاره تبدیل شود؛ موضوعی که به مرور زمان می تواند چهره سبز اروپا را از آن بگیرد.

 

از خشکسالی تا سیلاب های ناگهانی

طرف دیگر خشکسالی، سیل ناگهانی است -- چیزی که در چند هفته گذشته ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که یلوستون در ماه ژوئن هر 500 سال یک بار دچار حادثه ای شد و این هفته دو نفر در لاس وگاس کشته شدند. باربورینی می گوید که نگران پو در پاییز امسال است. او می‌گوید: «دو سال پیش سطح آب در ماه‌های ژانویه و فوریه بالا بود، زیرا زمانی که برف روی کوه‌های آلپ بارید، بلافاصله گرم شد و در سطوح غیرعادی پایین آمد. آب و هوا در پنج یا شش سال گذشته بسیار تغییر کرده است.

آینده ای نامعلوم

سفر در ردیف اول قرار دارد زیرا تغییرات آب و هوایی در مقاصدی که بازدید می کنیم آشکار می شود و اگر این تابستان به یک تابستان استاندارد تبدیل شود، بر صنعت ما تأثیر زیادی خواهد گذاشت. اگر اقدام فوری در مورد تغییرات آب و هوایی انجام نشود، واقعیت این است که آب و هوای شدید بر مقاصد و جوامعی که ما بازدید می کنیم تأثیر خواهد گذاشت.» این نظر سوزان اتی، مدیر اثرات زیست محیطی در Intrepid Travel است، که تابستان امسال را "یک زنگ بیدارباش برای کل بخش" می نامد. او تنها نیست. جاستین فرانسیس، مدیر عامل Responsible Travel می‌گوید: "مکان‌هایی که می‌توانیم اسکی کنیم کوچک شده‌اند -- همین امر در مورد سفرهای دریایی در رودخانه تا 20 سال آینده صادق خواهد بود. حتی توپ‌های برفی (مضر به محیط‌زیست) برای کمک به آنها وجود نخواهد داشت.

ویدن فکر می کند که با خشک شدن گردشگری راین، شرکت های کشتیرانی رودخانه به جای دیگری نگاه خواهند کرد. او می گوید: "کشتی ها متحرک هستند، شرکت ها به مقاصد وفادار نیستند. آنها حرکت می کنند و مناطق جدیدی را برای سفرهای دریایی در رودخانه فراتر از مناطق سنتی اروپایی پیدا می کنند." آنها همچنین به فراسوی رودخانه ها نگاه خواهند کرد. وی می‌گوید وایکینگ، رهبر بازار، «در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در کشتی‌رانی اقیانوسی کرده است». او می‌گوید امسال به ما نشان داده است که «تغییر آب و هوا فقط مربوط به گرما نیست، بلکه به آب نیز مربوط می‌شود. از آنجایی که هوا غیرقابل پیش بینی تر می شود، فکر می کنم نوعی تنظیم مجدد وجود خواهد داشت.

شایان ذکر است: روزنامه گاردین با انتشار گزارشی به تشریح خشک شدن رودخانه‌های قاره اروپا پرداخت و به نقل از دانشمندان هشدار داد که اروپا می‌تواند شاهد بدترین خشکسالی در ۵ قرن اخیر باشد.

این روزنامه انگلیسی در توصیف وضعیت اسفناک رودخانه‌های اروپایی نوشت:  درجاهایی از رود لوار می‌توان با پای پیاده از آن عبور کرد؛ طولانی ترین رود فرانسه هیچگاه اینقدر آرام جریان نداشت. رود راین به سرعت برای قایق‌های در رفت و آمد غیر قابل عبور می‌شود. در ایتالیا، عمق رود پو ۲ متر کمتر از حد معمول است و در حال فلج کردن محصولات کشاورزی است. صربستان نیز از طرف دیگر در حال لایروبی رود دانوب است.

گاردین اوضاع را در سراسر اروپا اینگونه توضیح می‌دهد که خشکسالی سطح آب رودخانه‌های بزرگ را به جریان کم کاهش داده و درست همزمان با کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها احتمال عواقب فاجعه بار برای صنعت، انرژی، تولید غذا و حمل و نقل را به وجود آورده است.

با توجه به اینکه تابستان امسال با امواج گرمای بی سابقه در سراسر اروپا همراه بوده و احتمالا یک زمستان و بهار خشک را نیز به همراه خواهد داشت، این روزنامه انگلیسی عنوان کرد که این مسائل آبراه‌های ضروری اروپا را کمتر از حد معمول پر کرد و به طور فزاینده بیش از حد گرم کرد.

بدون ثبت بارش باران قابل توجه برای تقریبا دو ماه در سراسر قسمت‌های غربی، مرکزی و جنوبی اروپا و پیش بینی عدم بارندگی در آینده، هواشناسان به روزنامه گاردین گفتند که این می‌تواند بدترین خشکسالی اروپا در بیش از ۵۰۰ سال گذشته باشد.

آندرا تورتی از مرکز پژوهش مشترک کمیسیون اروپا گفت که خطر بسیار بالایی از تداوم شرایط خشک طی سه ماه آینده وجود دارد.

موسسه هیدرولوژی فدرال آلمان اعلام کرده که سطح آب رود راین که برای حمل و نقل، آبیاری، تولید برق و مصارف آشامیدنی استفاده می‌شود تا دست کم اوایل هفته آینده همچنان کاهش می‌یابد.

به نوشته گاردین، توقف حمل و نقل آبی در رود راین ضربه سختی به اقتصاد آلمان و همچنین اروپا می‌زند. کارشناسان محاسبه کرده‌اند که تعلیق فعالیت ۶ ماهه در رود راین در سال ۲۰۱۸، حدود ۴.۲ میلیارد یورو هزینه داشته و با پایین تر رفتن سطح آب پیش بینی می‌شود که ۰.۲ رشد اقتصادی امسال آلمان، برای این کشور هزینه خواهد داشت.

همچنین در ایتالیا جریان رودخانه خشک شده پو که طولانی ترین رود این کشور است، به یک دهم سطح معمول کاهش یافته و دو متر زیر حد معمول است. دره پو بین ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید کشاورزی ایتالیا را به خود اختصاص می‌دهد اما برنج کاران به ویژه هشدار دادند که تا ۶۰ درصد محصولات آنها می‌تواند از بین برود.

سطح پایین آب و دمای بالای آب رودخانه‌ها می‌تواند برای بسیاری از گونه‌های زیستی مرگبار باشد. در باواریا رود دانوب هفته گذشته به دمای ۲۵ درجه سانتیگراد رسید و می‌تواند تا اواسط این ماه به میزان ۲۶.۵ درجه سانتیگراد نیز برسد بدین معنی که میزان اکسیژن آن به زیر ۶ قسمت در میلیون کاهش می‌یابد و برای ماهی قزل آلا مرگبار است.

حمل و نقل در رودخانه ۲ هزار و ۸۵۰ کیلومتری دانوب نیز به شدت با اختلال مواجه شده و مسئولین در صربستان، رومانی و بلغارستان را برانگیخته تا لایروبی کانال‌های عمیق‌تر برای حمل و نقل را ایجاد کنند. 

حتی نروژ که برای حدود ۹۰ درصد تولید برق وابسته به انرژی برق‌آبی است اعلام کرد که سطح پایین منابع می‌تواند در نهایت کشور را مجبور به محدودیت صادرات کند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.