برای نخستین بار نشست فوق العاده اپک با محوریت کرونا برگزار شد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رهبران کشورهای آسیا و اقیانوسیه روز جمعه توافق کردند که توزیع واکسن کووید 19 را افزایش دهند در عین حال چین کمک 3 میلیارد دلاری را برای کمک بین المللی در حمایت از تلاش های مرتبط با مقابله با ویروس کرونا در کشورهای در حال توسعه وعده داده است.

نشست سران 21 کشور سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اَپک) از جمله «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، «یوشیهیده سوگا» نخست وزیر ژاپن و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در حالی برگزار شد که سویه دلتا باعث افزایش اوج بیماری ها در سراسر جهان می شود.

«جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند که به‌ طور اضطراری این جلسه مجازی را ترتیب داد، گفت: «برای نخستین بار در تاریخ اَپِک، رهبران در یک نشست فوق‌ العاده اختصاص داده شده به کووید 19 و این که چگونه منطقه ما می‌ تواند از بدترین بحران بهداشتی و اقتصادی که به یاد داریم رها شود، گرد هم آمده‌ اند.»

 

wire-45534015-1626457150-238_634x422

 

وی افزود: «برای رهبران کشورها، قبل از هر چیزی اطمینان از دسترسی گسترده به واکسن در سراسر جهان و کار مشترک برای رساندن آنها به همه افراد در اسرع وقت قرار دارد.»

برخی از کشورهای منطقه با شیوع غیر قابل مهار گونه دلتای ویروس کرونا مخصوصا در اندونزی، تایلند و یا روسیه به شدت آسیب دیده‌ اند. از سوی دیگر استرالیا نیز با قرنطینه ملبورن و سیدنی در تلاش است که شیوع دوباره کووید 19 را مهار کند.

در جلسه سازمان همکاری‌ های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه، چین متعهد شد که سه میلیارد دلار کمک در اختیار کشورهای در حال توسعه برای مقابله با کووید 19 اختصاص دهد.

رئیس جمهور چین گفت کشورش تاسیس صندوقی در این سازمان را برای مبارزه با ویروس کرونا تامین مالی کرده است.

رئیس جمهور چین در این نشست گفت: «پکن تاکنون بیش از 500 میلیون دوز واکسن در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار داده است.»

آمریکا نیز در این جلسه به اهدای بیش از 500 میلیون دوز واکسن «ایمن و موثر» به کشورهای جهان اشاره کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ ای درباره این اجلاس گفت که جو بایدن توضیح داد آمریکا واکسن اهدا کرده و آنها را نمی‌ فروشد.

در بیانیه مشترک رهبران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه آمده است که آنها تلاش خود را برای تولید واکسن و عرضه آنها بیشتر می‌ کنند.

جاسیندا آردرن گفت که تمایل به کاهش تعرفه‌ های واکسن و تجهیزات پزشکی وجود دارد. وی افزود: «این بحث‌ ها به ما اجازه داد تا بر ملی‌ گرایی در زمینه واکسن‌ ها غلبه کنیم.»

نخست وزیر نیوزیلند همچنین گفت که کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه که 60 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را در اختیار دارند در زمینه صدور گواهی دیجیتال تلاش خواهند کرد تا سازماندهی سفر و تجارت بین‌ المللی ساده شود.

وی گفت: «ما در حال تلاش برای یافتن راه‌ حل‌ های عملی و مشارکتی برای ارتباط مجدد با جهانی ایمن و ادامه بررسی گزینه‌ هایی مانند گذرنامه واکسن هستیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم که در این نشست حضور داشت تاکید کرد که واکسیناسیون از اولویت‌ های اصلی است.

 

wire-45533587-1626456369-368_634x392

wire-45534019-1626457156-251_634x421

 

وی گفت که آماده همکاری نزدیک با شرکای سازمان همکاری‌ های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه است.

نشست رسمی اَپِک ماه نوامبر برگزار می‌ شود. این نخستین بار است که سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام چنین نشست فوق العاده‌ ای برگزار می‌ کند.

ویروس کرونا در دسامبر 2019، برای اولین بار در شهر ووهان در استان هوبی چین مشاهده شد. تا اوایل سال 2020، تقریبا اکثر کشور‌های جهان با موارد ابتلا به کرونادر کشور خود مواجه شدند و در نهایت در 11 مارس سال 2020 سازمان بهداشت جهانی، همه گیر بودن این بیماری را تائید کرد.

در ابتدا ادعا شد که این بیماری در آزمایشگاه ساخته شده است، اما بعدا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، این بیماری منشا حیوانی دارد و ژنوم آن کاملا طبیعی است.

بنا بر اساس اعلام سایت ورلد او مترز، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به 190295694 نفر، شمار جان باختگان به 4091898 نفر و شمار بهبودیافتگان به 173490894 نفر افزایش یافته، همچنین وضعیت بیش از 79 هزار نفر از مبتلایان، وخیم گزارش شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.