این نزدیکی میان ترکیه و کویت پس از آن صورت می گیرد که سفر شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به کویت در روز شنبه گذشته برای حل اختلاف ها میان دو کشور بر سر چاه های نفتی مشترک در میدان های نفتی« الخفجی و الوفره» شکست خورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم  به آخرین تحولات منطقه خاورمیانه پرداخت و نوشت: کویت مدرک جدیدی مبنی بر بالا گرفتن تنش در روابط با عربستان سعودی و عمیق تر شدن شکاف در مواضع این دو کشور عضو شورای همکاری حاشیه خلیج فارس رو کرد زمانی که در بیانیه ای رسمی که در پایان پنجمین نشست کمیته همکاری نظامی ترکیه و کویت که روز چهارشنبه در کویت برگزار شد اعلام کرد که نمایندگان ارتش های ترکیه و کویت طرح کاری همکاری دفاعی مشترک در سال 2019 به منظور تقویت همکاری میان دو کشور امضا کردند.

خبرگزاری کویت که خبر امضای این «معاهده» را منتشر کرد تأکید کرد که سرلشکر« محمد الکندری» معاون رئیس ستاد مشترک ارتش کویت و سرتیپ« اموت یلدیر» همتای ترک وی این توافقنامه را امضا کردند. این خبرگزای افزود که بر سر تبادل مهارت ها و توان های نظامی و یکی کردن تلاش ها توافق شد اما درباره بندهای دیگر جزئیات بیشتری را فاش نکرد.

برخی منابع کویتی که با روزنامه رأی الیوم گفت و گو کردند بعید ندانستند که این «معاهده» شامل حضور نیروهای ترکیه در کویت و قراردادهای خرید سلاح از ترکیه به ویژه در عرصه های زره پوش ها می شود دقیقا به مانند معاهده دفاعی مشترک قطر و ترکیه که از دوحه در برابر حمله نظامی چهار کشور تحریم کننده( عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین) که از ابتدای بحران خلیج فارس تا کنون در تقریبا یک سال و نیم قطر را محاصره کرده اند حمایت کرد.اولین کسی که احتمال جدی بودن این جمله نظامی را فاش کرد نیز شیخ« صباح الاحمد الجابر» امیر کویت بود که گفت میانجی گری کشورش از وقوع جنگ جلوگیری کرد.

اطلاعاتی که در اختیار ماست حکایت از این دارد که تعداد نیروهای نظامی ترکیه که اکنون در یک پایگاه نظامی ترکیه در نزدیکی «العیدید» مستقر هستند به 35 هزار نظامی با تجهیزات کامل و سنگین می رسد و ترکیه نقش بزرگ و مهمی در کاهش آثار محاصره قطر بازی کرد زمانی که برای جبران همه واردات قطر از عربستان سعودی که از ابتدای بحران و بسته شدن مرزهای دو کشور متوقف شد، پل هوایی کرد.

دولت قطر نیز به این لطف آنکارا با افزایش سرمایه گذاری های مالی در ترکیه پاسخ داد و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیز قطر در اوج بحران کاهش ارزش لیره ترکیه به آنکارا سفر کرد و در چمدانش چکی به ارزش 15 میلیارد دلار برای حمایت از پول ملی ترکیه چه به شکل سرمایه گذاری و چه به شل ودیعه در بانک مرکزی ترکیه برد و این اقدام در توقف فروپاشی لیره ترکیه و بازگشت آن به حالت ثبات نسبی موفق بوده است.

این قابل توجه بود که همه روزنامه های کویتی از جمله آنهایی که به عربستان سعودی نزدیک هستند سخنان آقای«مرزوق الغانم» رئیس پارلمان کویت را که در حاشیه مشارکتش در سومین کنفرانس پارلمان های آسیاسی و اروپایی که در شهر ساحلی«انطاکیه»ترکیه به زبان آورد را منتشر کرددند سخنانی که با تأکیدش بر اینکه «ترکیه جمهوری موز نیست و از جنگ اقتصادی که علیه این کشور به راه افتاده عبور می کند؛ جنگی که قطعا شکست می خورد» همه را غافلگیر کرد.

اهمیت این سخنان در کنار توافقنامه یا معاهده نظامی ترکیه و کویت نه فقط به دلیل گشوده شدن آغوش کویت به روی ترکیه است بلکه به دلیل زمان آن است و در این زمینه به چند مساله مهم اشاره می کنیم:

اول: اینکه در اوج تنش در روابط عربستان و ترکیه بر بستر«بحران» ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی و افزایش اطلاعات درز کرده به بیرون درباره قتل وی و چه بسا تکه تکه کردنش داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به دست تیمی از نیروهای امنیتی عربستان که برای انجام همین ماموریت از ریاض آمدند و تأکید دولت ترکیه بر اینکه خاشقجی زنده وارد کنسولگری شد و از آن خارج نشد، صورت می گیرد.

دوم: این نزدیکی میان ترکیه و کویت پس از آن صورت می گیرد که سفر شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به کویت در روز شنبه گذشته برای حل اختلاف ها میان دو کشور بر سر چاه های نفتی مشترک در میدان های نفتی« الخفجی و الوفره» شکست خورد؛ چاه هایی که عربستان سعودی تولید و استخراج نفت از آنها را در سال 2014 متوقف کرد و کویت خواستار غرامتی به ارزش 8 میلیارد دلار در مقابل سهمش از تولید از آنها که به 250 هزار بشکه در روز می رسد(حجم کلی تولید این دو میدان نفتی 500هزار بشکه در روز است) است و شاهزاده بن سلمان اذعان کرد که سفرش را از دو روز به دو ساعت به دلیل اختلاف ها با کویت بر سر این چاه ها مختصر کرد.

سوم: حالت جدل بلکه خشمی که توئیت های شاهزاده «خالد بن عبدالله بن فیصل بن ترکی آل سعود» در حساب شخصی اش در توئیتر در میان کویتی ها به راه انداخت توئیت هایی که در آنها گفت:« کویت نیاز به توفان قاطعیت داخلی برای پاکسازی اش از لوث اخوانی ها و دنباله روهای سازمان دو حمد(قطر) دارد،بدی  اوضاع از حد و مرز گذشته است.»

چهارم: هشدار گسترده و شدید عربستان به گردشگران این کشور که این روزها به ترکیه می روند و تعداد آنها بیش از 600هزار گردشگر در سال است برای تحریم ترکیه و یافتن مکان های گردشگری دیگر به دلیل ناامنی در این کشور و مواضع خصمانه علیه کشورشان. شبکه های اجتماعی پر از توئیت هایی است که بازتاب دهنده رویکرد حکومت عربستان در این زمینه است.

ظاهر شدن اختلاف های عربستان و کویت به این شیوه  که بازتاب دهنده خروج از سنت های حاکم بر کشورهای حاشیه خلیج فارس در پایبندی به فضیلت کتمان کردن است حکایت از دارد که حالت شکاف و چند پارگی در شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس وسیع تر و عمیق تر می شود و روی سطح آمده است.همچنین حکایت از آن دارد که کویت به محور قطر و عمان در بحران خلیج فارس نزدیک است و این قابل توجه بود که این سه کشور حمله «تروریستی» که یک مراسم رژه نظامی در اهواز در جنوب غرب ایران را هدف قرار داد و منجر به جان باختن(شهادت) و زخمی شدن 85 نفر شد به شدت محکوم کردند این در حالی است که همین کار را سه کشور دیگر تحریم کننده کشور قطر یعنی عربستان، امارات و بحرین انجام ندادند.

بی تردید این اختلاف ها به نحوی از انحاء بر طرح های ترامپ برای ایجاد پیمان«ناتوی عربی» که شامل شش کشور حاشیه خلیج فارس علاوه بر اردن و مصر می شود  و قرار است در نشست ویژه که اوایل سال میلادی آینده در واشنگتن ایجاد شود تأثیر منفی می گذارد. همچنین اطلاعاتی در اختیار داریم که تأکید می کند سه کشور کویت، قطر و عمان علاقه و اشتیاقی به تشکیل و پیوستن به این گروه  آمریکایی ضد ایرانی، ندارند.

کویت شروع به زدن ساز مخالف عربستان سعودی حداقل در حال حاضر کرده است و چه بسا میانجیگری اش برای حل بحران خلیج فارس به بن بست رسیده است اگر نگوییم در عمل کارش تمام شده است...روزهای آینده نیز بسیاری از سورپرایزها را فاش می کند... و الله اعلم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.