محمود قاسمی روز چهارشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: از این شمار دانش آموز افغان سه هزار و 414 نفر پسر و 2هزار و 629 نفر دختر هستند.
وی اضافه کرد: همچنین از این شمار دانش آموز افغان چهارهزار و 642 نفر درمقطع ابتدایی، یکهزار و 55 نفر در مقطع متوسطه اول، 315 نفر متوسطه دوم، 24نفر در مدرسه استثنایی و هفت نفر در پیش دبستانی علم و دانش را فرا می گیرند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: بیشترین جمعیت دانش آموزی افغان در این استان در شهرستان بوشهر با یکهزار و 626 نفر، دشتستان با یکهزار و 459 و کمترین آنها با 14 نفر مربوط به شهرستان دیلم است.
قاسمی اظهارکرد: درزمان حاضر آن دسته از اتباع افغان که گذرنامه و ویزای ایرانی دارند مجاز به سکونت درهرنقطه ای از استان هستند و فرزندان آنها مشکلی برای تحصیل ندارند اما اتباعی که دارای انواع کارت های آمایش و تابع اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی هستند، سکونت آنان در شهرستان های گناوه و دیلم ممنوع است.
وی یادآور شد: برای برطرف کردن مشکل تحصیل فرزندان این افراد اولین منطقه آزاد و نزدیک به این شهرستانها که شامل بخش شبانکاره می شود برای پذیرش این دانش آموزان مهیا شده است.
قاسمی افزود: در زمان حاضر همه دانش آموزان افغان در کنار دانش آموزان ایرانی درمدرسه های استان مشغول به تحصیل هستند و همه قوانینی که برای دانش آموزان ایرانی اعمال می شود برای آنها نیز قابل اجرا و معتبر است.
قاسمی گفت: براساس دستور رهبر معظم انقلاب زمینه تحصیل حتی برای دانش آموازن بدون هویت افغان نیز در مدرسه ها فراهم شده و براین اساس از مجموع جمعیت دانش آموزان افغان مشغول به تحصیل در استان بوشهر تا سال گذشته 910نفر بدون هویت بودند.
وی بیان کرد: در زمان حاضر برای شرکت دانش آموزان افغان در المپیادهای علمی و ورزشی دانش آموزی، مدرسه های خاص شامل استعدادهای درخشان، شاهد، تیزهوشان، نمونه و هیات امنایی هیچ محدودیتی نیست و می توانند در کنار سایر دانش آموزان ایرانی از این خدمات بهره ببرند.
قاسمی یادآور شد: در سالهای گذشته از دانش آموزان افغان شهریه گرفته می شد ولی براساس شیوه نامه جدید، تحصیل برای این دانش آموزان همانند دانش آموزان ایرانی در مدرسه های دولتی رایگان است.
قاسمی اظهار کرد: رسیدگی به بهداشت فردی دانش آموزان و اولیای آنها از جمله برنامه های آموزش و پرورش است که تلاش می شود در آینده کلاسهای بهداشتی برای آنها در این زمینه برگزار شود.
وی یادآور شد: همچنین با توجه به عائله مند بودن خانواده دانش آموزان افغان این خانواده ها در زمینه تامین لوازم مدرسه فرزندان خود با مشکل روبه رو هستند که تلاش می شود با توزیع کتابهای کمک آموزشی و بسته های لوازم التحریر مشکلات این دانش آموزان برطرف شود.
قاسمی، در مورد استقبال خانواده های افغان از مدرسه های غیردولتی گفت: آن دسته از خانواده های افغان که امکان مالی داشته باشند از مدرسه های غیردولتی استقبال می کنند.
وی یادآور شد: امسال همایش و مسابقه افغانستان شناسی درزمینه نقاشی، مقاله و شعر توسط دانش آموزان اتباع افغانی و ایرانی با حضور نمایندگان کمیساریای سازمان ملل دفتر تهران و شیراز بهمن ماه برگزار می شود.
قاسمی، بازسازی دبستان اقبال اردوگاه دالکی و تجهیز آن به سیستم هوشمند و وسایل آزمایشگاهی، تکمیل آموزشگاه 12کلاسه باهمیاری کمیساریای سازمان ملل و حضور دانش آموزان اتباع در کنار دانش آموزان ایرانی، توزیع کیت های آزمایشگاهی، رایانه، کتابهای غیردرسی و کمک آموزشی به مدارس دارای دانش آموز اتباع افغانی و برگزاری نمایشگاه عکس دانش آموزان اتباع خارجی را از جمله این برنامه عنوان کرد.
وی گفت: برگزاری جشنواره غذا، نمایشگاههای هنرهای دستی خانواده اتباع و فروش دست ساخته های آنان، برگزاری کلاس و کارگاه آموزش خانواده، مسابقه فوتبال جام صلح و دوستی بین مدارسی که دانش آموزان ایرانی و اتباع افغان دارند، توزیع لوازم شوینده و بهداشتی برای سوادآموزان و دانش آموزان اتباع افغانستان از جمله دیگر برنامه های اجرایی در سال جاری است.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.