به گزارش ایرنا، حجت الاسلام عبدالحمید خدری سه شنبه شب در جمع بازاریان، ملوانان و لنجداران گناوه در مسجدجامع این شهر افزود: آیین نامه مصوب شده با آن چیزی که وعده به مردم داده شد، مغایرت دارد و نباید تا اطلاع ثانوی اجرایی شود.
وی اظهارکرد: به منظور ساماندهی و قانونمند کردن کالای ته لنجی از 2 سال پیش نشست های متعدد مردمی برگزار و مقام های استان پیگیر آن بودند که دولت مصوبه ای اتخاذ کرد اما در عمل برای ساحل نشینان مقرون به صرفه نیست.
خدری با بیان اینکه بجد پیگیر اصلاح این آیین نامه خواهم بود و حتی در مجلس نیز در این زمینه نطقی ایراد کردم، گفت: بدین منظور با استفاده از مشورت و نظر کارشناسان و معتمدان مربوطه طرح اصلاحی به دولت ارایه خواهد شد.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با همکاری و مشورت هایی که با چند نماینده صورت گرفته طرحی برای قانونمندی کالای ته لنجی و کول بری توسط فراکسیون شهرهای ساحلی و مرزی تهیه شده که در کمیسیون های مربوطه در دست بررسی است.
وی گفت: به عنوان وکیل مردم مشکلات بوجود آمده را به گوش مسئولان کشور خواهم رساند و اجازه نخواهم داد که معیشت مردم دچار آسیب شود.
در این نشست نمایندگان شرکت کنندگان به بیان نقطه نظرات خود در ارتباط با آیین نامه پرداختند و خواستار بازنگری و اصلاح آن شدند.
هیات وزیران درجلسه ۱۸/ ۵/ ۱۳۹۶ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را در 18 ماده مصوب کرد.
براساس ماده 7 این آیین نامه شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از500 تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف 100 میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (۳) ماده (۱) این آیین‌نامه استفاده کنند.
براساس تبصره 2 ماده 7 این آیین نامه نیز معافیت‌های ملوانی برای شناورهای زیر ۲۰۰ تن حداکثر 6 نفر، برای2۰۱ تا ۳۵۰ تن حداکثر هف نفر و برای ۳۵۱ تا ۵۰۰ تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر 6 سفر در طول یکسال اعمال می‌ شود.
در مناطقی که تعداد سفر متداول شناورها بیش از 6سفر است سفرهای مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است.
شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد که شغل و معیشت حدود 80 درصد مردم آن به دریا و کالای ته لنجی از دیرباز وابسته بوده است.
6164/6043**
خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.