عملیات آزادسازی شهر «موصل» از 17 اکتبر (26 مهرماه) گذشته، از شش محور آغاز شده و نیروهای عراقی طی روزهای اخیر توانسته اند وارد محله های شرقی حومه موصل شوند.


تک تیراندازان داعش، خودرهای بمب گذاری شده و تونل های مورد استفاده داعش پیشروی نیروهای عراقی را داخل موصل کند کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت بیش از شش هفته از آغاز عملیات در دومین شهر بزرگ عراق علیه تروریست های داعش می گذرد و ما نقشه پیشرفت نیروهای عراقی را ارائه می کنیم:

در ژوئن 2014 هنگامی که «ابوبکر البغدادی» آغاز خلافت جهانی ادعایی خود را اعلام کرد، این کار را از موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق انجام داد. از آن سال داعش به سرعت قلمروی خود را در عراق و سوریه توسعه داد. از دست دادن کنترل موصل در حال حاضر می تواند پایان دادن به توانایی این گروه تروریستی برای تسلط بر بخش های بزرگی از عراق باشد.


این عملیات که مدت ها پیش برای آن برنامه ریزی شده بود، در تاریخ 17 اکتبر در موصل آغاز شد، که شامل ائتلافی از بیش از 30 هزار سرباز از نیروهای ارتش عراق، پیشمرگه های کرد و نیروهای حشد الشعبی می شود. نیروهای ترکیه نیز با وجود مخالفت دولت عراق درگیر این عملیات شده اند.


مناطق تحت کنترل داعش در 24 اکتبر/ مناطق آزادشده در 17 اکتبر

حدود شش هزار تروریست داعش در این شهر در میان بیش از یک میلیون غیر نظامی مخفی شده اند. توافق شد که تنها ارتش عراق وارد موصل شود.

حملات چند جانبه

با وجود تاکتیک های دفاعی داعش، پس از یک هفته پیشروی هایی به سمت شمال، جنوب و شرق موصل به دست آمد. نیروهای در حال پیشروی با بمب های کنار جاده ای، تک تیر اندازها، خودروهای بمب گذاری شده و آتش سوزی های عمدی مواجه شدند. تروریست های داعش همچنین به حملات انحرافی از جمله حمله به شهر «کرکوک» متوسل شدند. همچنین گزارش شده است که تروریست ها در حال انتقال مردم از حومه شهر به سمت داخل شهر برای استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی هستند. پیشمرگه های کرد از سمت شرق در حال پیشرفت هستند. عملیات در جنوب نیز توسط نیروهای ارتش عراق و بسیج مردمی در حال پیگیری است.


پیشروی ها تا چهارم نوامبر

نیروهای ویژه عراق پس از تنها دو هفته درگیری در امتداد جاده اصلی شهر «اربیل»، در 31 اکتبر به لبه شرقی موصل رسیدند. مناطقی مانند «کرمه»، «سما»، «الخضراء»، «قدس»، «کرکوکلی» و «مالایین» از چنگ تروریست های داعش آزاد شدند. و از سمت غرب نیز از چهارم نوامبر حملات شدیدی با مقاومت سنگین داعش آغاز شد. انتظار می رود سربازان در حال پیشروی با یک نزاع خیابانی وحشیانه با پل های بمب گذاری شده و پنهان شدن تروریست ها در تونل ها همراه شود. بر اساس بسیاری از برآوردهای اولیه این عملیات ممکن است ماه ها به طول انجامد.

انتظار دستیابی به موفقیت پس از شش هفته

نیروهای ضد داعش به طور موثر موصل را پس از بیش از شش هفته محاصره کردند اما اکثر ناظران انتظار دارند این نبرد به سال 2017 کشیده شود. تنها یگان های عراقی در داخل شهر در حال پیشرفت کُند در مناطق شرقی هستند - جایی که تروریست های داعش در حال مقاومت سخت در مناطقی هستند که تعداد زیادی از غیر نظامیان هنوز حضور دارند. تعداد 70 هزار پناهنده در اردوگاه های عمدتا در شمال شرق موصل زندگی می کنند اما تعداد آنها می تواند کاهش یابد اگر که شرایط در داخل شهر وخیم تر شود. درگیری ها دسترسی حدود 950 هزار نفر را به منابع آب قطع کرده و سازمان ملل گفته است وضعیت محاصره-مانند در این شهر در حال توسعه است.


پیشروی ها تا 28 نوامبر

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.