به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی روز دوشنبه به نقل از دکتر راضیه رستگار افزود: با توجه به اینکه در ماه‌های گرم سال قرار داریم توصیه می‌ شود افراد از رستوران‌ها و غذافروشی‌های نامعتبر غذا تهیه نکنند و در شستن میوه و سبزی ها اصول صحیح را رعایت کرده تا مانع از ابتلا به بیماری‌های گوارشی نظیر اسهال و استفراغ شوند.
وی با بیان اینکه استفاده از آب سالم و بهداشتی یکی از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به اسهال و استفراغ است اضافه کرد: افراد باید در منزل از آبهای تسویه شده و بهداشتی و در مسافرت‌ها نیز از بطری‌های آب معدنی استفاده کنند.
رستگار، دلیل ابتلا به بیماریهای اسهال و استفراغ را وجود باکتری‌ها، ویروس‌ها، گروهی از انگل‌ها، سم های تولید شده در غذاها، دیابت، داروها، رادیوتراپی، پرکاری تیروئید، سرطان، جراحی دستگاه گوارش، برخی از غذاها، عفونت و آلرژی نام برد.
وی بیان کرد: افرادی که در استان‌های گرم از جمله بوشهر زندگی می‌ کنند به دلیل عرق کردن زیاد در معرض خطر کم‌ آبی بدن قرار دارند که باید با نوشیدن مایعات بیشتر از ابتلا به بیماری‌ ها جلوگیری کنند.
رستگار گفت: انسان وقتی دچار اسهال یا استفراغ می‌ شود مقداری از مواد حیاتی که بدن به آن نیاز دارد را از دست داده و به دنبال آن عوارضی را برای فرد به همراه دارد که شیرخواران، نوزادان، افراد مسن و دارای بیماری‌های نقص ایمنی، بیمارانی که عمل پیوند انجام داده‌ اند، بیماران قلبی، کلیوی و سرطانی بیشتر در معرض آسیب‌های کم‌آبی قرار دارند.
این متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: افراد باید از خرید یخ از دستفروشی‌ ها به دلیل نامشخص بودن روش تهیه و امکان انتقال بیماری به افراد خودداری کنند.
رستگار تاکید کرد: اگر اسهال فرد بدون علائم دیگری باشد و فقط مدفوع آبکی و شل و به تعداد 1 تا 2 بار در روز باشد این فرد با رعایت یکسری راهکارها از جمله نوشیدن مایعات سالم مانند آب آشامیدنی به درمان خود کمک کند.
وی یادآور شد: افرادی که به اسهال یا استفراغ دچار می‌ شوند، غذاهای بدون چربی و سرخ نشده استفاده کنند تا روده آنها بتواند اسهال را محدود کند.
این متخصص بیماری‌های عفونی در بوشهر گفت: بر خلاف تصور عموم نوشابه برای درمان اسهال مفید نیست و نه تنها درمان نمی کند بلکه به دلیل گاز موجود در آن روده و معده ملتهب را بیشتر تحریک می کند.
رستگار افزود: مصرف ماست و دوغ برای بیمارانی که دچار اسهال هستند توصیه می‌ شود زیرا حرکت روده و شدت اسهال را کم می‌ کند.
وی با اشاره به اینکه بهداشت فردی مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به اسهال و استفراغ است ادامه داد: شست و شوی مداوم دست ها بویژه در مورد بانوان خانه دار که مسئول تهیه غذا هستند و خانواد‌ه‌هایی که کودکان زیر یک سال دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.
متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: مادران نباید با قاشق کودک خود غذا بخورند یا با قاشق خودشان به کودک غذا دهند زیرا باعث می‌ شود مادر از کودک خود به بیماری دچار شود و از آن‌جایی که مسئول تهیه غذا در منزل است از این‌طریق دیگر افراد خانواده را نیز مبتلا ‌کند.
رستگار تاکید کرد: افراد نباید به محض مصرف 1 یا 2 روز دارو و بامشاهده نشانه بهبودی داروی خود را به صورت خودسرانه قطع کنند زیرا عامل ایجاد بیماری هنوز در سیستم گوارشی و روده فرد وجود داشته و ممکن است با عوارضی شدید تر از قبل بازگردد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.