شهرهای آمریکا در آستانه اعلام رای دادگاه قاتل جورج فلوید آبستن روزهای ملتهبی است و هزاران مامور پلیس مستقر شده اند.

 

به گزارش جماران به نقل از نیویورک تایمز، با نزدیک شدن به زمان صدور رای دادگاه رسیدگی به قتل «جورج فلوید» شهروند آمریکایی - آفریقایی‌ تبار، بسیاری از شهر‌های این کشور در حال آماده باش هستند. همه شهر‌های آمریکا از سواحل شرقی گرفته تا سواحل غربی در حالت آماده باش هستند و نیرو‌های گارد ملی به منظور آمادگی در برابر شورش‌ ها و ناآرامی ‌های احتمالی در همه بخش ‌های این شهر حضور دارند.

شهر «مینیاپولیس» قتلگاه و محل برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده فلوید، با استقرار هزاران مامور پلیس و افراد گارد ملی در خیابان‌ ها به صورت دژ نظامی درآمده است. 

 

Untitled

 

رای دادگاه هر چه باشد، این شهر آبستن روزهای ملتهبی خواهد بود. حضور خیابانی فعالان «جنبش جان سیاهان مهم است» در روز اعلام رای دادگاه در صورت تبرئه شووین از اتهامات شکل اعتراضی، و در صورت مجرم شناختن او در قالب جشن خیابانی روی خواهد داد.

«جیکوب فری»، شهردار مینیاپولیس نیز در این زمینه گفت، «این لحظه اهمیت فراوانی برای شهر ما، ایالت ما، کل کشور و نیز جهان دارد.» مدارس مینیاپولیس هم به سبب برگزاری تظاهرات احتمالی گسترده، آموزش حضوری را متوقف خواهند کرد. بیش از 3000 نیروی گارد ملی نیز بیش از موعدی که انتظار می ‌رود، فعال شده اند.

وکلای دادگاه قتل جورج فلوید، دفاعیات پایانی خود را ارائه دادند و هیات منصفه وارد شور نهایی شده است.

در این دادگاه «درک شووین» مامور سابق پلیس مینیاپولیس، متهم به قتل جورج فلوید شد. وی در 25 ماه مه 2020،  بیش از 8 دقیقه با زانو بر گردن جورج فلوید فشار آورد و وی را به قتل رساند. این جنایت خشم مردم آمریکا را در پی داشت.

در روز پایانی دادگاه دادستان پرونده در سخنان پایانی خود خطاب به اعضای هیات منصفه گفت: «به چشمانتان اعتماد کنید... این پرونده همان است که دیدید... همانی که در دلتان احساس کردید... این انجام وظیفه پلیس نبود. این یک قتل بود. جای هیچ بهانه ‌ای هم نیست.» در مقابل، «اریک نلسون» وکیل مدافع درک شووین هم با تشریح لحظه به لحظه واقعه تلاش کرد به اعضای هیات منصفه القا کند که موکل او همچون هر «افسر پلیس معقولی» رفتار کرده و آنچه انجام داده در چارچوب آموزش‌ ها و دستورالعمل‌ های اداره پلیس بوده است و به همین علت هم «شبهات قابل تاملی» در پرونده وجود دارد که نمی‌ گذارد با قطعیت بتوان درباره گناهکاری متهم سخن گفت.

12 عضو هیات منصفه این دادگاه اکنون در وضعیت دشواری قرار دارند. آنها باید اعلام کنند که آیا مامور پلیس در مرگ فلوید مقصر است یا مقصر نیست؛ حادثه‌ ای که اعتراضات گسترده ‌ای را در آمریکا و سراسر جهان برانگیخته بود و به یکی از حساسیت ‌های جدی افکار عمومی تبدیل شد. تصمیم آنها در سراسر جهان شنیده خواهد شد و این فشار روحی زیادی بر آنها وارد می‌ کند.

اعضای هیات منصفه از هنگام ورود به شور می ‌توانند هر چه قدر که زمان نیاز دارند استفاده کنند و ممکن است اعلام رای آنها از یک ساعت تا چند هفته طول بکشد.

تاکنون بخش بزرگی از جلسات دادگاه به صورت زنده از شبکه های خبری پخش شده است. در طول دادگاه تظاهرات و تجمع در خیابان ادامه داشت و دادگاه در محاصره بیش از 3000 محافظ گارد ملی برگزار شد. در صورتی که حکم بی ‌گناهی مامور پلیس صادر شود، احتمال ایجاد ناآرامی در شهر مینیاپولیس و حتی دیگر شهرهای آمریکا زیاد خواهد بود و به همین دلیل این نیروها در شهر مستقر شده ‌اند.

قاضی اعضای هیات منصفه را به قرنطینه فرستاده تا درباره گناهکار یا بی‌ گناه بودن شووین به اجماع برسند و نتیجه را به دادگاه اعلام کنند. در این مرحله، اعضای هیات منصفه در یک هتل مانده و بیرون نخواهند آمد. دادگاه به آنها دستور داده است که محتوای این پرونده را با خانواده یا دوستان در میان نگذارند و گزارش‌ های خبری را نیز دنبال نکنند، تا تحت تاثیر قرار نگیرند.

وکلای مدافع با استفاده از هیات منصفه محصور شده مخالف بوده ‌اند و گفته‌ اند که حبس شدن در هتل می ‌تواند بر نتیجه حکم تاثیر بگذارد.

«گلن کرشنر» کارشناس حقوقی گفت، «رای صادر شده باید با اجماع همه اعضای هیات منصفه به دست آید. یعنی همه 12 عضو هیات منصفه یا باید رای به محکومیت افسر پلیس یا رای به بی گناهی وی بدهند. حتی اگر یک نفر هم رای متفاوت با بقیه بدهد، باعث بلاتکلیفی هیات منصفه و در نتیجه باطل شدن روند دادرسی می ‌شود.»

در این میان برخی نمایندگان هم به درخواست ها برای برپایی اعتراضات سراسری در آمریکا در صورت متهم نشدن قاتل فلوید پیوسته اند. «مکسین واترز» نماینده دموکرات در ایالت کالیفرنیا یکی از این افراد است.

مکسین واترز از معترضین خواست «در خیابان ها بمانند» و «بیشتر درگیر شوند» اگر افسر سابق پلیس مینیاپولیس تبرئه شود.

نظرات واترز، یک دموکرات کالیفرنیایی و یکی از نمادهای پیشرو، بلافاصله توسط جمهوری خواهان که ادعا می کردند واترز به خشونت دامن می زند، مورد انتقاد قرار گرفت. نماینده کنگره در مصاحبه بعدی انکار کرد که او به خشونت ها دامن می زند، اما این اظهارات در زمان تنش ملی بسیار شدید در میان چندین قتل عام سیاه پوستان به دست افسران پلیس و در حالی که شهرهای آمریکا شاهد موج تازه ای از اعتراضات است، ابراز می شود.

 

maxine-waters-chauvin-trial-protest-1-01-sh-iwb-210419_1618859788213_hpMain_16x9_992

 

واترز گفت که او شنبه شب در بروکلین مرکز مینه سوتا حضور داشت تا حمایت خود را از معترضان در میان اعتراضات مداوم به قتل «دانته رایت» جوان 20 ساله توسط پلیس نشان دهد و همچنین از خانواده اش حمایت کند.

بر اساس ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده ، واترز به خبرنگاران گفت: «ما باید در خیابان بمانیم و خواستار عدالت باشیم.»

در چند روز اخیر هم کشته شدن دو سیاهپوست «آدام تولدو» 13 ساله در شیکاگو و «دانته رایت» 20 ساله با تیراندازی پلیس آمریکا، آتش اعتراض ‌ها را در دیگر شهر‌های آمریکا روشن کرده است.

 

Black-Lives-Matter-signIMG_0145

 

آمار‌های تازه نشان می‌ دهد در سال 2020 میلادی 1127 شهروند آمریکا به دست پلیس این کشور به قتل رسیده ‌اند که 28 درصد آنها سیاه پوست بوده ‎اند.

طبق اطلاعات جمع آوری شده مربوط به خشونت پلیس آمریکا، در سال 2020 تنها 18 روز وجود داشت که پلیس این کشور فردی را به قتل نرسانده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.