یکی از اولویت‌ های روسیه، گسترش تسویه حساب‌ ها با ارز‌های ملی با فاصله گرفتن از دلار است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه «تایمز آو ایندیا» در دهلی نو گفت: مسکو در بحبوحه تحریم‌ های آمریکا، سیاست حذف تدریجی دلار از اقتصاد خود و گسترش تسویه حساب‌ ها با ارز‌های ملی را دنبال می‌ کند.

لاوروف گفت: «با توجه به استفاده روزافزون و تهاجمی دولت آمریکا از تحریم‌ های مالی، روسیه به سیاست خود با هدف حذف دلار از اقتصاد ادامه می‌ دهد. ما به همراه شرکای اصلی خود از جمله هند برای توسعه سازوکار‌های اقتصادی و قانونی تلاش می‌ کنیم تا اثر منفی محدودیت‌ ها در روابط تجاری و سرمایه گذاری دو جانبه را کاهش دهیم.»

وی افزود: «یکی از اولویت‌ های روسیه، گسترش تسویه حساب‌ ها با ارز‌های ملی است. توافق‌ های بین دولتی مربوط به تسویه حساب‌ ها و پرداخت ها، ژوئن و اکتبر سال گذشته با چین و ترکیه منعقد شده است.»

لاوروف تاکید کرد در چارچوب بریکس (کشور‌های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی)، در خصوص افتتاح متقابل حساب‌ های مربوطه، توافق‌ هایی به دست آمده است.

وی خاطرنشان کرد: «ما کنار گذاشتن وابستگی به دلار در تسویه حساب‌ های متقابل را پاسخی عینی به غیر قابل پیش بینی بودن سیاست اقتصادی آمریکا و سوء استفاده آشکار واشنگتن از وضعیت دلار به عنوان یک پول ذخیره در جهان در نظر می‌ گیریم.»

لاوروف با اشاره به افزایش تنش در خاورمیانه و به‌ ویژه در خلیج فارس، خواستار ایجاد مکانسیمی امنیتی در این منطقه شده است. وزیر خارجه روسیه در عین حال گفته است: «ما به کشورهای واقع در حوزه خلیج فارس پیشنهاد کرده‌ ایم درباره ایجاد یک مکانیسم امنیتی مشترک فکر کنند.»

به باور لاوروف اقدامات ناظر بر ایجاد حس اعتماد بین کشورهای این منطقه می‌تواند گام نخست در ایجاد چنین مکانیسم مشترکی باشد. افزون بر این، وزیر خارجه روسیه خواستار برگزاری رزمایش‌ های مشترک از سوی کشورهای منطقه شده است.

در دهلی نو این روزها کنفرانس امنیتی برگزار می‌ شود. بر اساس اخبار منتشر شده از سوی خبرگزاری‌ ها حدود 700 نماینده از 100 کشور جهان در این کنفرانس حضور دارند. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله کسانی است که برای شرکت در این کنفرانس راهی هند شده است.

پرداختن به موضوع تنش بین ایران و آمریکا و تاثیرات آن بر امنیت منطقه خلیج فارس از محورهای اصلی مذاکرات نمایندگان کشورهای شرکت کننده در کنفرانس امنیتی دهلی نو عنوان شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.