مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد جدول زمانی در ارتباط با مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام تمدید می ‌شود.

 

به گزارش جماران، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ‌ای از تمدید مجدد بازه زمانی ساز و کار حل اختلاف برجام خبر داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا پیش ‌تر در اوایل بهمن ماه سال گذشته نیز اعلام کرده بود که در پی توافق با اعضای باقی مانده در توافق هسته ‌ای ایران بازه زمانی این ساز و کار تمدید شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با اشاره مشکلات و محدودیت‌ های مسافرتی وضع ‌شده برای مقابله با ویروس کرونا گفته است، تاکنون شرایط برگزاری نشست منظم کمیسیون حل اختلاف وجود نداشته است.

در بیانیه تازه بورل تاکید شده که محدودیت‌ های موجود ناشی از شیوع کرونا برای برگزاری نشست حضوری میان اعضای کمیسیون مشترک برجام سبب شده تا بازه زمانی تعیین شده جهت رسیدگی به درخواست فعال سازی ساز و کار حل اختلافات در چارچوب برجام تمدید و اختلافات ارجاع شده از سوی ایران در فرصتی دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: متعاقبا مشورت‌ های گسترده ‌ای را انجام داده‌ ایم. همه طرف‌ های حاضر در برجام بر عزم خود برای حفظ این توافق که به نفع همه است، تایید کرده ‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در بخش دیگری از بیانیه خود تایید کرده که روز سوم ژوئیه نامه ‌ای از «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با موضوع نگرانی ‌های جمهوری اسلامی نسبت به نحوه عملکرد تروئیکای اروپایی در اجرای تعهدات قید شده در برجام دریافت کرده و طبق بند 36 در جهت فعال سازی ساز و کار حل اختلاف عمل کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش ‌تر با اشاره به نامه ظریف به بورل در خصوص اجرا نشدن تعهدات سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس هشدار داده بود که این کشور در قبال هر گونه «زیاده ‌خواهی» و «رفتارهای غیرمسئولانه» اروپا، «اقدامات لازم و متناسب» را اتخاذ خواهد کرد.

ایران پیش از این نیز در دو مرحله دیگر مواردی که آنها را «عدم پایبندی» آمریکا و سه کشور اروپایی طبق بند 36 برجام توصیف می‌ کند، به کمیسیون مشترک ارجاع و پس از آن تعهدات برجامی خود را طی پنج گام کاهش داده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در بیانیه خود تاکید کرده که کلیه طرف‌ ها برغم وجود اختلاف ‌ها به حفظ توافق هسته ‌ای وین متعهد و مصر هستند.

رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا همچنین یادآ‌ور شده که پیچیده بودن مشکلات و اختلافات مطرح شده در کنار شرایط بهداشتی موجد این الزام را بوجود آورده که بازه زمانی ساز و کار حل اختلاف برای دوره ‌ای دیگر تمدید شود.

به گفته جوزپ بورل، نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام پس از برطرف شدن نگرانی ‌های مرتبط با سفر در دوران همه ‌گیری کرونا بلافاصله تشکیل خواهد شد و اعضا در خصوص اختلاف ‌ها و مشکلات موجود به رایزنی خواهند پرداخت.

بر اساس بندهای 36 و 37 برجام، طرف ‌های حاضر در این توافق می‌ توانند به کمیسیون مشترک شکایت کنند و این کمیسیون 15 روز فرصت خواهد داشت تا به این شکایت رسیدگی کند. در ادامه در صورتی که این اختلافات حل نشود به وزرای خارجه ارجاع داده خواهد شد. در نهایت و در صورتی که اختلاف حل و فصل نشود، موضوع به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.