حسین درتاج روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: برای دانش آموزان پایه نهم پس از برگزاری امتحان های خردادماه و مشخص شدن نمرات و تکمیل فرایند هدایت تحصیلی با برگزاری آزمون های مشاوره ای و سایر بررسی ها فرم هدایت تحصیلی صادر و توسط مشاوران ومدیران به رشته های مورد علاقه هدایت می شوند.
وی با اشاره به رویکرد انتخاب آگاهانه، آزادانه و توجه به توسعه متوازن شاخه ها و رشته ها شامل کاردانش، فنی وحرفه ای و نظری، اظهار کرد: در هدایت تحصیلی عناصر مختلفی شامل دانش آموز، والدین، دبیران، مدیر مدرسه، مشاور، عملکرد تحصیلی دانش آموز و آزمونهای مشاوره ای نقش دارند.
درتاج گفت: در زمان حاضر بیشتر توجه دانش آموزان و والدین روی رشته های نظری بویژه علوم تجربی به دلیل تصوراتی است که درباره آینده شغلی این رشته وجود دارد.
وی یادآور شد: در استان بوشهر 50 درصد دانش آموزان شاخه نظری در رشته علوم تجربی مشغول به تحصیل هستند.
درتاج ادامه داد: این درحالی است که بیشتر فارغ التحصیلان این رشته به دلیل تعدد و تراکم بیش از حد داوطلبان در رسیدن به رشته های مورد دلخواه خود در دانشگاهها ناکام می مانند و شانس قبولی کمتری در کنکور دارند.
وی تاکید کرد: به همین دلیل انتظار می رود اولیای دانش آموزان با انتخاب رشته های شاخه فنی و حرفه ای و کار دانش مسیر شغلی و آینده فرزندان خود را تضمین کنند.
درتاج گفت: بررسی ها نشان می دهد 70 درصد فارغ التحصیلان شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش وارد بازار کار می شوند که این میزان برای شاخه نظری کمتر از 40 درصد برآورد شده است.
وی درباره وضعیت رشته های نظری گفت: در استان بوشهر قبولی دانش آموزان رشته تجربی در دانشگاهها 24 درصد و در رشته های ریاضی و علوم انسانی 65 درصد است.
درتاج اظهار کرد: این آمار بیانگر دشواری رشته تجربی در مسیر شغلی است هرچند بسیاری از دانش آموزان و خانواده هایشان این رشته را دارای موقعیت بهتری می دانند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: حضور در رشته علوم تجربی، به معنای پذیرش رقابتی بسیار سخت تر برای ورود به دانشگاه و آینده شغلی است، ضمن اینکه این امر توازن را در رشته های دیگر نظری و شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش از بین می برد.
وی یادآور شد: هدایت تحصیلی تلاش دارد پیشنهادی آگاهانه به دانش آموز دهد اما دانش آموز در انتخاب رشته آزاد است، مشروط به اینکه کف نمره موردنظر را کسب کرده و دارای حداقل شرایط باشد.
وی افزود: توسعه شاخه های کاردانش و فنی و حرفه ای نه تنها در اشتغال و تولید تاثیر گذار است بلکه می تواند زمینه ساز اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری و سیاست های دولت تدبیر و امید نیز باشد.
درتاج گفت: هدایت تحصیلی براساس امتیاز کسب شده دانش آموزان انجام می شود که در مجموع 100 امتیاز برای انتخاب رشته و هدایت تحصیلی درنظر گرفته شده است.
وی درباره جزئیات این امتیازبندی گفت: 65 امتیاز آن فعالیت‌های مشاوره‌ای و نظرهای دانش آموزان، اولیا، مشاوران و دبیران و 35 امتیاز مربوط به عملکرد تحصیلی دانش آموزان در سه سال دوره متوسطه اول (پایه های هفتم ، هشتم و نهم) است که بر اساس این امتیازها، دانش آموزان کف امتیاز را برای رشته مورد نظر کسب می کنند.
درتاج ادامه داد: سهم عوامل موثر در هدایت تحصیلی شامل آزمونهای مشاوره ای 30 امتیاز،
عملکرد تحصیلی شامل نمره های پایانی درسهای پایه هفتم تا نهم با ضرایب مختلف 35 امتیاز، نظر مشاور، دانش آموزِ و دبیران هرکدام 10 امتیاز، نظر والدین 5 امتیاز است.
حسین درتاج با اشاره به برگزاری کارگاه های توجیهی در مناطق آموزش و پرورش استان برای مشاوران، دانش آموزان و والدین برای هدایت تحصیلی اضافه کرد: امسال برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات، آزمون های مشاوره ای انتخاب رشته به جای کاغذی به صورت اینترنتی و آنلاین برگزار شده است و امیدواریم با اقداماتی که انجام شده مشکلات سال گذشته درهدایت تحصیلی دانش آموزان پیش نیاید.
وی گفت: خانواده ها در انتخاب رشته به توصیه های مشاور مدرسه توجه کرده و سطح توانایی و علاقمندی فرزندان شان را مورد توجه قرار دهند تا منجر به این نشود که درمیانه های سال تحصیلی درخواست تغییر رشته دهند و تحصیل آنها با وقفه روبرو شود.
درتاج اظهار کرد: با انجام این فرایندها دانش آموزان پایه نهم در نیمه دوم تیرماه بتوانند با در دست داشتن فرم هدایت تحصیلی و پس از تصمیم گیری بر اساس عوامل یاد شده نسبت به ثبت نام در پایه دهم اقدام کنند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.