چرا هواپیماهای جنگی چین با متحدان ایالات متحده بازی می کنند - و چرا آنها اکنون این کار را انجام می دهند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان هواپیماهای جنگی چین متحدان ایالات متحده را در یک  بازی پرمخاطره بر فراز آسیا-اقیانوسیه هدف قرار می دهند که خطر خارج شدن از کنترل را دارد و خطر حادثه ای را افزایش می دهد که می تواند جرقه جنگ را ایجاد کند.

 این دیدگاه تحلیلگرانی است که هشدار می دهند مانورهای تهاجمی فزاینده توسط جت های جنگنده چینی - متهم به به خطر انداختن هواپیماها و خدمه کانادایی و استرالیایی در حوادث اخیر - نشانه ای است که پکن ادعاهای ارضی خود را به سطح خطرناک جدیدی می رساند.

و زمانی که بزرگترین اجلاس دفاعی آسیا، گفتگوی شانگری-لا، در روز جمعه در سنگاپور آغاز می شود، این خطر تبدیل شدن به یک درگیری - احتمالاً پس از سرنگونی یک هواپیمای جنگی - ذهن را به خود مشغول می کند.

همه نگاه ها به لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و وی فنگه، همتای چینی او خواهد بود، که هر دو در کنفرانس در مورد دیدگاه های خود برای امنیت در منطقه سخنرانی خواهند کرد و انتظار می رود عصر جمعه برای گفتگوهای دوجانبه با یکدیگر دیدار کنند.

یکی از مقامات گفت که مقامات ارشد دفاعی ایالات متحده گفتند که واشنگتن تا حدی بر روی "تعیین نرده های محافظ برای روابط" تمرکز خواهد کرد، در حالی که خواستار سازوکارهای ارتباطی در بحران بالغ تر شد تا اطمینان حاصل شود که رقابت فزاینده بین دو قدرت جهانی برجسته جهان به درگیری تشدید نمی شود.

یکی از قوانین اساسی که قصد داریم با جمهوری خلق چین ایجاد کنیم این است که ما موقعیت خود را مشخص می کنیم و آنها می توانند موقعیت خود را مشخص کنند. من فکر می کنم ما تمام تلاش خود را می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که این یک جلسه حرفه ای و اساسی است.

تحلیلگران به دنبال بینشی خواهند بود که چرا چین تهاجم خود را کاهش داده است - و اینکه آیا این نشان دهنده جبهه جدیدی در چیزی است که بسیاری قبلاً از آن به عنوان یک درگیری "منطقه خاکستری" یاد می کنند.

پیتر لیتون، یکی از همکاران موسسه آسیایی گریفیث استرالیا، از جمله افرادی است که می‌گویند اقدامات اخیر چین تشدید "خطرناک" در چنین تاکتیک‌هایی است. به قول او، زمان آن رسیده که نگران باشیم، نه فقط هوشیار.

منطقه خاکستری

اقدامات منطقه خاکستری، نظامی برای اقدامات قهری با هدف دستیابی به اهداف سیاسی ملی است که از جنگ واقعی فاصله دارد.

بسیاری از تحلیلگران از این اصطلاح برای توصیف اقدامات پکن در دریای چین جنوبی استفاده می کنند. چین سال‌ها صرف تبدیل جزایر دورافتاده و صخره‌های مبهم در مناطق مورد مناقشه دریا به پایگاه‌های نظامی و پایگاه‌های هوایی مستحکم شده است و همچنین متهم شده است که از کشتی‌های ماهیگیری برای ازدحام کردن سرزمین‌هایی که ادعا می‌کند متعلق به خود است، استفاده می‌کند. چین همچنان ادعای مالکیت اکثریت قریب به اتفاق دریای 1.3 میلیون مایل مربعی را دارد، جایی که با کشورهای مختلف دیگر اختلافات ارضی دارد، علی‌رغم اینکه دادگاه بین‌المللی مهمی در سال 2016 علیه ادعاهای این کشور رای داد.

لیتون که در وبلاگ مؤسسه لوئى نوشت، گفت که چین اکنون با رهگیری های «تهاجمی فزاینده» هواپیماهای متعلق به متحدان ایالات متحده، تاکتیک های منطقه خاکستری خود را تحت فشار قرار داده است.

هدف قرار دادن لینک های ضعیف، اما چرا اکنون؟

اوریانا اسکایلار ماسترو، کارشناس حوزه ارتش چین و عضو غیر مقیم موسسه امریکن انترپرایز، گفت که پکن از خلبانان خود در "بازی مرغ" پرمخاطره استفاده می کند.

ماسترو گفت: این یک بازی است که پکن معتقد است پیروز خواهد شد زیرا نگران احتمال تشدید تنش نیست، اما می‌داند که کشورهای غربی چنین هستند و افزود: "چینی‌ها به تشدید غیرعمدی تنش اعتقادی ندارند."

اگر سقوطی رخ دهد، چینی‌ها یا می‌خواهند با جنگ بجنگند و می‌خواهند یا نمی‌کنند و نخواهند کرد. شما نمی خواهید دعوا کنید.

آنها درگیر این رفتارهای مخاطره آمیز هستند و سپس (به مخالفان) می گویند، اگر اینجا نبودید برای شما امن تر بود.

اگر اینطور است، حالا چرا؟ ماسترو و دیگران گفتند که مهم است که چین تاکنون متحدان ایالات متحده - به جای خود ایالات متحده - را برای این بازی مرغ انتخاب کرده است.

تیموتی هیث، محقق ارشد دفاعی بین‌المللی در اندیشکده RAND Corp، گفت که انجام این کار می‌تواند راهی برای شکست دادن ائتلاف متحد آمریکا از شرکای اقیانوس آرام باشد.

 او به اهمیت فزاینده ای که واشنگتن برای چهارجانبه قائل است - اتحاد غیررسمی آن با استرالیا، هند و ژاپن که دو اجلاس در سال گذشته برگزار کرده است - و اظهارات ایالات متحده در مورد ایجاد ائتلاف برای ایستادن در کنار تایوان، جزیره خودگردان دموکراتیک اشاره کرد. پکن بخشی از خاک خود را در نظر گرفته و تهدید کرده است که در صورت لزوم با زور تصرف خواهد کرد.

هیث گفت: هدف قرار دادن متحدان ایالات متحده مانند کانادا و استرالیا می تواند راهی برای بررسی نقاط ضعف این ائتلاف ها و افزایش آگاهی مخاطبان داخلی آن کشورها در مورد خطرات همکاری نظامی با ایالات متحده علیه چین باشد.

ماسترو گفت که پکن جوجه بازی با این کشورها را کمتر از انجام این کار با ایالات متحده می بیند، زیرا آنها ابزارهای واکنش محدودتری دارند.

او گفت: «[چین] مجبور نیست برای تضعیف موقعیت آمریکا در آسیا به مقابله با ایالات متحده برود.

به گفته تحلیلگران، چین احتمالاً بازی طولانی را انجام می دهد و از تاکتیک های منطقه خاکستری خود برای از بین بردن تدریجی نفوذ ایالات متحده استفاده می کند.

لیتون آن را اینگونه بیان می کند: "چین امیدوار است که هواپیماهای نظامی خارجی که با تهدید مداوم برخورد یا آسیب مواجه هستند، به تدریج از دریای چین جنوبی خارج شوند. اگر چنین باشد، با کاهش فعالیت های چین، سایر کشورها ممکن است به تدریج ادعاهای سرزمینی خارق العاده چین را می پذیرند یا حداقل می پذیرند.

با این حال، همه ناظران متقاعد نشده اند که افزایش تهاجم بالای اقیانوس آرام بخشی از یک طرح بزرگ است.

یک نظریه این است که می تواند کار یک خلبان یا اسکادران سرکش باشد که ابتکار عمل خود را به جای پیروی از دستورات پکن انجام می دهد.

درو تامپسون، یک مقام سابق وزارت دفاع ایالات متحده و پژوهشگر ارشد مدعو در مدرسه سیاست عمومی لی کوان یو در دانشگاه ملی سنگاپور، از مقامات استرالیایی و کانادایی خواست جزئیات بیشتری از این برخوردها را منتشر کنند.

به عنوان مثال، او گفت که از شماره دم جت های چینی که گفته می شود مکرراً هواپیماهای کانادایی را زمزمه کرده اند، می توان چیزهای زیادی را استنباط کرد. او گفت که اگر اعداد دم در حوادث مختلف یکسان یا مشابه باشند، می تواند از نظریه خلبان سرکش حمایت کند.

با این حال، تامپسون گفت، اگر شماره‌های دم هواپیماها و اسکادران‌های مختلف را نشان می‌دهند، «شاید این چیزی بیش از ابتکار یک خلبان منفرد گمراه است که می‌خواهد یک بیانیه سیاسی ارائه دهد».

از اینجا به کجا

تامپسون گفت که انگیزه پشت این تحرکات هرچه که باشد، تا کنون راه حل های دیپلماتیک احتمالی در عمل ضعیف به نظر می رسید. گام بعدی علنی شدن و اعمال فشار کمی بر چین است.

اما ماسترو گفت که تلاش برای شرمسار کردن چین تأثیر چندانی نخواهد داشت زیرا این کشور وضعیت را از منشوری متفاوت نسبت به غرب می نگرد.

او گفت: «می‌دانم که می‌گوییم آن‌ها باید همان علایق ما را داشته باشند... اما ندارند.» ماسترو گفت، با این حال، واشنگتن و متحدانش باید به پکن اطلاع دهند که اگر حزب کمونیست چین از کنترل خارج شود، آنها را مسئول خواهند دانست.

او در مورد کشورهای غربی گفت: ما وقت خود را در تلاش برای کشف اهداف چین تلف می کنیم. [از خود بپرسیم] آیا این کار عمدی بوده است، آیا از روی عمد نبوده است، ما به آنها فرصت های زیادی می دهیم. در حالی که بزرگ‌ترین نام‌های دفاعی در این آخر هفته در سنگاپور گرد هم می‌آیند، سوال بزرگی که در میان بسیاری از افراد مطرح می‌شود این خواهد بود: تا کی واشنگتن و متحدانش قبل از اینکه تصمیم بگیرند موضع خود را سخت‌تر کنند - و بلوف چین را بخوانند، به ارائه این «خروج‌ها» ادامه می‌دهند.

یان ذکر است: استرالیا روز یکشنبه اعلام کرد یک جت جنگی چینی با انجام مانورهای خطرناک، ایمنی یکی از هواپیماهای تجسسی دریایی این کشور را بر فراز دریای جنوبی چین تهدید و آن را مجبور به بازگشت به پایگاه خود کرده است.

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا گفت که نگرانی کانبرا از این حادثه که ۲۶ مه و در حریم هوایی بین‌المللی رخ داده، از کانال‌های مقتضی به مقام‌های چینی اعلام شده است.

در همین حال، ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا، نیز به خبرنگاران در ملبورن توضیح داد که  یک فروند هواپیمای جنگنده جی-۱۶( J-16) چینی یک هواپیمای تجسسی پی-۸ (P-8) را بهنگام گشت‌زنی معمول خود رهگیری کرده و با پرواز در فاصله بسیار نزدیک به آن موجب وارد آمدن آسیب‌هایی به هواپیمای نظامی استرالیایی شده، از جمله این که قطعات ریز آلومینیوم وارد موتور هواپیمای تجسسی استرالیا شده است. 

چین هنوز هیچ واکنشی به اظهارات مقام‌های استرالیا نشان نداده است. 

استرالیا فوریه گذشته نیز اعلام کرده بود یکی از هواپیماهای گشت‌زنی دریایی این کشور با حمله لیزری ناو چینی مواجه شده و ایمنی خدمه آن به خطر افتاده است.

چین مدعی حاکمیت تقریبا کاملی بر دریای جنوبی چین است و بر همین اساس، به طور پیوسته فشارها را علیه سایر کشورهایی که ادعایی در مورد این آبراه استراتژیک دارند، افزایش داده است. در مقابل، ایالات متحده و متحدانش به طور مداوم با برگزاری گشت‌زنی‌ها و مانورهای نظامی در این منطقه ادعای چین را به چالش می‌کشند؛ اقدام‌هایی که همواره خشم پکن را برانگیخته است.

البته روابط استرالیا و چین از دو سال پیش و پس از اعمال موانع تجاری از سوی پکن در پاسخ به تلاش کانبرا برای انجام تحقیقات مستقل در مورد منشا شیوع ویرس کرونا رو به وخامت گذاشته و در پی امضای یک پیمان امنیتی بحث‌برانگیز میان پکن و جزایر سلیمان تشدید شده است.

چندی پیش وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: هواپیماهای جنگی این کشور و چین پرواز مشترکی بر روی منطقه آسیا و اقیانوسیه انجام داده‌اند.

براین اساس، هواپیماهای جنگی «Tu-95» نیروی هوایی روسیه و «H-6K» چین بر فراز دریای ژاپن و دریای چین شرقی پرواز مشترکی انجام داده‌اند.

جنگنده‌های نیروی هوایی ژاپن و کره جنوبی حین پرواز مشترک هواپیماهای بمب افکن روسیه و چین بر فراز منطقه، به پرواز درآمده‌اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که طی این پرواز مشترک حریم هوایی هیچ کشوری نقض نشده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.