در ادامه این مطلب آمده است: طی دو هفته اخیر، انتشار عکسی جدید منسوب به رییسعلی دلواری که در آلمان یافته شد، محل اختلاف افرادی شد که عقیده داشتند برای اولین بار به آن دست یافته و به بوشهر منتقل کرده اند.
ابتدا سید باقز هاشمی یکی از فعالین اجتماعی بوشهر این عکس را در اختیار یکی از سایت های بوشهر قرار داد و در فضای رسانه ای با عنوان «عکس واقعی از رییسعلی دلواری» بازتاب یافت. (اینجا)
به فاصله دو روز بعد، نمایشگاه عکس های یافته شده توسط مهتاب ابراهیم زاده از بوشهر 100 سال پیش برپا شد که یکی از تصاویر هم همین عکس رییسعلی دلواری بود. وی سپس به انتقاد از انتشار این تصویر توسط فرد نخست پرداخت و اظهار داشت: نخستین بار وی به عکس مربوطه را از آلمان به بوشهر منتقل کرده و اقدام صورت گرفته سرقت هنری می باشد! (اینجا)
متعاقب این واکنش، باقر هاشمی تصاویری از نامه های پیگیری اش از شهرداری «زالتس‌گیتر» آلمان و عکسهایی که از بوشهر قدیم، هلیله و مناطق مختلف استان از جمله عکس رئیسعلی دلواری در اختیارش گذاشته شده را رسانه ای کرد و یادآور شد که از با همکاری دوستی که در آلمان داشته داشته، مستقلا به این عکس ها دست یافته است.(اینجا)
در همین خصوص دکتر عبدالکریم مشایخی، رییس بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر در یادداشتی برای «خلیج فارس» به واکاوی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید:
در آبان ماه 1393 خورشیدی در ملاقاتی که با سرکارخانم مهتاب ابراهیم زاده در محل دفتر بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر داشتم، کتابی با عنوان ویلهلم واسموس به زبان آلمانی به ایشان نشان دادم که نویسنده آن گروتروپ بود. این کتاب ارزشمند را آقای سید عبدالرضا حسینی مستند ساز بوشهری از آلمان توسط دوست ایرانیش آقای دکتر فرزانه فر برای بنده فرستادند که به مدت سه روز در مهمانسرای استانداری بوشهر میزبان ایشان بودیم.
در همان ملاقات از خانم ابراهیم زاده تقاضا کردم که کتاب را به زبان فارسی ترجمه نماید، زیرا اطلاع داشتم که ایشان تحصیل کرده آلمان بودند و به زبان آلمانی اشراف کامل داشتند. خانم ابراهیم زاده در همان جلسه اظهار کردند که کتاب را خوانده و مشکلی برای ترجمه ندارد اما برای حق الزحمه مبلغی پیشنهاد کردند که در پایان نشست به توافق نرسیدیم. ترجمه کتاب با هماهنگی دوست تهرانیم جناب آقای مختار حدیدی توسط دو نفر از اساتید دانشگاه آزاد تهران به نام خانم فاطمه ترکمان و آقای میرزاآقا انجام گرفت و کتاب واسموس در اختیار علاقمندان گذاشته شد.
چندی بعد آقای سید علی موجانی رایزن فرهنگی ایران در برلین با بنده تماس گرفتند و اظهار داشتند که در خدمت خانم ابراهیم زاده هستند و بنده ضمن معرفی او، خواستار همکاری با ایشان شدم.
خانم ابراهیم زاده اولین پژوهشگر بوشهری و شاید ایرانی بود که به دلیل تحصیل در آلمان و اشراف به زبان آلمانی آنگونه که خودشان هم تاکید کردند با مطالعه کتاب واسموس که یکی از دوستانش برای ایشان خریده و به بوشهر ارسال کرده بود، از آرشیو اسناد و تصاویر واسموس در شهر «زالتس گیتر» اطلاع حاصل کرده بود و از آنجایی که در صدد تهیه فیلمی مستند از زندگی و مبارزات این آلمانی هم رزم شهید رییسعلی دلواری بود، تلاش داشت که به عکس های تاریخی او نیز دسترسی یابد.
بنابراین علیرغم همه مشکلات مالی که داشت توانسته بود، مبالغی تهیه و برای چندمین بار رهسپار آلمان شود. ره آورد این سفر تهیه اسناد و تصاویر ارزشمند واسموس بود که بعد از مراجعت در نشستی برای اولین بار در محل اداره میراث فرهنگی بوشهر در زمان ریاست جناب آقای مهندس فروزانی، تعدادی معدود از آن تصاویر که شامل دو تصویر از شهید رییسعلی دلواری نیز بود، برای حاضران در جلسه به نمایش گذاشته شد.
در همان جلسه از ایشان خواسته شد که طی نشست های کارشناسانه کلیه تصاویر شهید رییسعلی دلواری شناسایی و برای علاقمندان و دوستداران مبارزان جنوب به چاپ رسد. ایشان هم استقبال کردند اما منوط به موافقت و اظهار نظر نهایی آیت الله صفایی بوشهری کردند.
از آن جلسه بیش از چند ماه گذشت و اقدامی نشد. در این فاصله زمانی آقای سیدباقر هاشمی که از طریق یکی از دوستانش توانسته بود تعداد 28 قطعه از عکس های آرشیو شهر «زالتس گیتر» تهیه نماید فقط یکی از تصاویر که منسوب به رییسعلی دلواری است را در سایت یارا به نمایش گذاشت که این اقدام با واکنش هایی همراه گردید، زیرا قرار بود چند روز بعد با حضور آیت الله صفایی بوشهری امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه در بوشهر از تصاویر خانم ابراهیم زاده که قریب به یکسال پیش تصاویر تاریخی رزمندگان جنوب و اماکن تاریخی به بوشهر آورده بود رونمایی شود.
در یک نگرش کلی بعد از نشستی که دوشنبه گذشته در دفتر بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر با خانم مهتاب ابراهیم زاده و همسر ایشان آقای روشنکار و آقای ابوذر شیخ سقا داشتم برای بنده مسجل گردید که اولا خانم ابراهیم زاده، چند ماه قبل از ارسال کتاب واسموس توسط آقای حسینی، به این کتاب دسترسی یافته و آن را توسط یکی از دوستانش در آلمان خریداری نموده بود. بنابراین به نظر می رسد که از قبل از اسناد موجود در آرشیو شهر زالتس گیتر اطلاع داشته است،
ثانیاً خانم ابراهیم زاده قریب یکسال و چند ماه پیش تصاویر تاریخی واسموس در آرشیو شهر زالتس گیتر آلمان را به بوشهر آورده و همانگونه که نوشتم در جلسه ای در محل اداره میراث فرهنگی تعدادی از آن تصاویر از جمله تصویر منسوب به شهید ریسعلی دلواری به نمایش گذاشته بود. بنابراین پیشگامی در معرفی این تصاویر با ایشان بود.
در پایان بر خود واجب می بینم که از همه عزیزانی که در راستای معرفی تاریخ و فرهنگ درخشان بوشهر تلاش و کوشش نمودند به ویژه سرکار خانم مهتاب ابراهیم زاده، آقای روشنکار، آقای سید عبدالرضا حسینی، آقای دکتر فرزانه فر، آقای سید علی موجانی رایزن فرهنگی ایران در برلین و آقای سید باقر هاشمی تشکر نمایم، زیرا همه این بزرگواران اندیشه خدمت داشتند هر چند متاسفانه سوء تفاهماتی نیز پیش آمد و برای همدلی و رفع کدورتها این بیت لسان‌الغیب شیراز می آورم که:
حُسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت آری به اتفاق می توان جهان گرفت
7212/6045** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری ** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.