به گزارش ایرنا، غلامعلی میگلی‌نژاد روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از بافت تاریخی بوشهر افزود:بافت تاریخی و فرهنگی بوشهر از زیباترین بافت‌های تاریخی کشور است که دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است.
وی بیان کرد: زنده‌سازی بافت تاریخی و فرهنگی بوشهر از برنامه‌های مهم شهرداری است که در این راستا با حمایت شورای شهر بوشهر اقداماتی در این راستا آغاز شده است.
وی یادآور شد: مسئولیت احیای عمارت ملک بر اساس تفاهمی که با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر انجام شده به شهرداری بوشهر سپرده شده از این رو برای زنده‌سازی این عمارت تلاش ویژه‌ای خواهیم داشت.
وی همچنین از مرمت عمارت ملک در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تعدادی خانوار در عمارت ملک حضور دارند که موضوع خروج این افراد به دلیل تبعات اجتماعی، باعث پیچیده تر شدن کار شده است.
میگلی‌نژاد از آمادگی شهرداری بوشهر برای احیا و مرمت بناهای تاریخی بوشهر به صورت علمی خبر داد و گفت: تلاش داریم با احیای بافت تاریخی بوشهر تصویر زیبایی از بندر کهن بوشهر در ذهن گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کنیم.
مجموعه ساختمان‌های عمارت ملک متعلق به محمدمهدی ملک التجار یکی از ثروتمندترین بازرگان جنوب ایران است که پس ازسفر تفریحی و تجاری به کشور فرانسه و مشاهده کاخ یکی از وزرای قرون وسطی، نمونه‌ای از آن را در بوشهر ساخت.
سرنوشت غم انگیز عمارت ملک وقتی آغاز شد که توسط متجاوزین انگلیسی اشغال شده و به صورت مقر نظامی آن ها در آمد. آن ها بعد از سال ها استقرار در این کاخ با ورشکست شدن ملک التجار (صاحب اصلی کاخ) لوازم نفیس آن را با قیمت کم خریداری کرده و با خود بردند. در اواخر سلطنت رضا شاه این عمارت که خوابگاه نظامیان شده بود، پس از چندین بار بازسازی رو به ویرانی نهاد که به خاطر وسعت زیاد و غفلت دستگاه های مرتبط هنوز مرمت نشده است.
این عمارت تاریخی واقع در میدان بهمنی بوشهر، که نمونه کم نظیری از معماری جنوب ایران است، سال ۷۷ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده، اما نکته تاسف بار تصرف آن توسط مهاجرانی است که زندگی شان با این عمارت در آمیخته به گونه ای که اکنون خود را مالک آن می‌دانند. مهاجرانی که دکور آن را تغییر می‌دهند، بخش‌هایی از آن را به دلخواه تخریب و با بلوک سیمانی می‌سازند، پنجره‌های عمارت را کور می‌کنند، ستون‌ها را بر می‌دارند و به جای آن دیوار جدیدی می‌کشند.
7212/ 6045خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده:اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.