به گزارش ایرنا، عبدالرسول کازرونی روز شنبه در نشست با اصناف و صنایع شهرستان بوشهر افزود: طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی یکی از شیوه های آموزش فنی و حرفه ای است که مهارت ها و شایستگی های حرفه ای مطابق با استانداردهای آموزشی ازمربی به مهارت آموز در فرایند تولید محصول و ارائه خدمت منتقل می شود.
وی اضافه کرد: طرح مهارت آموزی درمحیط کار واقعی با رویکرد ایجاد زمینه های لازم برای اشتغال مولد و پایدار و استمرا و تثبیت اشتغال فرصت های موجود و مورد نیاز جامعه بویژه درمشاغل خرد و خانگی با استفاده از ظرفیت بخش های غیردولتی در توسعه آموزشهای مهارتی و نیز برای استفاده از ظرفیت های آموزشی موجود درمحیط های کارگاهی و برای توسعه و تنوع الگوهای آموزشی تدوین شده است.
کازرونی بیان کرد: آموزش نقشی مهم در اقتصاد دارد زیرا معرف نوعی مهم ازسرمایه گذاری درمنابع انسانی است که بافراهم کردن زمینه های ارتقای دانش و مهارتهای مورد نیاز بازار کار و اشتغال در زمینه های مختلف به توسعه اقتصادی کمک می کند.
وی بیان کرد: آشنایی با محیط کسب وکار، کسب تجربه و آماده سازی وایجاد خود باوری درمهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال وکارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی بویژه درصنایع خرد و خانگی ازجمله اهداف طرح یاد شده است.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر با اشاره به شرایط مرکز یادگیری یادآور شد: مراکز و صنف ها برای اجرای این طرح باید دارای پروانه کسب یا بهره برداری معتبر و مجوز آموزشی مربوط از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای باشند.
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی بوشهر گفت: طرح مهارت آموزی درمحیط کار واقعی و کاروزی فارغ التحصیلان دانشگاهی با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار، درکارگروه تخصصی اشتغال بررسی و در استان بوشهر اجرایی می شود.
وی بیان کرد: مااعتقاد داریم که ارتقای الگوی ارتباطی دانش آموختگان و صنعت می ‌تواند علاوه بر امکان توسعه رقابت ‌پذیری بنگاه ‌های صنعتی، روند تولیدات صنعتی را به سمت تولید، توسعه وصادرات محصولات دانش بنیان گسترش دهد و با ارتقای بهره ‌وری،سهم محصولات سرمایه‌ای و نهایی را در صادرات کالاهای غیرنفتی افزایش دهد.
وی بابیان اینکه دانش ‌آموختگان درقالب طرح یاد شده درتمامی رشته های دانشگاهی بر حسب نیاز بنگاههای اقتصادی و خصوصی به کار گرفته می شوند گفت: دوره کارورزی دانش‌ آموختگان دانشگاهی دربنگاه‌های اقتصادی اعم ازصنعتی، کشاورزی، خدماتی وتعاونی به مدت 4 تا 6 ماه است.
پناه با اشاره به اینکه بنگاه‌های اقتصادی که نسبت به جذب فارغ ‌التحصیلان جوان دانشگاهی پس از اتمام طرح کارورزی اقدام می‌کنند به مدت 2 سال ازبیمه سهم کارفرما معاف می شوند اضافه کرد: طرح کارورزی برای اشتغال سالانه 150 هزار فارغ‌ التحصیل بیکار تعریف شده است و سهم استان بوشهر در این طرح در سال جاری سه هزار نفر برای مهارت آموزی و کارآفرینی در صنایع است.
مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی بوشهر اجرای طرح کارورزی دانش‌آموختگان رافرصت وظرفیت خوبی برای افزایش توانمندی‌های مهارتی وآشنایی آن‌ها با فضای بازارکسب‌ و کار دانست و گفت: بنگاه های اقتصادی هیچ گونه تعهدی در قبال جذب، بیمه و یا پرداخت حقوق نسبت به کارورزان ندارند و بیمه مدنی و یک سوم حقوق ثابت اداره کار توسط دولت به این افراد پرداخت می شود.
پناه با اشاره به برگزاری آزمون ودادن گواهی مهارت ازسوی مراکزآموزش فنی وحرفه‌ای درپایان دوره به کارورزان گفت: بنگاه‌های اقتصادی پذیرنده این طرح باید مجوز فعالیت ازاداره صنعت، معدن و تجارت و گواهی مهارت نیز از مراکز آموزش فنی وحرفه‌ای را داشته باشند.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: 2 طرحی که به ایجاد اشتغال کمک می‌ کند و مقدمات اجرایی آن در استان آغاز شده است،‌ طرح مهارت‌ آموزی درمحیط کار واقعی و طرح کارورزی دانش‌ آموختگان دانشگاهی است.
سید حسین حسینی با بیان اینکه بخشی مهم از بیکاری می تواند با ارایه خدمات مهارت فنی وحرفه ای به افراد جویای کار رفع شود اظهار کرد: اگر جوانان مهارت ها را فرا نگیرند و توانمندی خود را ارتقا ندهد، شانس کمتری برای اشتغال خواهند داشت.
وی اضافه کرد: لازمه کارآفرینی توانمندی انجام آن کاراست وجوانان فارغ التحصیل دانشگاهی با وجود علم آموزی و بصیرت و دانایی به دلیل آموزش ندیدن به صورت کاربردی، فاقد مهارت لازم هستند.
حسینی با اشاره به اینکه انتقال فرهنگ ابتکارعمل وخلاقیت به همراه تلاش وپشتکاربه جوانان باعث پیشرفت جامعه می شود افزود: آموزش نقشی مهم دراقتصاد دارد زیرا معرف نوعی مهم ازسرمایه گذاری درمنابع انسانی است که با فراهم کردن زمینه های ارتقای دانش و مهارتهای مورد نیاز بازار کار و اشتغال درزمینه های مختلف به توسعه اقتصادی کمک می کند.
وی از صنایع و اصناف شهرستان بوشهر خواست تا با بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی و جوانان جویای کار در محیط های واقعی کار برای کارورزی و کارآموزی زمینه توسعه اشتغال پایدار و پرورش کارآفرینی را در سطح استان در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی مقاوتی محیا سازند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.