ریاست جمهوری قزاقستان دوشنبه از بازداشت حدود ۸ هزار نفر خبر داد و یادآور شد که تعداد قابل توجهی از این افراد را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

به گزارش جماران، دسترسی به اینترنت در آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان بعد از ۵ روز مجددا امکان‌پذیر شده است. خبرنگار خبرگزاری فرانسه از برقراری تدریجی آرامش در شهر و «عادی» شدن اوضاع خبر داده است. دسترسی به وبسایت‌های خارجی و داخلی در کلان‌شهر ۱.۸ میلیونی آلماتی از چند روز پیش مقدور نبود.

برای نخستین بار صبح دوشنبه تردد وسایل نقلیه عمومی در سطح آلماتی از سر گرفته شده و رفته‌رفته اوضاع به حالت عادی برمی‌گردد. صف‌های طویل خودروها مقابل جایگاه‌‌های سوخت‌رسانی و افزایش تردد اتومبیل‌های شخصی نیز از دیگر مشاهدات صبح دوشنبه در پایتخت سابق قزاقستان است.

ناآرامی های هفته اخیر که از آن به عنوان «خشونت‌بارترین» اعتراضات ضد دولتی قزاقستان پس از استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی سابق، یاد می شود با افزایش بهای سوخت در شهر «ژانائوزن» آغاز و دامنه آن به اکثر شهرها کشیده شد و شدت آن در آلماتی بیشتر از دیگر مناطق و شهرها بود، اعتراضاتی که واکنش‌های بین المللی زیادی را به‌دنبال داشت و حتی پاپ فرانسیس را هم به صحبت واداشت. رهبر کاتولیک های جهان یکشنبه شب خواستار «گفتگو» با هدف برقراری صلح و آرامش در این کشور شد.

 

دست کم ۱۶۴ نفر در جریان ناآرامی‌ها کشته شده‌اند

 

طبق آمارهای رسمی منتشره در روزیکشنبه دست کم ۱۶۴ نفر در جریان این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند. بیانیه ای که البته شب گذشته به‌دستور وزارت ارتباطات از روی کانال رسمی تلگرام حذف شد و دلیل انتشاراولیه آن یک «اشتباه فنی» عنوان شد.

در بیانیه‌ای که وزارت امورخارجه قزاقستان دوشنبه صبح برای رسانه‌ها ارسال کرده از نحوه پوشش رسانه‌های خارجی انتقاد شده است. در این بیانیه آمده که مقاله‌ها و یادداشت‌های رسانه‌های خارجی به ایجاد «تصورغلط از نحوه مواجهه نیروهای امنیتی با تظاهرات آرام مردم» دامن زده است؛ در حالی‌که «نیروهای پلیس در برابر گروهی افراط گرا قرار گرفته بودند که مرتکب اعمال تروریستی بی‌شرمانه‌ای شده بود».

سران رژیم ناآرامی و شورش در آلماتی را به «گروه‌های تروریستی» نسبت دادند و رئیس جمهور این کشور دستور تیر بدون اخطار قبلی را صادر کرد.

 

آمریکا: بیرون کردن نیروهای روسیه بعدا برای مقامات قزاقستان کار «خیلی سختی» خواهد بود

 

روسیه در قالب سازمان پیمان امنیت جمعی با اعزام نیروهای نظامی نقش مهمی در حمایت از قاسم ژُمارت توکایف ایفا کرد و به‌نوعی از سرنگون شدن رژیم جلوگیری کرد. نقشی که واکنش کاخ سفید را نیز به‌دنبال داشت. آمریکا اعلام کرد که بیرون کردن نیروهای روسیه بعدا برای مقامات قزاقستان کار «خیلی سختی» خواهد بود.

همزمان ریاست جمهوری قزاقستان دوشنبه از بازداشت حدود ۸ هزار نفر خبر داد و یادآور شد که تعداد قابل توجهی از این افراد را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند. ۱۲۵ پرونده تحقیقاتی در مورد این ناآرامی‌ها باز شده است.

وزارت کشور قزاقستان خسارات مادی خشونت‌ها و درگیری‌های چند روز اخیر را بیش از ۱۷۵ میلیون یورو برآورد کرده است. در جریان ناآرامی ها به بیش از ۱۰۰ مغازه و بانک آسیب وارد شد و بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو نیز به آتش کشیده شدند.

 

 

پوتین: نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی تا زمانی که نیاز باشد در قزاقستان خواهند بود

 

رئیس جمهور  روسیه تأکید کرد که نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی تا زمانی که نیاز باشد در قزاقستان خواهند بود.

 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد زمان حضور نیروهای حافظ صلح در قزاقستان گفت: سازمان پیمان امنیت جمعی توانست به سرعت و بدون مشکل تصمیم گیری کند تا از بحرانی شدن اوضاع در قزاقستان جلوگیری کند.

پوتین گفت که نیروهای حافظ صلح از قزاقستان خارج خواهند شد و همچنین تاکید کرد، نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی تا زمانی که نیاز باشد در قزاقستان خواهند ماند.

وی خروج نیروهای حافظ صلح از قلمرو قزاقستان را بدون بدون قید و شرط خواند.

 

قزاقستان: حمله تروریستی ترکیبی با هدف کودتا در این کشور انجام شد

یک مقام قزاقستان، شورش ها در این کشور را یک حمله تروریستی ترکیبی با هدف کودتا خواند.

«یرلان کارین» مشاور رئیس جمهور قزاقستان گفت: شورش ها در قزاقستان یک حمله تروریستی ترکیبی با هدف بی ثبات کردن اوضاع و منجر به کودتا بود.

وی افزود: من فکر می کنم که ما با چنین حمله تروریستی ترکیبی به قزاقستان با هدف نهایی بی ثباتی عمومی و اجرای یک دولت، احتمالاً کودتا" گروه ها مواجه هستیم.

به گفته کارین، پاسخ نهایی به این سوال که چه کسانی پشت این حملات بوده اند را سرویس های ویژه قزاقستان خواهند داد.

همانطور که وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: یک توطئه نیروهای داخلی و خارجی وجود داشت، زیرا "هم شهروندان قزاقستان و هم شهروندان خارجی" در آن شرکت داشتند. وی افزود: "این استفاده از جنایتکاران، استفاده از گروه های تروریستی و استفاده از روش های نفوذ اطلاعاتی، و کاملاً شایسته، است.

در عین حال، کارین مخالف این موضوع بود که این موضوع تلاشی برای یک انقلاب رنگی بود. برخی انقلاب های رنگی را با انقلاب های مخملی مقایسه می کند، اما در رابطه با قزاقستان، این سناریوها بی اثر خواهد بود، زیرا شرایط کشور ما متفاوت است.

وی افزود: مشارکت سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به مقامات قزاقستان اجازه می دهد تا از تمامیت کشور محافظت کنند و همچنین نیروهای خود را بر عملیات ضد تروریستی متمرکز کنند.

گفتنی در اوایل ژانویه در قزاقستان به دلیل افزایش قیمت گاز مایع اعتراضات گسترده ای به راه افتاد که به شورش تبدیل شد. مهمترین درگیری با نیروهای امنیتی در آلما آتی رخ داد.

توکایف معترضان را تروریست خواند و برای کمک به کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی مراجعه کرد. در ۶ ژانویه، نیروهای حافظ صلح کار خود را در قزاقستان آغاز کردند. تعداد نیروهای حافظ صلح حدود ۲.۵ هزار نفر خواهد بود.

 

حمایت پوتین 

ولادیمیر پوتین امروز دوشنبه گفت که نیروهای روسیه و متحدان که برای حمایت از دولت قزاقستان و «مبارزه با تروریسم بین‌المللی» به قزاقستان رفته اند که پس از پایان ماموریت خود این کشور را ترک خواهند کرد. 

نظامیان روس به همراه نظامیانی از دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، از جمله قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان برای «سرکوب معترضان» یا آن طور که این سازمان ادعا می کند برای «برقراری صلح» از هفته گذشته وارد قزاقستان شدند. حدود ۲۰۳۰ نظامی به رهبری روسیه در قزاقستان مستقر شده اند.

رئیس جمهوری روسیه در جریان نشست ویدئویی با رهبران کشورهای متحد روسیه در آسیای میانه گفت: «زمانی که این گروه(نظامیان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی) وظایف خود را انجام داد، از خاک قزاقستان خارج می شود.»

پیش از او قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان هم «قول داده بود که عقب نشینی نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی» بزودی انجام خواهد شد.

ولادیمیر پوتین در این نشست تاکید کرد که «در حال حاضر گروه های مردان مسلح که به وضوح تجربه رزم و نبرد نظامی دارند و در مراکز خارج از کشور آموزش دیده اند، امروز در قزاقستان علیه دولت مستقر شورش کرده اند.»

وی در این ویدئو کنفرانس هشدار داد که «مسکو انقلاب های رنگی در سرزمینهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی را تحمل نخواهد کرد.» رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که او و متحدانش نمی گذارند «سناریوهای انقلاب های رنگی» در این کشورها شکل گیرد.

انقلاب های رنگین یا مخملی واژه ای است که عموما درباره اعتراضات و خیزش های مورد حمایت غرب در جمهوری های استقلال یافته و یا کشورهای عضو بلوک شرق در زمان جنگ سرد و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دو دهه اخیر بارها مورد استفاده قرارگرفته است. نخستین نمونهٔ این انقلابهای رنگی در چکسلواک، متحد شوروی در «بلوک شرق» در سال ۱۹۸۹ رخ داد. پس ازآن شاهد اعتراضات و انقلاب های رنگین مشابهی در صربستان سال ۲۰۰۰، گرجستان سال ۲۰۰۳، اوکراین سال ۲۰۰۴ و قرقیزستان در سال ۲۰۰۵ بودیم.

ولادیمیر پوتین در سخنان خود تاکید کرد که «این نه اولین و نه آخرین تلاش برای مداخله در امور کشورهای متحد منطقه ای خواهد بود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.