به گزارش ایرنا مصطفی سالاری دراین نوشته جزئیاتی از آنچه در سفر چهارم مرداد ماه محمد رضا نعمت زاده به استان بوشهر که برای چهار منظور رخ داد را تشریح کرده است.
***
١) شروع فعالیت «کیمیا شهر دشتستان» ، ٢) طرح پلی استال (پایین دستی پتروشیمی)، ٣) منطقه ویژه شمال استان، ٤) شروع احداث پتروشیمی رجال در منطقه ویژه مذکور.
از فرودگاه، باتفاق نمایندگان محترم، آقایان خدری و سعادت، معاون و همراهان وزیر و مدیران استانی، عازم دشتستان شدیم تا شاهد شروع رسمی شهرک صنعتی یا «کیمیا شهر دشتستان» و شروع عملیات اجرایی پروژه پلی استال باشیم؛
یک) شهرک صنعتی اختصاصی، با هدف تولید پلی استال و دهها واحد تولیدی انواع قطعات خودرو و سایر تولیدات از آن، تحت عنوان«کیمیاشهر دشتستان» و با وسعت تقریبی ١٥٠ هکتار تعریف شده است.
دو) واحد پلی استال (پتروشیمی) دشتستان؛ این واحد به عنوان پروژه اصلی واقع در «کیمیا شهر دشتستان» و با مشخصات زیر می باشد؛
١) اولین واحد تولید پلی استال در کشور و خاورمیانه با تکنولوژی پیشرفته و پیچیده.
٢) خوراک روزانه ؛ ١٠٠تن متانول معادل ٤ سرویس تانکر که به وسیله تانکر از ماهشهر یا عسلویه منتقل می شود و تقریباً مصارف آن، معادل بنزین مصرفی یک پمپ بنزین معمولی در استان است،
٣) تولیدات: پلی استال که نوعی پلاستیک سخت و سفید رنگ می باشد، در صنایع خودرو از جمله چرخ دنده بالابر شیشه، پمپ بنزین خودرو، چرخ دنده برف پاک کن، برخی قطعات سخت داشبورد و امثالهم، چرخ دنده های اسباب بازی و بالاخره در صنایع مختلف بکار می رود.
٤) صنایع پایین دستی این واحد، شامل کارگاههای کوچک برای تولید قطعات نیز، همگی فاقد آلایندگی بوده و٢ برابر خود واحد پلی استال، سرمایه گذاری و اشتغال زایی خواهند داشت.
٥) میزان سرمایه گذاری: حدود ٤٠٠ میلیارد تومان ( ١٠٠ میلیون دلار و ٢٠ میلیارد تومان) برای واحد پلی استال و معادل حدود ٢ برابر این مبلغ در حوزه واحدهای پایین دست در طول زمان، سرمایه گذاری می شود.
٦) اراضی مورد نیاز: برای اصل واحد پلی استال حدود ١٥ هکتار و برای احداث واحدهای کوچک پایین دستی، واحدهای اداری، خدماتی، انبارها و امثالهم، جمعاً حدود ١٣٥ هکتار، پیش بینی گردیده است. لذا کل اراضی در حدود ١٥٠ هکتار، تحت عنوان شرکت صنعتی «کیمیا شهر » طراحی و تعریف شده است.
٧) میزان آب مصرفی: آب مصرفی واحد پلی استال، سالیانه ٣٠٠ هزار متر مکعب و روزانه ٨٢١ متر مکعب، آب مصرفی واحد مذکور با احتساب مصارف جانبی و فضای سبز و درختکاری، سالیانه ٥٠٠ هزار متر مکعب و روزانه ١٣٦٩ متر مکعب و آب مصرفی آن واحد با احتساب کلیه طرح های توسعه پایین دستی و مصارف کل شهرک صنعتی«کیمیا شهر» در افق بلند مدت، معادل سالیانه یک و نیم میلیون متر مکعب و روزانه ٤١١٠ متر مکعب می باشد. سد رئیسعلی دلواری ، ٧٠٠ میلیون مترمکعب ظرفیت و عملا حتی در خشکسالی های اخیر، سالیانه، حدود ٣٥٠ میلیون مترمکعب آب داشته است.
٨) وضعیت آلایندگی: این واحد، فاقد فلز و شعله و دود است و روزانه ١٠٠ تن متانول (مایعی مثابه بنزین)، مصرف می کند. (در حد بنزین مصرفی یک پمپ بنزین معمولی در بوشهر)
پساب واحد، معادل ٥ متر مکعب مایع در روز است (به اندازه آب مصرفی ٥ خانوار) که پس از تبخیر آن، رسوبات آن، حداکثر ٣٠٠ کیلوگرم در روز، جمع آوری و به صورت جامد به مکان دفع پسماندها منتقل می گردد.
این رسوبات، شامل گچ و نمک است و واحد، فاقد هر نوع پسماند فلزی مضر نظیر جیوه و امثالهم است.
٩) سایر مشخصات؛ مشابه این واحد، در کشورهای مختلف از جمله لهستان وجود دارد. لیسانس (تکنولوژی) آن، آلمانی است که از لهستان اخذ شده است.
علی ایحال، با تجمع ٦٠- ٥٠ نفر، وزیر محترم صنعت، از اعلام شروع عملیات اجرایی امتناع و اعلام نمودند؛ چنانچه نظر مردم شریف آبپخش، مخالف با نظر تجمع کنندگان می باشد، توسط امام جمعه محترم آبپخش وصول و به فرماندار اعلام شود ودر غیر اینصورت، این واحد (و البته کل کیمیاشهر)، پس از یک هفته، به نقطه دیگری که مردم متقاضی آن باشند، منتقل می گردد.
علی ایحال، پس از سالها پیگیری و اصرار، زمینه شروع پروژه فراهم شده است. ما برای مردم کار میکنیم و لذا اگر مردمی یک پروژه را نمیخواهند، انتخاب با آنهاست و ما در هیچ شرایطی، حاضر به تقابل با مردم نیستیم و حتی توسعه و آبادانی را نباید بر مردم تحمیل کرد.
ضمن اینکه هیچ سرمایه گذاری، در فضای مخالفت و پرخاش و تنش، صدها میلیارد سرمایه اش را بر زمین نمی ریزد. سرمایه گذار، امنیت، آرامش و تکریم میخواهد و هرکجا چنین فضایی بود، به همان جا می رود.
طرح پلی استال (پتروشیمی) دشتستان و کل شهرک صنعتی (کیمیا شهر) دشتستان، قطعاً با قاطعیت و با تمام واحدهای پایین دستی، اجرا خواهد شد، البته در مکانی که مردم آنجا، به اتفاق بخواهند و استقبال کنند. حین ابراز مخالفت معترضین و بلافاصله پس از آن ، سایر شهرها و روستاهای دشتستان، متقاضی احداث کیمیاشهر و پتروشیمی در بخش و محل خود شدند که پس از یک هفته مقرر، تصمیم گیری و فوراً اقدام می شود.
سه) شروع رسمی فعالیت منطقه ویژه اقتصادی شمال استان با حضور مهندس نعمت زاده: این منطقه ویژه با وسعت ٣٨٠٠ هکتار از جنوب به فرودگاه بهرگان، از شمال به رودخانه( فصلی) بویرات،از شرق به اتوبان گناوه- دیلم و روستای حصار و از غرب به ساحل دریا منتهی می شود. منطقه ای با موقعیت بی نظیر برای رونق و اشتغال زایی در شمال استان و بالاخص شهرستان دیلم.
سال گذشته، مجوز سهمیه خوراک به میزان ٢٠ میلیون متر مکعب در سال، از وزارت نفت برای این منطقه گرفته شد.
چهار) شروع عملیات اجرایی و کلنگ زنی پروژه پتروشیمی رجالی در منطقه ویژه شمال استان( دیلم) توسط مهندس نعمت زاده و با استقبال بسیار خوب مردم دیلم، امام حسن و روستای لیلتین؛
این طرح پتروشیمی، با ظرفیت یک میلیون و یکصد هزار تن گاز ( متان)، محصولات متنوعی تولید خواهد کرد. گاز مورد نیاز از خط لوله پنجم و بعداً خط لوله سراسری که از ١٥ کیلومتری آن می گذرد، تأمین می شود.
این طرح، شامل ٤ واحد بزرگ است. واحد اول، از گاز اتیلن ( ٣٤٠ هزار تن در سال)، پروپیلن( ٣٦٠ هزار تن در سال) و نفتای سبک ( ٣٨ هزار تن در سال) تولید می کند.
در واحد دوم، از پروپیلن واحد اول، حدود ٣٣٧ هزار تن انواع پلیمر تولید می شود.
در واحد سوم ؛ از اتیلن واحد اول، حدود ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن تولید می شود.
واحد چهارم هم برای هر سه واحد، نیتروژن، هوای فشرده، آب مقطر و برق تولید می کند.
حجم کل سرمایه گذاری ثابت طرح، حدود ٤٥٧٨ میلیارد تومان (بیش از ١١ برابر پلی استال دشتستان) خواهد بود و هر ٤ واحد، در حدود ٩٠ هکتار زمین اجرا می شود.
علی ایحال با توجه به تمامی توضیحات ذکر شده، نکات زیر نیز قابل توجه است :
١- از اتیلن، پی اتیلن، پلیمرها، نفت و پروپیلن تولیدی، صدها کالای مصرفی متنوع، در کنار این پتروشیمی، قابل تولید خواهد بود.
٢- اگر به درستی روی واحدهای پایین دستی کار کنیم، سرمایه گذاری هم استانی ها در واحدهای تولیدی پایین دستی ( که سرمایه متوسطی نیاز دارند)، قابل تحقق خواهد بود.
٣- اشتغال جامعه میزبان، پیوست های اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی، از الزامات مورد تأکید استان، در اجرای همه پروژه های مورد اشاره خواهد بود.
7212/6045** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری ** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.