حملات هوایی اخیر جو بایدن در عراق و سوریه، علاوه بر جمهوری خواهان، دموکرات های هم حزبی اش را هم از تصمیم وی برای دور زدن کنگره ناامید کرده است. تا جایی که بایدن ممکن است اختیارات جنگی خود را از دست بدهد.

 

به گزارش جماران به نقل از وب سایت پولتیکو، حملات هوایی جو بایدن در عراق و سوریه، دموکرات ها را از تصمیم وی برای دور زدن کنگره ناامید کرده است - اقدامی که می تواند فشار طولانی مدت حزب برای مهار قدرت و اختیارات جنگی ریاست جمهوری را تقویت کند.

قانون گذاران دموکرات در اوایل سال جاری هم شاهد حملات انتقام جویانه بایدن بدون تأیید کنگره بودند و با این اقدام آشنا هستند. در هر دو مورد، رئیس جمهور به اختیار خود طبق ماده 2 قانون اساسی استناد کرد که به وی اجازه می دهد در جهت دفاع از اعضای خدمات آمریکا شخصا گام بردارد.

اما برخی از اعضای حزب بایدن زنگ خطر را درباره سوءاستفاده احتمالی از این قدرت به صدا در می آورند، روسای جمهوری هر دو حزب برای دور زدن کنگره و توجیه قانونی عملیات مختلف نظامی از آنها سوءاستفاده کرده اند. این حملات هوایی در حالی صورت می گیرد که قانونگذاران در حال تلاش برای لغو مجوزهای دو دهه استفاده از نیروی نظامی در عراق هستند؛ تلاشی که بایدن از آن پشتیبانی می کند.

سناتور «کریس مورفی» عضو ارشد کمیته روابط خارجی در مصاحبه ای گفت: «خطر در اینجا این است که شما به الگویی از تشدید اقدامات نظامی تبدیل می شوید که به جنگ تبدیل می شود بدون اینکه رای دهندگان هرگز حرفی برای گفتن داشته باشند. امن ترین اظهارنظر برای رئیس جمهور ادعای اختیارات گسترده طبق ماده 2 است.»

سناتور «باب منندز» رئیس هیئت مدیره کمیته روابط خارجی گفت  که او می خواهد بررسی گسترده تری در مورد منطق قانونی بایدن برای دست زدن به این حملات انجام دهد. اختیارات ماده 2 رئیس جمهور مدت هاست که توسط دولت های دموکرات و جمهوری خواه به طور گسترده تلقی می شود.

منندز در بیانیه روز دوشنبه در مورد حملات هوایی گفت: «کنگره این قدرت را دارد که اجازه استفاده از نیروی نظامی و اعلان جنگ را بدهد و کمیته روابط خارجی سنا در حال برنامه ریزی است که در مورد این حملات بیشتر از دولت اطلاعات بخواهد.»

دولت عراق حملات روز دوشنبه در خاک خود را محکوم کرد و این حمله را نقض «آشکار» حاکمیت خود دانست و با این کار،  امور بایدن را پیچیده تر کرد. 

«وین ماروتو» سخنگوی ارتش آمریکا در سوریه این حمله را تایید کرد و گفت: «خسارت‌ ها در حال ارزیابی است. زمانی که اطلاعات بیشتر کسب کنیم آن را اعلام خواهیم کرد.»

ادعا شده الحشد الشعبی در عراق و سوریه در ماه های اخیر حملات خود را علیه آمریکایی ها در منطقه افزایش داده اند و همین باعث شده تا بایدن دست به آنچه بزند که سخنگوی پنتاگون به عنوان «حملات هوایی با دقت دفاعی» توصیف می کند.

کربی افزود: با توجه به حملات مداوم این گروه ها علیه منافع ایالات متحده در عراق، رئیس جمهور اقدامات نظامی بیشتری را برای جلوگیری از چنین حملاتی انجام داد.»

«جسیکا مک نالتی» سخنگوی پنتاگون به پولتیکو گفت پنتاگون نتیجه گرفت که هر حمله به هدف مورد نظر خود می رسد و مقامات در حال ارزیابی اثرات کامل این عملیات هستند. 

مک نالتی گفت، برخی نیروها  از ماه آوریل حداقل پنج حمله علیه تأسیسات مورد استفاده توسط پرسنل ایالات متحده و ائتلاف در عراق انجام داده اند.

اما این توضیحات از سوی پنتاگون ممکن است برای دموکرات هایی که از قبل خواستار جلسات توجیهی طبقه بندی شده درباره ماهیت تهدید هستند کافی نباشد. بر اساس قانون قدرت های جنگی، تعدادی از آنها حملات هوایی را «خصومت» می دانند که به تأیید کنگره نیاز دارد.

مورفی گفت: «دولت بهتر است به کنگره بیاید و در مورد اعلان جنگ توضیح دهد.»

«ابیگل اسپانبرگر» نماینده ایالت ویرجینیا گفت که او هنوز توجیه دولت برای حمله هوایی را نخوانده است، اما پیش بینی می کند این اقدام با بحث طولانی مدت در مورد قدرت جنگی رئیس جمهور دنبال شود.

اسپانبرگر در مصاحبه ای گفت: «موارد زیادی در سراسر جهان اتفاق می افتد، و من فکر می کنم قبل از اینکه ما چنین مجوزی را صادر کنیم، باید در کنگره به شکل قابل توجهی در مورد آن بحث کنیم.»

بایدن در ماه فوریه هم یک حمله هوایی به شرق سوریه انجام داد.

سناتور «تیم کین» که برای لغو مجوزهای جنگ عراق در سال 1991 و 2002 تلاش هایی انجام داده است، گفت که برت مک گورک هماهنگ کننده کاخ سفید در خاورمیانه قصد دارد او را در مورد حملات  روز دوشنبه در جریان قرار دهد.

کین گفت که او نگران است که درگیری ها «در کنگره تشدید شود» اما اضافه کرد که اقدامات بایدن یک مکانیسم دفاع کلاسیک است.

کاین افزود: «من دیدگاه محدودتری نسبت به اختیارات ماده 2 نسبت به اکثر موارد در اینجا دارم. من فکر می کنم این باید دفاع در برابر حملات یا حملات قریب الوقوع باشد.»

دموکرات ها همچنین در مورد اینکه آیا حملات آمریکا واقعاً اثر بازدارندگی دارند یا خیر، ابراز نگرانی کردند. دولت این حملات را دارای ماهیت هدفمند و دقیق توصیف کرده است، اما انتقادات از این کار فروکش نکرده است.

«سارا جیکوبز» نماینده کالیفرنیا گفت: «محافظت از نیروهای آمریکایی در اولویت است، اما به وضوح ادامه حملات هوایی مانع از حمله شبه نظامیان به نیروهای ما در عراق نمی شود. من مشتاقانه منتظر شنیدن یک برنامه واقع بینانه از سوی دولت بایدن برای تنش زدایی هستم - همانطور که در ماه فوریه در مورد آن بحث کردیم - زیرا ما نمی توانیم حملات را بارها و بارها ادامه دهیم و انتظار نتیجه متفاوت داشته باشیم.»

حملات هوایی بایدن مورد تأیید حداقل یک دموکرات ارشد قرار گرفت. «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس در بیانیه ای گفت که این حملات «استفاده مناسب و منطقی از زور برای اهداف دفاعی بود.»

شیف افزود که او از دولت خواسته است «ارزیابی کند که آیا این عمل واقعاً مانع حملات بعدی می شود یا از آن جلوگیری می کند.»

جمهوری خواهان از صبح روز دوشنبه بیشتر در مورد حملات هوایی توضیح می خواستند، اما «جیم اینهوفه» سناتور اوکلاهما و نماینده ارشد جمهوری خواه کمیته خدمات مسلح سنا گفت که بایدن کار درستی انجام داد و این تصمیم بر لزوم زنده نگه داشتن مجوز جنگ 2002 عراق تأکید می کند.

«مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، مصوب سال 2002» قانونی است که قانونگذاران آمریکایی قبل از حمله نظامی به عراق به تصویب رسانده بودند. این قانون به رئیس‌ جمهور آمریکا اجازه می‌ دهد در برخی شرایط معین بدون کسب تأیید کنگره دستور اقدامات نظامی در منطقه خاورمیانه را صادر کند.

قانونگذاران کنگره می‌ گویند استفاده مکرر روسای جمهور آمریکا از این قانون‌ ها به معنای آن است که کنگره مرجعیت قانونی خود را برای اعلان جنگ از دست داده است.

نمایندگان کنگره همچنین تصریح کرده‌ اند که قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، طرحی اشتباه بوده که بر پایه شواهد اطلاعاتی نادرست در خصوص سلاح‌ های کشتار جمعی عراق اختیارات بی‌ حد و حصری به روسای جمهور برای جنگ‌ افروزی اعطا کرده‌ است.

دولت جو بایدن یک بار دیگر هم در ماه فوریه (اسفند گذشته) بدون مشورت با کنگره دستور یک عملیات نظامی در شرق سوریه را صادر کرده بود که با انتقادهای قانونگذاران آمریکایی مواجه شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.