چین در واکنش به ورود ناوهای آمریکایی به دریای جنوبی چین از واشنگتن خواست هرچه سریعتر از این اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، چین به شدت به ورود ناوهای آمریکایی به دریای جنوبی چین اعتراض کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به ورود ناوهای آمریکایی به دریای جنوبی چین از واشنگتن خواست هرچه سریعتر از این اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارد.

«هوآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست مطبوعاتی هفتگی خود ضمن ابراز ناراحتی از حضور دو ناوشکن آمریکایی در نزدیکی جزایر چین در دریای مورد مناقشه چین جنوبی، گفت: واشنگتن باید هرچه سریعتر از این اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه چین در صورت استمرار این گونه اقدامات واکنش قاطعانه ای نشان خواهند داد، اظهار داشت: آمریکا با این اقدام استقلال چین و صلح و امنیت مناطق مذکور را دچار مخاطره می کند.

چون‌یینگ در ادامه تاکید کرد: کشورهای منطقه باید به تلاش ها برای برقراری صلح و حفظ ثبات در جزایر جنوبی چین احترام قائل باشند.

وی همچنین تصریح کرد: همه می دانیم که هدف آمریکا پیش از مذاکرات تجاری بین دو کشور چیست و خونسردی خود را حفظ می کنیم.

«کلای داش» سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این دو ناوشکن در چارچوب قانون «عبور آزاد»و با رعایت قوانین بین المللی در این آبها حضور یافته اند.

ماه گذشته نیز یک ناوشکن موشک انداز آمریکایی وارد آبهای مجمع الجزایر «شیشا» (پاراسل) شده بود که با اعتراض وزارت امور خارجه چین مواجه شد.

دریای چین جنوبی به عنوان یکی از گذرگاه‌های مهم دریایی که جزایر آن غنی از هیدروکربن هستند، به محل مناقشه میان کشورهای مختلف از جمله چین، فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان تبدیل شده که هر یک مدعی مالکیت بر بخشی از آن هستند. چین ادعای مالکیت 80 درصدی بر این دریا را دارد.

دولت پکن با احداث پایگاه‌های نظامی در جزایر دریای چین جنوبی در تلاش برای قبولاندن حاکمیت خود بر این دریا و مقابله با کشورهای منطقه و همچنین ایالات متحده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.