به گزارش ایرنا، محمد مهدی فرشچی موحد روز دوشنبه در آیین افتتاح پنجمین جشنواره فرش دستباف استان بوشهر افزود: تولید و صادرات فرش به عنوان یکی از حوزه های مهم برای ایجاد تولید و اشتغال است که روی آن تمرکز ویژه ای داریم.
وی بیان کرد: در فصل هشتم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مقوله پرداختن به فرش ایرانی مورد توجه قرار گرفت که همین امر پراختن به مقوله فرش را بیش از پیش ضرورت بخشیده است.
فرشچی موحد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان بوشهر یکی از استانهای پیشگام در عرصه تولید فرش است که صادرات فرش آن به کشورهای سخت پسندی همچون سوئیس، ژاپن و آلمان نشان از توانمندی های بافندگان این استان است.
وی ادامه داد: در استان بوشهر 2 هزار و 900 بافنده فرش برای قرار گرفتن زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی معرفی شدند که از این شمار یکهزار و 400 نفر بیمه هستند.
وی افزود: با بازرسی های صورت گرفته 409 نفر از بیمه شدگان زیر پوشش بیمه خارج شدند که باید برای جایگزینی افراد چاره اندیشی شود.
فرشچی موحد بیان کرد: در استان بوشهر باید با کمک استانداری مرکز و یا پایگاهی با عنوان خانه فرش ایجاد شود که در صورت تحقق این مهم آماده هر گونه همکاری برای امور آموزشی و حمایتی آن هستیم.
وی یادآور شد: افرادی که در حلقه نهایی فرش قرارگرفته و برای صادرات تلاش می کنند اعتبار مورد نیاز آنها برای حضور در نمایشگاه های خارجی تامین می شود.
فرشچی موحد گفت: ایجاد خوشه صنعتی فرش نیز از جمله راهکارهایی است که می تواند به رونق فعالیت های فرش از طریق کمک های شرکت شهرک های صنعتی فراهم شود.
وی افزود: در طرح مطالعات فرش ایرانی در زمینه مواد اولیه، چله دوانی، چله کشی و رنگ در سه استان کشور از جمله بوشهر اجرا می شود که این امر به رونق بازار فروش فرش های تولیدی و همچنین صادرات آنها به خارج از کشور کمک شایانی می کند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: سالانه به ارزش هفت میلیون دلار فرش دستباف از این استان به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می شود.
ابوالقاسم محمدزاده افزود: در استان بوشهر هفت هزار و 190 بافنده فرش اعم از گلیم، گبه و قالی وجود دارد که بر اساس سفارش صادرکنندگان و عرضه‌کنندگان این نوع فرش‌ها اقدام به تولید می‌کنند.
وی با اشاره به فعال بودن اتحادیه صنفی فرش دستباف در شهرستان‌های استان بوشهر اضافه کرد: اتحادیه صنفی بافندگان فرش دستباف در شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، دشتی، تنگستان، گناوه و کنگان فعال است و خدمات لازم را به بافندگان ارائه می‌دهند.
محمد زاده با تاکید بر افزایش پوشش بیمه تامین اجتماعی بافندگان فرش دستباف استان بوشهر افزود: اکنون یکهزار و 700 نفر از بافندگان فرش دستباف این استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که بافندگان انتظار دارند پوشش بیمه‌ای، فعالان این عرصه افزایش یابد.
محمدزاده بیان کرد: توجه به ظرفیت اشتغال در عرصه تولید فرش دستباف در استان بوشهر، انتظار می‌رود تسهیلات ارزان قیمت توسط بانک‌ها و صندوق کارآفرینی امید به این بخش پرداخت شود.
وی افزود: همچنین حمایت از ایجاد مجتمع‌های متمرکز فرش دستباف و قالی‌‌بافی در مناطق روستایی از ضروریات است که نسبت به تحقق آن اهتمام ویژه داریم.
در این جشنواره از فعالان، تلاشگران و برگزیدگان این عرصه تجلیل شد.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.