پیامی که رئیس جمهور جدید امریکا برای رهبران عربستان و رژیم صهیونیستی دارد همان پیام قدیمی است ولی به سبکی جدید.

 

به گزارش جماران، پولتیکو در گزارشی نوشت انتخابات ها پیامدهایی دارد. و در هیچ جا به اندازه سرزمین های اشغالی و ریاض نگرانی از عواقب انتخاب جو بایدن وجود ندارد. هفته گذشته، رئیس جمهور آمریکا به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان - سیگنال هایی مبنی بر پایان سال های گل و بلبل ترامپ ارسال کرد.

بایدن علاقه ای به تغییر اساسی این روابط ندارد. اما او به دنبال تعادل حساب های تل آویو و عربستان سعودی است، وی می خواهد به اسرائیل و عربستان بگوید باید به منافع ایالات متحده احترام بگذارند، احترامی که در طول سال های ریاست جمهوری ترامپ وجود نداشت؛ به نتانیاهو و ولیعهد عربستان - که اکنون فکر می کنند در میان اولویت های بایدن قرار دارند - نشان دهد که دیگر آنها مرکز جهان آمریکا نیستند و باید بسیار دقیق فکر کند قبل از اینکه اقداماتی برای تضعیف منافع آمریکا انجام دهند. بایدن به دنبال جنگ نیست. و اینکه آیا او اقدامات سختگیرانه تری را علیه اسرائیل و عربستان سعودی انجام خواهد داد  به این بستگی دارد که آیا آنها عمداً منافع ایالات متحده را در منطقه نادیده می گیرند یا تضعیف می کنند یا غیرعمدی.

تأمل در این واقعیت که توقف های اولیه ترامپ در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور در ماه مه 2017 به عربستان سعودی و سرزمین های اشغالی بود، هنوز خیره کننده است. از آن زمان به بعد، ریاست جمهوری ترامپ هدیه ای بود که فقط به او اهدا می شد. در طول تاریخ روابط ایالات متحده به هیچ دولتی هرگز اینقدر داده نشده است که در ازای آن چیز کمی خواسته شده باشد.

دولت ترامپ بدون اینکه اسرائیل را مجبور به جلب امتیازات ایالات متحده با امتیازات خودش کند، کارزاری برای اعمال حداکثر فشار بر ایران ترتیب داد. قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد و در آنجا سفارت گشود. چشم خود را بر گسترش شهرک سازی های اسرائیل بست. حاکمیت اسرائیل را بر بلندی های جولان به رسمیت شناخت. طرحی برای به اصطلاح صلح اعلام کرد که قبل از آغاز مذاکرات با فلسطینیان، 30 درصد از کرانه باختری را به اسرائیل واگذار کرد. سطح روابط دیپلماتیک آمریکا با تشکیلات خودگردان فلسطین را پایین آورد. کمک های آمریکا به مردم فلسطین را به شدت محدود کرد. و شاید مهمتر از همه  تلاش زیادی برای تسهیل عادی سازی روابط بین اسرائیل، کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای عربی انجام داد.

سعودی ها نیز وارد عمل شدند. دولت ترامپ برای پیگیری کارزار نظامی فاجعه بار خود در یمن یک چک سفید به ریاض داد و با کمک نظامی آمریکا برای عملیات عربستان سعودی به او کمک و پشتیبانی کرد. اقدامات ولیعهد عربستان در داخل تبرئه شد و نقش وی را در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار  لاپوشانی کردند. و با وجود مخالفت های کنگره، سعودی ها را به اسلحه تجهیز کرد.

اگر ترامپ اسرائیل و عربستان را در اولویت های سیاست خارجی قرار داد، بایدن این کار را نکرد و با آنها به ویژه با نتانیاهو  بلافاصله تماس نگرفت و در اولویت قرارشان نداد. یک تماس تأخیری رابطه ای ایجاد نمی کند یا رابطه ای را قطع نمی کند. با این حال بایدن پیامی فرستاد: او گفت، من مشغول بهبودی اوضاع داخلی هستم و خاورمیانه از اولویت های اصلی نیست. من طرفدار رژیم صهیونیستی هستم ، اما لزوماً رئیس جمهور طرفدار نتانیاهو نیستم.

بایدن همچنین تصمیم گرفته است فاصله ای بین ایالات متحده و عربستان سعودی بگذارد. بایدن در زمان کاندیداتوری سخنان بسیار محکمی درباره پادشاهی در مسیر مبارزات انتخاباتی منتشر کرد و آن را به عنوان یک ملت منفور در زمینه حقوق بشر توصیف کرد و قول داد که به حمایت ایالات متحده از کارزار فاجعه بار خود در یمن پایان دهد. چند روز پس از مراسم تحلیف بایدن، دولت پایان حمایت آمریکا از عملیات سعودی در یمن را اعلام کرد و متعهد شد که فروش فعلی اسلحه به ریاض را بررسی کند. سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید درباره  نارضایتی از ولیعهد بی پروا و بی رحم و سازماندهی دوباره روابط با ریاض سخن گفت و اظهار داشت که بایدن با ملک سلمان همتای خود صحبت خواهد کرد نه ولیعهد عربستان.

بایدن در حال ارسال پیغام غیرقابل تردیدی است: «ما هنوز هم می توانیم دوست باشیم اما این باید مزایای بیشتری برای ایالات متحده داشته باشد. با توجه به تمرکز من بر اولویت های سیاست خارجی و داخلی ، ممکن است زمان زیادی برای تمرکز بر مشکلات شما نداشته باشم. این کار را برای ایالات متحده در منطقه دشوار نکنید، در غیر این صورت مسائل بین ما پیچیده خواهد شد.»

سیگنال های هشدار زودرس بایدن به اسرائیل و عربستان سعودی لزوماً به معنای آمادگی جدی وی برای ایجاد تغییرات چشمگیر در هر یک از روابط نیست. اگر رئیس جمهور، با تحریک رفتارهای دردسرساز تل آویو و ریاض، تصمیم به تغییر اساسی و نه تعدیل این روابط گرفت، باید بسیار قاطع تر و جسورتر باشد.

بایدن قصد دارد اهمیت آنها را کاهش دهد. این اقدام او لزوما به معنای ایجاد تغییرات شگرف در این روابط نیست. بلکه ارسال پیامی با این مضمون است که ما هنوز دوست هستیم ولی باید به آمریکا نفع بیشتری برسانید!

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.