محمد عبادی روز چهارشنبه درحاشیه نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان بوشهر درگفت وگو با ایرنا افزود: شناورها به دلیل متحمل شدن هزینه های برق و صدور صورتحساب موازی برای آنها توسط شرکت هدایت کشتی و اداره کل بنادر و دریانوردی هزینه های حمل خود را افزایش دادند.
وی بیان کرد: اگرچه شناورها سهمیه سوخت دارند ولی هنگامی که از یکی از کشورهای مقصد مانند قطر به آبهای ایران باز می گردد به دلیل بخشی از سوختی که در شناور باقیمانده مورد مواخذه شرکت نفت قرار می گیرند.
عبادی افزود: در چنین شرایطی شناورها بعد از سفر خود به قطر باید برای گرفتن مانیفست به دوبی بروند تا مشکل آنها حل شود.
وی در ارتباط با صادرات به قطر افزود: صادرات موادغذایی و محصولات کشاورزی به قطر بازدهی و ارزآوری دلخواه نداشته و در استان بوشهر روی آنچه که می توان بیش از همه تمرکز کرد بخش معدن است.
وی تاکید کرد: قطری ها برای تهیه موادغذایی با کیفیت مدنظر خود می توانند از هر کشوری درخواست و تامین موادغذایی داشته باشد ولی در این بین با توجه به نزدیکی آنها به بنادر ایران تامین موادمعدنی از ایران توجیه پذیری اقتصادی زیادی برای آنان دارد.
عبادی اظهار داشت: با این حال در صورتی که می خواهیم در عرصه صادرات موادغذایی به قطر حرفی برای گفتن داشته باشیم ناچار به کاهش هزینه های تمام شده ازجمله هزینه حمل دریایی هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: فعالیت فعالان حوزه تولید در دوران رکود یک ایثار است و آنها با توجه به اینکه در چنین شرایطی و در زیر سایه برخی از تحریم ها موفق به ایجاد اشتغال شدند باید مورد تجلیل قرار گیرند.
عبادی افزود: با این وجود در چنین دوره ای مشکلات آنها براحتی حل نشده و در زمینه مسائل و مشکلات بانک، بیمه و مالیات باید دولت طرحی نو دراندازد.
وی ادامه داد: در ارتباط با مشوق های سرمایه گذاری نیز دولت باید به نوعی انعطاف از خود نشان دهد و در زمینه می تواند فعالیت های حوزه تولید را مانند سود سپرده های بانکی از مالیات معاف کند.
عبادی گفت: در چنین شرایطی که مشکلات فراوانی به واحدهای تولیدی و صنعتی سایه گسترانیده یا باید دولت با عزمی جهادی دخالت یا بانک در برابر واحدهایی که حرکت چرخ اقتصاد کشور را شتاب می بخشند کوتاه بیایند.
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر اظهار داشت: هم اکنون نرخ بهره تسهیلات بانکی نیز باید کاهش پیدا کند زیرا در بخش تولید تسهیلات با نرخ 2 رقمی برای مالکان واحدهای تولیدی و صنعتی توجیه پذیر نیست.
وی تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی اینکه بانک ها بخواهند با نگاه به گذشته فراروی بخش تولید و صنعت برای دریافت تسهیلات مانع تراشی کنند هیچکدام از این دو مجموعه راه به جایی نمی برند و کشور در چنین شرایط برای برون رفت از رکود به توفیقی دست پیدا نمی کند.
وی یادآور شد: در این ارتباط در اتاق بازرگانی بوشهر با تشکیل اتاق فکر، آماده احصا دیدگاه های مختلف برای ارائه به دولت هستیم زیرا اعتقاد داریم بدون ارائه راهکار و پیشنهاد به دولتی ها آنها نمی توانند در راستای رونق بخش های تولیدی و صنعتی گامی اساسی بردارند.
وی افزود: در ارتباط با راهکارهای افزایش و رونق صادرات باید قصور برخی از دستگاه ها در زمینه صادرات با جریمه همراه شود در این صورت است که موانع فراروی صادرات توسط بخش دولتی به حداقل خود می رسد.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.