به گزارش ایرنا، سهیل مهاجری روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: آب و خاک این استان از مهم ‌ترین منابع و زیربنای توسعه پایدار استان به حساب می آید واجرای طرح احیای مدیریت جامع حوزه آبخیز برای حفظ این منابع ضروری است.
وی اضافه کرد: مدیریت جامع آبخیز استان به عنوان یک فرایند برنامه ریزی شده با همکاری همه ذینفعان در داخل حوزه آبخیز انجام و به اشتغال و اقتصاد مقاومتی نیز کمک می کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: بر اساس این طرح حوزه آبخیز 'رودخانه آبکره' شهرستان تنگستان و روستاهای مجاور به عنوان پایلوت زیر پوشش این طرح قرار می گیرند.
وی شناسایی جوامع محلی، تشکلها، بهره برداران و ذینفعان در حوزه آبخیز را یکی از مهم ترین دلیل اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: در فاز اول این طرح بیش از 2هزار و 500 خانوار در 9 روستای شهرستان بوشهر که در مجاورت رودخانه آبکره هستند، زیر پوشش قرار می گیرند.
مهاجری بیان کرد: از اردیبهشت 96 تاکنون که اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در استان احیا شده است تیم اجرایی طرح تشکیل و اقدام های خوبی تاکنون انجام شده است.
وی عقد قرارداد با تسهیل گران به منظور ظرفیت سازی و توانمند سازی جوامع محلی و آغاز تدوین سند راهبردی به وسیله مشاو، برگزاری نشست با شورا و دهیاری، برگزاری نشست های ارزیابی روستایی و بازدید کارشناسان طرح از طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز استان یزد را از دیگر اقدامهای انجام شده در این حوزه عنوان کرد.
مهاجری در باره سازوکار اجرایی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز نیز گفت: اجرای این طرح از محل اعتبارات ملی طرح های آبخیزداری و با همکاری اهالی روستا و تشکیل صندوق اعتبارات خرد در روستاها انجام می شود و نشست هایی نیز با روستاهای سمل شمالی، سمل جنوبی و گلنگون که درحوزه آبخیز رودخانه آبکره قرار دارند صورت گرفته است.
مهاجری شرایط اقلیمی- اکولوژیکی، فرهنگی، اجتماعی، نزدیکی روستاهای یاد شده به مرکز استان و امکان بهره گیری از خدمات زیر بنایی را از دلایل انتخاب این حوزه معرفی کرد.
وی همچنین از افزایش سطح دانش عمومی و شخصی دست اندرکاران و ذینفعان و ایجاد محیطی مناسب برای توانمندسازی ذینفعان و برگزاری دوره های توانمندسازی جوامع محلی را از دیگر هدفهای اجرای این طرح معرفی کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: در اجرای این طرح افراد با هم و به صورت یک گروه وبه طور مشترک برای شناسایی مشکلات و منابع مورد توجه درآبخیز و نیز توسعه و اجرای یک برنامه آبخیزداری با راه حل هایی که پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را به همراه داشته باشد، کار می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یگان حفاظت این اداره کل با هدف آسان سازی مبارزه با آتش سوزیهای احتماعلی در تابستان گرم پیش رو طرح تشکل های اطفای حریق با مشارکت دهیاران روستاهای سراسر استان و انعقاد تفاهم نامه با آنها را اجرا کرده است.
مهاجری افزود: یگان حفاظت این اداره کل با حضور دربخش ها و روستاهای استان که در معرض آتش سوزی هستند نسبت به آگاهی بخشی و نشست های مردمی با اهالی روستا و دهیاران نشست های متعددی تا کنون داشته است.
وی بیان کرد: تلاش می شود با همکاری مدیریت بحران استان برای کشف، شناسایی، اطفای حریق و فراهم کردن وسایل لازم برای این کار مهم اعتباراتی تخصیص وتا پایان سال ادامه دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به زمین های در معرض آتش سوزی به دلیل گرما وهوای خشک تابستان گفت: یگان حفاظت این اداره در سراسر استان و شهرستانها برای شناسایی و کنترل هر گونه آتش سوزی احتماعلی در عرصه ها آمادگی دارد.
وی افزود: کنترل هر گونه اطفای حریق در دشت ها و کوهستان ها تنها به وسیله یگان حفاظت و نیروهای اندک منابع طبیعی بسیار سخت است و مردم منطقه و به ویژه دهیاران ودیگر دستگاهها وجودشان در کنار منابع طبیعی همواره ضروری است.
مهاجری با اشاره به تلفن 1504 یادآور شد: مردم استان در هر نقطه ای که باشند می توانند به صورت رایگان با این شماره ارتباط برقرار کرده و مراتب هر گونه تعرض به منابع طبیعی و یا آتش سوزی را اعلام کنند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.