به گزارش ایرنا، آنان در این نشست با تقدیر از تلاش و پیگیری های دلسوزانه نماینده خود اظهارکردند: تدوین و اجرایی شدن این مصوبه بدون کارشناسی بوده و به معیشت آنان لطمه زده است.
نماینده بازاریان شرکت کننده در این نشست گفت: باتوجه به اینکه تنها ممر درآمد مردم این دیار از دیرباز به دریا مبادلات مرزی، بازرگانی و کالای همراه ملوان وابسته است، مسئولان مربوطه باید تصمیماتی اتخاذ کنند که اقتصاد و معیشت آنان دچار لطمه و آسیب نشود.
علی احمدزاده افزود: در آیین نامه جدید تصمیماتی گرفته شده که برای مرزنشینان این منطقه به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست و از مسئولان انتظار است که راهی برای حل آن بویژه در ارتباط با میزان معافیت کالا بیندیشند.
نماینده اتحادیه کارگران گناوه گفت: زندگی و اقتصاد و منبع درآمد مردم این منطقه به ته لنجی وابسته است که اگر تعطیل شود دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد.
ولی زاده افزود: باتوجه به اینکه کارگران زیادی از ته لنجی کسب درآمد کسب می کنند از نماینده حوزه انتخابیه توقع داریم در برطرف کردن مشکل بوجود آمده با مقامات کشوری رایزنی کند تا تدابیری که بسود مردم و اقتصاد ساحل نشینان باشد، اتخاذ کنند.
نماینده اتحادیه وانت داران گناوه گفت: به عنوان نماینده رانندگانی که از طریق جا به جایی کالای ته لنجی امرارو معاش می کنند از نماینده خود می خواهیم دغدغه این قشر را که در قبال آیین نامه اجرایی برای آنان بوجود آمده به گوش مسئولان کشور برسانند.
داریوش یوسف زاده افزود: درحالیکه مردم کم توقع این منطقه از کمترین امکانات و نیازها محرومند و هیچ شغلی بجز دریانوردی ندارند نباید در راه معیشت آنان که ازدیرباز به ته لنجی وابسته بوده مانعی ایجاد شود.
مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه گفت: اقشار زیادی از ساحل نشینان این دیار بصورت مستقیم و غیرمستقیم ازطریق دریا و کالای ته لنجی و در بدترین شرایط آب وهوایی امرار معاش می کنند و لایق بهترین خدمات هستند.
سیدعلی موسوی گمارونی افزود: در شهرهای شمالی استان بوشهر منبع درآمدی بجز دریا و ته لنجی وجود ندارد که این منبع نیز از سالیان دور با اعمال تصمیم های سلیقه ای توسط مرکزنشینان دستخوش اتفاقات نامناسبی شده است.
وی اظهارکرد: مرکزنشینان نباید کسب وکار مردم این دیار را که از طریق ته لنجی تامین می شود دچار وقفه کنند که تبعات منفی از جمله بیکاری، گرانی سرسام آور و رشد ناهنجاری های اجتماعی بدنبال خواهدداشت.
مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه گفت:مردم این منطقه که در همه ادوار انقلاب بویژه دوران دفاع مقدس پشتیبان نظام و انقلاب بوده و در جنگ تحمیلی با شناورهای خود مهمات بدست رزمندگان می رسانند نباید اکنون از آنان به نام قاچاقچی و کالای ته لنجی قاچاق یاد شود.
وی بیان کرد: اجرایی شدن آیین نامه جدید ورود کالای همراه ملوان برای شناورها و ملوانان مقرون به صرفه نیست و باید بازنگری و اصلاح شود.
موسوی گفت: از مسئولان مرکز نشین انتظار داریم که به فکر مردم این دیار که با شناورهای چوبی در گرمای طاقت فرسا و امواج متلاطم به دریا می زنند تا نانی بخورند، باشند.
نماینده مردم بوشهر، گناوه ودیلم درمجلس شورای اسلامی گفت: آیین نامه ابلاغی در ارتباط با ورود کالای همراه ملوان(ته لنجی) در بنادر این استان خواسته های ملوانان و مردم را تامین نمی کند و باید بازنگری و اصلاح شود.
حجت الاسلام عبدالحمید خدری افزود: آیین نامه مصوب با آن چیزی که به ملوانان و مردم وعده شده بود، مغایرت دارد و نباید تا اطلاع ثانوی اجرایی شود.
وی اظهارکرد: به منظور ساماندهی و قانونمند کردن کالای ته لنجی از 2 سال پیش نشست های متعدد مردمی برگزار و مقام های استان پیگیر آن بودند که دولت مصوبه ای اتخاذ کرد اما در عمل برای ساحل نشینان مقرون به صرفه نیست.
خدری با بیان اینکه بجد پیگیر اصلاح این آیین نامه خواهم بود و حتی در مجلس نیز در این زمینه نطقی ایراد کردم، گفت: بدین منظور با استفاده از مشورت و نظر کارشناسان و معتمدان مربوطه طرح اصلاحی به دولت ارایه خواهد شد.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با همکاری و مشورت هایی که با چند نماینده صورت گرفته طرحی برای قانونمندی کالای ته لنجی و کول بری توسط فراکسیون شهرهای ساحلی و مرزی تهیه شده که در کمیسیون های مربوطه در دست بررسی است.
وی گفت: به عنوان وکیل مردم مشکلات بوجود آمده را به گوش مسئولان کشور خواهم رساند و اجازه نخواهم داد که معیشت مردم دچار آسیب شود.
هیات وزیران درجلسه ۱۸/ ۵/ ۱۳۹۶ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را در 18 ماده مصوب کرد.
براساس ماده 7 این آیین نامه شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از500 تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف 100 میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (۳) ماده (۱) این آیین‌نامه استفاده کنند.
براساس تبصره 2 ماده 7 این آیین نامه نیز معافیت‌های ملوانی برای شناورهای زیر ۲۰۰ تن حداکثر 6 نفر، برای2۰۱ تا ۳۵۰ تن حداکثر هف نفر و برای ۳۵۱ تا ۵۰۰ تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر 6 سفر در طول یکسال اعمال می‌ شود.
در مناطقی که تعداد سفر متداول شناورها بیش از 6سفر است سفرهای مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است.
شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد که شغل و معیشت حدود 80 درصد مردم آن به دریا و کالای ته لنجی از دیرباز وابسته بوده است.
6164/6043**
خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.