گردشگری روسیه تحت تأثیر روند جنگ اوکراین قرار گرفته است، زیرا روسیه یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری جهان است.

به گزارش جماران به نقل ازسى ان ان اهالی بخش گردشگری روسیه به خبرنگار العربی الجدید تأکید کردند که این بخش مهم تحت تأثیر روند جنگ اوکراین قرار گرفته است، زیرا روسیه یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری جهان است. جاذبه های بسیاری از جمله مکان های طبیعی، آثار تاریخی و فرهنگی و همچنین فعالیت های تفریحی مختلف را در خود جای داده است.

روسیه همواره سالانه میلیون ها گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب کرده است، تا جایی که مسکو پیش از این پس از لندن، پاریس و نیویورک در میان 100 شهر برتر جهان در رتبه چهارم رتبه بندی جهانی بهترین شهرها قرار داشت، اما تهاجم روسیه به اوکراین تأثیرات واقعی بر موقعیت روسیه و همچنین اوکراین در نقشه گردشگری جهان دارد.

حمله روسیه به اوکراین، انتظارات بازیابی گردشگری را که در اواسط سال 2020 اعلام شده بود، پس از آن که همه‌گیری کرونا خسارات سنگینی به این بخش حیاتی وارد کرد، تحت تأثیر قرار داد، انتظاراتی که توسط رئیس فدراسیون گردشگری روسیه، آندری ایگناتیف، 9 جولای 2020اعلام شد، ، زیان های گردشگری در نیمه اول سال مذکور بالغ بر 1.5 تریلیون روبل بوده است که معادل 21 میلیارد دلار به نرخ ارز در آن زمان بوده است که نشان می دهد این بخش حداقل به یک سال و نیم برای بهبودی و بازگشت به آنچه قبل از بحران ویروس بود نیاز خواهد داشت.

به گزارش وب سایت «ورلد دیتا»، این کشور در سال 2020 پذیرای حدود 6 میلیون گردشگر بود که در رتبه سی و یکم جهان قرار گرفت.

آژانس فدرال گردشگری روسیه پیش بینی کرد که درآمد گردشگری این کشور تا سال 2025 به 5 تریلیون روبل یا 5 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت.

برخی از صاحبان شرکت ها و راهنمایان توریستی با العربی الجدید در مورد وضعیت بد فعلی به دلیل حضور کم گردشگران تا حد عدم وجود، صحبت کردند. به گفته برخی از آنها، البته با توجه به نگرانی های امنیتی یا آنچه که به فلج شدن بخش حمل و نقل مربوط می شود، دلیل آن حمله به اوکراین و تأثیر آن بر روحیه و برنامه های گردشگران است.

در این زمینه، الیزاوتا ویکتور، مالک یک شرکت گردشگری در مسکو، پایتخت روسیه، می‌گوید: البته گردشگری نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و وضعیت اکنون دیگر مانند قبل از بحران جدید نیست، زیرا گردشگران بسیار کم شده اند. صنعت و هوانوردی اکنون تقریباً فلج شده است، زیرا بسیاری از کشورها حریم هوایی خود را به روی هوانوردی روسیه یا پروازهایی که از روسیه می‌آیند بسته اند. با وجود این، او امیدوار است که وضعیت در دوره آینده بهبود یابد، به طوری که گردشگری به آنچه که بوده یا بهتر است، بازگردد.

به نوبه خود، راهنمای تور آنوشکا، که ترجیح داد نام خانوادگی خود را فاش نکند، وضعیت فعلی را "متاسفانه بسیار بد" توصیف می کند. گردشگران خارجی به دلیل نگرانی از جنگ و عواقب تحریم ها کمیاب هستند، پس چگونه می توانند گردشگران از خارج از کشور بیایند در حالی که اکثر خطوط هوایی نمی توانند به اینجا برسند؟

آنوشکا خاطرنشان کرد که شرکتی که او در آن کار می کند، گردشگران روسی را به کشورهای اروپایی فرستاد و اکنون به دلیل بسته بودن حریم هوایی با کشورهای اروپایی نمی تواند آنها را بازگرداند. وی افزود: "صادقانه بگویم، من توصیه می کنم اکنون برای گردشگری به روسیه نیایید، زیرا فرودگاه ها می توانند درهای خود را در هر زمان ببندند و آنها را نتوانند به کشور خود بازگردند."

وی به العربی الجدید گفت: در حال حاضر تجارت یورو با نهادهای بین المللی در اینجا ممنوع است. و دلار را می توان تحریم کرد اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، متأسفانه نرخ روبل هر روز تغییر می کند و وضعیت بدتر می شود.

تعداد زیادی از خطوط هوایی غربی قبلاً تصمیم به تعلیق پروازهای خود به روسیه و بر فراز روسیه گرفته بودند، از جمله لوفت هانزا بزرگترین شرکت آلمانی در اروپا، و همچنین ایرفرانس فرانسه، که قبلاً اعلام کرده بود با توجه به وخامت اوضاع در منطقه تا اطلاع ثانوی پروازهای خود را به مسکو و سن پترزبورگ متوقف خواهد کرد.

شایان ذکر است تشدید جنگ ممکن است منجر به کاهش درآمد حاصل از صنعت گردشگری و لغو پروازهای مستقیم برای برخی از محبوب‌ترین نقاط گردشگری روس‌ها در خاورمیانه شود.

استراحتگاه‌های ساحلی ترکیه و مصر به تازگی جذب گردشگران روس را از سرگرفته بودند. ژوئن گذشته، یک روز پس از آن که مسکو محدودیت‌های پروازی را به دلیل شیوع کووید -۱۹ لغو کرد ۴۴ هواپیما حامل گردشگران روس وارد شهر ساحلی آنتالیا شدند. استراحتگاه‌های دریای سرخ مصر نیز سال گذشته با از سرگیری پروازها به شرم الشیخ و غردقه دوباره میزبان گردشگران روس شدند. سفر به مقاصد محبوب مصر پس از سقوط یک هواپیمای مسافربری روسی در صحرای سینا در اکتبر ۲۰۱۵ میلادی کشته شدن ۲۲۴ نفر در حمله‌ای که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت به حالت تعلیق درآمد. پیش از آن حمله، روسیه بیش از هر کشور دیگری گردشگر به مصر اعزام می‌کرد. بیش از سه میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۴ میلادی از آن کشور بازدید کردند و ۲.۵ میلیارد دلار درآمد عاید مصر شد که بیش از یک سوم درآمد سالانه گردشگری مصر را شامل می‌شود.

 دبی هم چنین از گردشگران روس که دست کم ۳۷۴۰۰۰ نفر از آنان در سال ۲۰۲۱ میلادی از آن کشور بازدید کرده بودند درآمد زیادی کسب کرده است. بر اساس داده‌های منتشر شده پیش از برگزاری نمایشگاه تجاری بازار سفر عربی ۲۰۲۰ انتظار می‌رفت گردشگران روس تا سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۱.۲ میلیارد دلار درآمد برای کشورهای حوزه خلیج فارس درآمد به ارمغان آورند.

طی هفته گذشته جهان با کمال ناباوری شاهد شروع و جدی تر شدن یکی از جدی ترین جنگ های قرن اخیر بوده و این موضوع موجب واکنش کشورهای غربی و اعمال تحریم های شدید علیه روسیه شد. در این میان به نظر می رسد تحریم های فوق اثری نامطلوب بر صنعت گردشگری داشته باشد.

یکی از اصلی ترین تحریم های اعمال شده علیه روسیه، مسدود شدن حریم هوایی کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا روی هواپیماهای روسی است که این موضوع می تواند تاثیراتی جدی در صنعت حمل و نقل و گردشگری جهانی داشته باشد.

از یک سو روسیه خود مقصدی جذاب برای گردشگران محسوب شده و از سوی دیگر سهم گردشگران روسیه در سبد جهانی گردشگری، قابل ملاحظه است. به همین دلیل آژانس فدرال گردشگری و آژانس فدرال حمل ‌و نقل هوایی روسیه  در بیانیه ‌ای مشترک اعلام کردند که وزارت خارجه، وزارت حمل ‌و نقل، آژانس فدرال گردشگری و آژانس فدرال حمل ‌و نقل هوایی روسیه در حال مذاکره درباره از سر گیری پروازها در کشورهایی هستند که حریم هوایی خود را به روی روسیه بسته ‌اند. در این میان بسیاری از گردشگران کشور روسیه که در خارج از کشور بودند با رخ دادن جنگ و تحریم های بعدی غافلگیر شده و امکان بازگشت به کشورشان را ندارند.

بر این اساس سخنگوی آژانس فدرال گردشگری روسیه عنوان کرد: تلاش‌ها برای توافق بر سر پروازهای ویژه بشر دوستانه با کشورهایی که حریم هوایی خود را به روی ما بسته‌ اند در حال انجام است. این کشورها شامل بلغارستان، مجارستان، فرانسه، قبرس، سوئیس، آلمان و هلند می‌شوند.

سخنگوی این آژانس تصریح کرد که اپراتور تور روسیه TUI دو پرواز ویژه از جزیره مادیرا پرتغال در 7 مارس و از صوفیه بلغارستان در 4 مارس سازماندهی خواهد کرد. به گردشگرانی که زمان کمی دارند توصیه شده است گزینه هایی را برای بازگشت به روسیه از طریق کشورهای ثالث در نظر بگیرند.

از سوی دیگر مدیر آژانس گردشگری فدرال روسیه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که مقامات ترکیه، مصر و تونس تأیید کردند که این کشورها منتظر گردشگران روسی هستند. وی تاکید کرد: مقامات تونس هرگز برنامه ای برای اعمال محدودیت علیه روسیه نداشتند و علاقه خود را برای افزایش جریان گردشگران روسی ابراز کرد.

علاوه بر این، رئیس آژانس گردشگری روسیه اخیراً با خالد النانی وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر و مهمت ارسوی همتای ترکیه ای خود گفتگو کرده و  آنها اطمینان دادند که علاقه مند به تبادل توریست بین کشورهایشان هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.