مجلس سنا قطعنامه ساماندهی قبل از دادگاه استیضاح ترامپ را تصویب کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از شبکه سی بی اس، مجلس سنا قطعنامه ساماندهی قبل از دادگاه استیضاح دونالد ترامپ و مقررات مربوط به آن را با 83 رای موافق و 17 رای مخالف تصویب کرد. 

جلسه بعدی سنا برای ادامه استیضاح ترامپ به روز سه شنبه 9 فوریه موکول شد.

از آنجایی که «جان رابرتس» رئیس دیوان عالی آمریکا از پذیرش ریاست محکمه ترامپ امتناع ورزید، سناتور «پاتریک لیهی» که ریاست موقت سنای آمریکا را هم بر عهده دارد، برای ریاست دادگاه ترامپ ادای سوگند کرد تا محکمه ‌ای منصفانه را برپا دارد.

پس از آن، همه سناتورها ایستادند و سوگند خوردند که آنچه حقیقت است را انجام دهند.

در ادامه نشست سنا، سناتور «رند پال» با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی ریاست محکمه سنا در صورتی که رئیس جمهور یا معاون وی محاکمه می‌ شوند، بر عهده رئیس دیوان عالی خواهد بود، با توجه به اینکه ترامپ اکنون در قدرت نیست و یک شهروند عادی محسوب می‌ شود، به همین دلیل رابرتس نپذیرفته است که ریاست محکمه بر عهده گیرد. از این رو، محاکمه ترامپ با قانون اساسی در تضاد است.

اما «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات سنا به استناد بخش دیگری از قانون اساسی و همچنین رویه تاریخی، استیضاح رئیس جمهور سابق را قانونی دانست و خواستار رای‌ گیری درباره نظر سناتور پال شد.

که 55 سناتور به قانونی بودن استیضاح رای دادند که پنج رای آن به جمهوری‌ خواهان تعلق دارد و در مقابل، 45 نفر هم آن را غیرقانونی دانستند. 

برخی مفسران می گویند این تعداد رای کم نشان می دهد که در نهایت استیضاح ترامپ راه به جایی نخواهد برد زیرا 17 جمهوری خواه، رای به آن نخواهند داد.

دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا برای بار دوم به اتهام «تحریک برای شورش» استیضاح شد و قرار است مجلس سنا به این اتهام رسیدگی کند.

در صورتی که 67 سناتور به مجرم بودن ترامپ رای بدهند، او از مزایای رئیس جمهوری سابق محروم خواهد شد و سناتورها می ‌توانند با یک رای اکثریت نسبی، او را از حضور در تمام رقابت ‌های انتخاباتی آمریکا در آینده منع سازند.

پیرو توافق رهبران دموکرات و جمهوری ‌خواه سنا که مورد حمایت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم قرار گرفته است، محکمه ترامپ در 21 بهمن ماه برگزار خواهد شد. در این فاصله اعضای دادستان ‌های منتخب مجلس نمایندگان و همچنین وکلای مدافع ترامپ می ‌توانند مستندات و دفاعیات خود را آماده کنند.

ترامپ، تنها رئیس جمهور آمریکا است که در مدت چهار سال، دو بار استیضاح می شود.

«لری ساباتو» رئیس مرکز سیاست در دانشگاه ویرجینیا در توئیتر خود نوشت: 45 سناتور حزب جمهوری خواه رای دادند که دادگاه ترامپ غیرقانونی است زیرا وی اکنون در دفتر کارش نیست. کسانی که فکر می کردند 17 سناتور جمهوری خواه به نوعی به محکوم کردن ترامپ رأی می دهند، احتمالاً از خواب خود بیدار شده اند. به همان اندازه که ترامپ مقصر است، جمهوری خواهان هنوز هم پشت او هستند.»

جو بایدن هم به سی ان ان گفته است که دادگاه «باید اتفاق بیفتد» اما در احتمال محکومیت ترامپ تردید وجود دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.