ابوالقاسم کاووسی روز شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: سالانه 140 هزار تن خرما در استان بوشهر تولید می شود که هدف بخش صادراتی آن بیشتر کشورهای روسیه، هند و اروپای شرقی، مقدونیه، بلغارستان و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس است.
وی یادآورشد: کاهش بارندگی در چند سال اخیر باعث شده میزان آب دهی محصول خرما به چندماه یک بار کاهش پیدا کند که این امر موجب کاهش کیفیت خرما و افزایش ضایعات آن شده صادرات این محصول را نیز کاهش داده است.
کاووسی در ارتباط با فعالیت های بازرگانی بخش خرما نیز گفت: در این بخش نیز باید ساماندهی لازم صورت گیرد تا شاهد دوگانگی نباشیم.
وی یادآور شد: برای نمونه عده ای خرمای استان بوشهر را با کیفیت بسیار مطلوب با یک نام خاص به ثبت رسانده و آن را صادر می کنند و عده ای نیز در قالب بسته بندی سنتی خرمای استان را در بسته هایی با عنوان خرمای درجه یک استان بوشهر بسته بندی می کنند ولی در بسته ها خرمای نامرغوب جایی می دهند که این موجب از بین رفتن اعتبار کیفی خرمای استان و در نهایت بازار فروش آن می شود.
کاووسی تاکید کرد: باید محصول خرما پس از یک دوره پاک سازی به واحدهای صنعتی بسته بندی ارسال شود تا خرمای تولیدی استان با کیفیتی مطلوب در چرخه صادرات قرار گیرد.
رئیس انجمن خرما استان بوشهر گفت: در غیر این صورت باید بر واحدهای سنتی نظارت جامع و کاملی از سوی دستگاه های زیربط انجام شود تا هر کس نتواند خرما را بطور سلیقه ای بسته بندی و روانه بازار کند.
کاووسی در ارتباط با اجرای طرح پایلوت تغییر شیوه آبیاری نخیلات نیز گفت: این طرح مهم در صورت اجرا در مناطق مواجه با بحران آب کارایی بیشتری دارد.
وی افزود: با اجرای این طرح میزان آب دهی در نخیلات زیر پوشش رودخانه دالکی که هم اکنون هر 6 ماه یکبار است به 10 روز یکبار کاهش یافته و محصول خرما در بحران کم آبی افت کیفیتی متوجه آن نمی شود.
کاووسی گفت: در حوزه نخیلات علاوه بر ضرورت توجه جدی به تغییر شیوه آبیاری نیاز است در شیوه حمل و نقل محصولات و تغییر واریته نیز بازنگری لازم صورت گیرد.
رئیس انجمن خرما استان بوشهر ادامه داد: تمرکز روی صنعت بسته بندی خرما می تواند اشتغالزایی بسیار خوبی را در برداشته باشد.
وی تاکید کرد: برای رقابت با کشورهای خرماخیز جهان باید از طریق حمایت بخش های مختلف دولتی این مهم تحقق پیدا کند.
7212/6045 خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشاردهنده: اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.