به گزارش ایرنا، جهل زدایی نه تنها هدف قیام سیدالشهدا (ع) بلکه هدف بعثت پیامبران بوده است زیرا در حقیقت جهل ریشه همه مصائب و مفاسد جامعه بشر است به همین دلیل بر این اساس اصلی ترین کار انبیا و اولیای الهی ریشه کن کردن بیماری جهل در جامعه است زیرا تا این بیماری علاج نشود نمی‌توان انتظار داشت که ارزش‌های دینی بر جامعه حاکم شود.
امام حسین (ع) برای تحقق این آرمان بلند خون پاک خود را در راه خدا اهدا کرد و اصلی ترین دلیل پیروان مکتب اهل بیت (ع) برای زنده نگه داشتن مکتب شهادت با عزاداری برای امام حسین نیز جهل زدایی از جامعه اسلامی است و تا درمان کامل این بیماری خطرناک اجتماعی و استقرار حاکمیت مطلق ارزش‌های اسلامی در جهان تداوم این مکتب ضرورت دارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: انتشار پیام و نهضت امام حسین (ع) وظیفه همه افراد جامعه و برگزاری آیین های محرم و صفر فرصتی است که معارف سرور آزادگان جهان و سالار شهیدان که آگاهی بخشی به مردم برای شناخت سره از ناسره و برداشتن نقاب از چهره ریا، شرک و نفاق است، در جامعه ترویج شود.
حجت الاسلام عبدالرضا سروستانی افزود: امربه معروف و نهی از منکر، جهاد، ایثار، شهادت، ایمان، خدامحوری، نهراسیدن در مقابل دشمنان اسلام از جمله الگوهای قیام عاشوراست که تبیین آنها می تواند بسیاری از معضلات جامعه را برطرف کند.
وی بیان کرد: با توجه به عشق و علاقه ای که نسبت به امام حسین (ع) در جامعه اسلامی ایران وجود دارد باید معارف قیام عاشورا آنگونه که هست برای جامعه بازگو و از پرداختن به حواشی اجتناب شود.
سروستانی افزود: با وجود همه نقاط قوت آئین های عزاداری امام حسین (ع)، باید تلاش شود تا از یکسری آسیب هایی که درمدت برگزاری این مناسبت ها ممکن است به وجود آید دوری و جلوگیری کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: آیین های سوگواری حسینی باید از هرگونه آسیبی که موجب وهن در دین، مذهب و قیام نهضت عاشورا می شود به دور باشد.
سروستانی با اشاره به اینکه محرم فرصتی برای ابراز ارادت مداحان، شاعران و مرثیه سرایان به ساحت مقدس امام حسین (ع) است اظهار کرد: مداحان و شاعران با صوت و شعرهای حماسی خود فرصتی برای ابراز ارادت به امام حسین (ع) پیدا می کنند ولی باید توجه کرد شعرها و سروده این افراد در خط و آرمانهای قیام عاشورا باشد.
وی بیان کرد: سروده ها باید با محتوا باشند و بتوانند مردم را به سمت و سوی دین و اهل بیت (ع) دعوت و جذب کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر یادآور شد: در اجرای مراسم، مداحی، شعر خوانی و مرثیه سرایی از سرودن هرگونه شعری که موجب وهن در دین و مذهب می شود و گاهی شرک به حساب آید باید اجتناب کرد زیرا اهل بیت پیامبر(ع) به طور قطع این گونه عزاداری ها را از ما نمی خواهند و نمی پسندند.
وی با اشاره به اینکه استان بوشهر ازجمله استان های سالم و با کمترین حاشیه در زمینه عزاداری های امام حسین (ع) است ادامه داد: مداحان و مرثیه سرایان از سرودن شعرهایی که در شان اهل بیت (ع) نیست خودداری کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر در باره سخنرانی های سیاسی و جناحی در مجلس سوگواری امام حسین (ع) گفت: قیام عاشورا علاوه بر جنبه دینی، یک جریان سیاسی مهم در مقابل کسانی بود که به نام اسلام حکومت و علیه دین تلاش می کردند و نهضت عاشورا به عنوان راهبردی اساسی و حرکتی انقلابی و دینی که هدف آن زنده کردن اسلام واقعی و دین خدا بود در منبرهای سخنرانان و واعظان باید برای مردم تشریح شود.
سروستانی با بیان اینکه برگزاری آیین های سوگواری محرم باید با رویکردی انقلابی و آگاهی بخشی درجامعه نهادینه شود، تاکید کرد: مداحان برای شخصیتی تبلیغ می کنند که در برابر ظلم ظالمان و دنیا خواهان خون داد به همین دلیل حماسه عاشورا باید با بیان شیوا به مردم انتقال داده شود.
وی تاکید کرد: امروز در مقابل اسلام جریان خطرناک دشمنی با اسلام وجود دارد و استکبار جهانی با طراحی جریانهای تکفیری، داعش، النصره و غیره، جریان هایی از درون اسلام برای رویارویی با آن راه اندازی کرده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر بیان کرد: در مقابل جریان هایی که از طرف دشمن طراحی شده است، مداحان باید روشنگری، بیان مسالمت آمیز و درست حقایق و افشای دسیسه های دشمن را جزو برنامه های محوری خود قرار دهند.
سروستانی با تاکید بر وحدت در جامعه افزود: هرکسی درهر جریانی که باشد متعلق به نظام جمهوری اسلامی است و در این شرایط حساس حفظ وحدت و یکپارچگی از ضرورت هایی است که باید مورد توجه باشد.
وی یادآور شد: سرنگونی رژیم شاهنشاهی، پیروزی درهشت سال دفاع مقدس، شکست پی در پی دشمن در طول حدود 40 سال گذشته از عمر انقلاب نشات گرفته از وحدت و همبستگی همه آحاد جامعه است که باید همواره ادامه داشته باشد.
وی در باره نذرهای ماه محرم گفت: دادن نذری بویژه در دهه نخست ماه محرم از سنت های نیک موجود در بین مردم است که بسیار زیبنده و پسندیده است.
سروستانی توصیه کرد، برای جلوگیری از اسراف بخش زیادی از این نذرها در قالب نذرهای فرهنگی هدایت شوند.
وی یادآور شد: برگزاری نشست های قرآنی، هدیه دادن قرآن، تجلیل از شرکت کنندگان درآئین های حسینی به خصوص قشر جوان در هیات های مذهبی و برخی دیگر از این آئین ها از جمله این برنامه های فرهنگی است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان بوشهر گفت: اگر هدف از آیین های سوگواری محرم و صفر همان اهداف امام حسین (ع) که مبارزه با جهل، هدایت گری، امربه معروف و نهی از منکر باشد بسیاری از سخنان و موضوع های انحرافی حذف و بیان نمی شود.
حجت الاسلام یعقوب بهمنیاری افزود: براساس فتواها و تاکیدهای ائمه اطهار(ع) رعایت اصل هدایت گری و جهل زدایی در مجالس عزاداری امام حسین (ع) ضروری است در غیر این صورت این مجالس نباید برگزار شود.
وی بیان کرد: جریان سازی قیام امام حسین (ع) امربه معروف و نهی از منکر و ایستادگی در برابر ظلم، نادانی و بدی هاست و باید این اصل در آئین ها و مراسم سوگواری رعایت شود.
بهمنیاری اظهار کرد: یکی از هدف های ما در آئین های سوگواری جذب جوانان و آشنایی آنان با حرکت عاشوراست که این روزها بهترین زمان برای هدایتگری جوانان است.
وی تاکید کرد: الگوگیری از حرکت عاشورا مهمترین هدف محرم و صفر است و نباید این حرکت به تاریخ بپیوندد.
بهمنیاری افزود: در حرکت امام حسین (ع) بحث هیچ گروه و جناح خاصی مطرح نیست و سخنرانان باید با توجه به اصل هدایتگری مطرح در حرکت عاشورا اقدام به امربه معروف و نهی از منکر کنند.
وی تاکید کرد: براساس تاکید بزرگان دین هدف از حرکت عاشورا شناخت امام حسین (ع) و پیروی از ایشان و مبارزه با یزیدیان زمان است.
بهمنیاری اظهار کرد: امروز رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های خود خوبی افراد و دولت ها را مطرح و بدی ها را نیز تذکر می دهد که اگر این اصل در جامعه رعایت شود مسائل جناحی و گروهی مطرح نمی شود.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان بوشهر در باره اسراف در غذاهای نذری در ماه محرم گفت: ظرفیت ایجاد شده برای نذرهای مختلف بسیار بالاست و تمرکز پخت غذاهای نذری در دهه اول محرم است.
بهمنیاری افزود: مردم باید بدانند برای جلوگیری از هرگونه اسراف امکان جابه جایی نذر از نظر زمان و نوع آن وجود دارد و از لحاظ شرعی اشکالی ندارد.
وی بیان کرد: هر مسجد و تکیه ای می تواند برای جلوگیری از اسراف در نذرها نیازمندان حوزه جغرافیایی خود را شناسایی و زیرپوشش قرار دهد.
بهمنیاری اظهار کرد: همچنین با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از تولیدات داخلی، مردم در پخت نذری ها و پذیرایی ها اولویت خود را بر استفاده رعایت این اصول قرار دهند.
وی تاکید کرد: اصل نذر باید در این روزهای مهم رعایت شود و تنها با جهت دهی درست آن می توان جلو بسیاری از اسراف ها را گرفت.
کارشناس تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر فت: براساس دستورالعمل های موجود سخنرانان از مطرح کردن مسائل اختلاف آمیز مذهبی، قومی و محلی در آئین های محرم باید خودداری کنند.
حسین ادیبی بیان کرد: همچنین عزاداران حسینی مجاز به انجام برخی اقدام های موهن و خرافی نیستند و علاوه بر عزاداری مردم باید به قرائت قرآن تشویق شوند.
ادیبی همچنین بر ایمنی مجالس عزاداری از نظر فیزیکی و اطمینان از سالم بودن مواد غذایی مصرفی را مورد تاکید قرار داد.
وی گفت: سخنرانان بومی و اعزامی از برجسته کردن برخی نکات مذهبی و قومیتی اختلاف برانگیز بپرهیزند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.