5 سال پیش در چنین روزی انگلیس قمار بزرگی کرد و پس از گذشت چندین سال هنوز از دودستگی و شکاف ناشی از آن خلاصی نیافته است.

 

به گزارش جماران، سی ان ان در گزارشی نوشت: انگلیس در سال 2006 مکانی کاملاً متفاوت بود.

تونی بلر نخست وزیر بود، بحران مالی که اقتصاد جهانی را ویران کرد هنوز فرا نرسیده بود و یکی از اعضای پارلمان به نام «بوریس جانسون» منتظر کاندید شدنش به عنوان شهردار لندن به عنوان کاندیدای حزب محافظه کار لیبرال و اروپایی بود. 

دیوید کامرون - یکی دیگر از طرفداران اتحادیه اروپا - با به دست گرفتن ریاست محافظه کاران پس از آنکه حزب سه باخت پی در پی در انتخابات داد، از اعضای خود خواست تا «دست از حمله به اروپا» بردارند و به جای آن «بر مسائلی متمرکز شوند که بیشتر مردم به این اهمیت می دهند.»

یک دهه بعد، کامرون که در آن زمان نخست وزیر بود، همه چیز را در همه پرسی برای عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا قمار کرد - و شرط بست که هیچ کس در خارج از وست مینستر به اروپا اهمیت نمی دهد. اما او اشتباه می کرد.

این رأی گیری - پنج سال پیش در چنین روزی - قرار بود درگیری دائمی پادشاهی انگلیس را بر سر رابطه اش با اروپا یکبار و برای همیشه حل و فصل کند. اما چنین اتفاقی نیافتاد.

بوریس جانسون سرانجام در سال 2020 انگلیس را با شرایطی سخت تر از آنچه در سال 2016  احتمال می رفت از اتحادیه اروپا خارج کرد. نظرسنجی ها نشان می دهد تعداد کمی از مردم معتقدند که این مسئله حل و فصل شده است یا اینکه به زودی حل خواهد شد. در حالی که بعید است عواقب برگزیت در سال های آتی به طور کامل درک شود، انگلیس امروز مانند گذشته دچار دو دستگی شده است.

مشکل در ایرلند شمالی

از لحظه اعلام همه پرسی برگزیت، بدیهی بود که سرنوشت ایرلند شمالی سخت ترین مسئله برای مذاکره خواهد بود. ایرلند شمالی بخشی از انگلیس است و بنابراین اتحادیه اروپا را ترک کرده است، اما با جمهوری ایرلند، یک کشور عضو اتحادیه اروپا، مرز زمینی دارد.

باز نگه داشتن این مرز به دلیل خطر واقعی خشونت های فرقه ای بین جوامع کاتولیک و پروتستان بسیار مهم است.

به منظور انجام این کار، جانسون و اتحادیه اروپا با چیزی به نام پروتکل ایرلند شمالی موافقت کردند که به ایرلند شمالی وضعیت ویژه ای در قلمروی گمرکی اتحادیه اروپا اعطا می کند و نیازی به بررسی کالاهای عبور از مرز را ندارد.

در عوض، انگلیس با یک مرز واقعی در دریا بین انگلیس و ایرلند شمالی موافقت کرد - که باعث وحشت اتحادیه های اتحادیه ایرلند شمالی و جمهوری خواهان شد ، که به دنبال اتحاد با بقیه ایرلند هستند.

بیش از یک سال پس از خروج رسمی انگلیس از اروپا، لندن و بروکسل همچنان درگیر واقعیت های لجستیکی پروتکل بودند که خود جانسون نیز با آن موافقت کرد.

قرار است انگلیس این پروتکل را در اواخر ماه ژوئن به طور کامل اجرا کند، اما تهدید می کند که برای جلوگیری از کمبود مواد غذایی - به ویژه گوشت سرد - در ایرلند شمالی مدت مهلت پروتکل را تمدید می کند. در صورت انجام چنین کاری ، اتحادیه اروپا می تواند با وضع تعرفه ها بر انگلیس به آن پاسخ دهد.

مطبوعات انگلیس این منظره چشم نواز را «جنگ سوسیس و کالباس» برچسب گذاری کرده اند - و گرچه احمقانه به نظر می رسد، اما می تواند وضعیت متشنج در ایرلند شمالی را بیشتر بی ثبات کند.

«کیتی هیوارد» استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه «کوئینز» بلفاست گفت: صحنه سیاسی ایرلند شمالی اغلب تا حدودی ناامن است ، اما در مورد برگزیت، احساس جدیدی از ناتوانی مشترک وجود دارد. آینده نزدیک آن اکنون در درجه اول توسط انگلیس و اتحادیه اروپا تعیین می شود، نه توسط رهبران سیاسی اینجا در بلفاست.»

وی افزود: «ترک کنندگان، باقی مانده ها، اتحادیه ها، ملی گراها و دیگران به طور منطقی می توانند بگویند که پنج سال بعد در وضعیت بدتری قرار دارند. به همین دلیل سیاست در اینجا بسیار احساس تنش می کند.»

 

unnamed (9)

 

سخنگوی دولت به سی ان ان گفت که انگلیس «متعهد به یافتن راه حل های توافقی با اتحادیه اروپا» است اما «اتحادیه اروپا باید عقل سلیم نشان دهد و رویکردی عملگرا داشته باشد.»

فشار استقلال اسکاتلند

ایرلند شمالی ممکن است پیچیده ترین پیامد فوری برگزیت باشد، اما جانسون در مورد اسکاتلند نیز با یک کابوس مشروطه روبرو است.

رای دهندگان اسکاتلندی استقلال را در سال 2014 رد کردند، وقتی اتحادیه های انگلیس - به رهبری کامرون - استدلال کردند که ترک انگلیس جای اسکاتلند در اتحادیه اروپا را تهدید می کند.

اما حزب ملی اسکاتلند که می خواهد اسکاتلند از انگلیس جدا شود، از زمان رای گیری در مورد برگزیت فقط محبوبیت پیدا کرده است.

«نیکولا مک ایون» استاد سیاست سرزمین در دانشگاه ادینبورگ گفت: «از زمان برگزیت، بحث در اسکاتلند در مورد مسئله استقلال دو قطبی تر شده است.»

وی افزود: «بسیاری از رای دهندگان باقی مانده که در سال 2014 از استقلال حمایت نکردند، این کار را می کنند، در حالی که حمایت از استقلال به طور کلی اکنون به شدت طرفدار عضویت در اتحادیه اروپا است. خروج از انگلیس در حال حاضر بارزترین مسیر بازگشت به اتحادیه اروپا است.»

بعید به نظر می رسد فعلاً فشار رهبران اسکاتلند برای پیروزی در کسب استقلال موفقیت آمیز باشد، اما این دودستگی بدان معناست که جانسون هر هفته با سیاست های شکایات مبارزه می کند و حواس خود را از بحران های دیگر دولتش پرت می کند.

بحث بر سر اروپا همچنان ادامه دارد

و حتی فراتر از این عواقب خاص، انگلیس همچنان اروپا را مورد حمله قرار می دهد.

«بن پیج» از شرکت نظرسنجی «ایپسوس موری» گفت: «تلاش ها برای جلوگیری از وابستگی انگلیس به اروپا به وضوح ناکام ماند. اکثریت مردم می دانند که این مسئله هنوز حل نشده است. و نظرسنجی ها به طور مداوم نشان داده اند که افرادی که به خروج انگلیس رأی داده اند هم از این بابت نگران هستند.»

پیگ گفت که شاید نگران کننده تر این باشد که علی رغم اینکه 5 سال از همه پرسی می گذرد، اما چگونگی رأی دادن مردم در سال 2016 هنوز قسمت عمده ای از هویت آنها را تشکیل می دهد. وی توضیح داد: «ما دو انتخابات داشته ایم، پیرامون جنگ های فرهنگی اختلاف داشتیم و مردم هنوز هم می گویند که «هویت ماندن یا رفتن آنها» هر نوع وفاداری حزبی را بر هم می زند.»

این بحث در مورد محاسن نسبی برگزیت هر بار که داستانی در مورد تلاش صادرکنندگان برای فروش کالا به اروپا وجود دارد یا اینکه آیا انگلیس به دلیل برگزیت قادر به واکسیناسیون سریعتر از اروپا بوده است، شدت می گیرد. دولت انگلیس غالباً دلیل اصلی این استدلال ها است، به این دلیل که جانسون کمپین برگزیت 2016 را رهبری می کرد.

پنج سال گذشته و انگلیس هنوز توسط برگزیت آسیب دیده است. بیشتر افراد آن را پذیرفته اند، اما تعداد کمی از نحوه پایان آن راضی هستند و حقیقت این است که هیچ نسخه ای از برگزیت همه را راضی نمی کند.

و در حالی که تقریباً به اندازه کافی همه افراد درگیر در برگزیت در یک برهه اشتباه قدم گذاشته اند پ، از آن زمان بسیاری به دلیل بزرگترین دردسر ابراز تاسف کرده اند: فراخوان یک همه پرسی بدون هیچ برنامه ای برای آنچه در صورت رای دادن انگلیس به خروج اتفاق می افتد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.