به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر روز چهارشنهب به نقل از محمد کنگانی اعلام کرد: این گروه در اقامت دو روزه خود درمنطقه سیراف ازسازه های آبی سیراف، گوردخمه ها، آتشکده، قلعه نصوری و موزه سیراف دیدن کردند.
وی تصریح کرد:همچنین این گروه از منطقه عسلویه به خصوص جنگل حرا، سواحل صخره ای، ماسه ای و مرجانی نایبند نیز بازدید.
پروفسور'یائوجی ده' که نام ایرانی' سعید' ازدریانوردان سیرافی را برای خود انتخاب کرده است ومطالعات زیادی دررابطه با سیراف دارد نیزگفت: درمنابع چینی سیراف را بصورت 'شیراف' می شناسند وازتجارت ودریانوردی چین باکهن ترین بندرایران به نیکی یاد می شود.
دراین برنامه ”بای جی سو' مترجم سفارت ایران نیزهمراه این هیات چینی بود.
سیراف شهری باستانی واقع در بخش مرکزی شهرستان کنگان در استان بوشهر یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی این استان در جنوب ایران است.
سیراف یکی از قدیمیترین بنادر ایران است که زمانی دارای رونق فراوانی بوده‌است.
شهر باستانی «سیراف» دارای معماری خاصی است که بسیار شبیه به روستای ماسوله در شمال کشور است ، بندری که در آن زمان بیش از سیصدهزار نفر جمعیت داشته و به دلیل آزادمنشی دینی در این بندر بین‌المللی پیروان مذاهب گوناگونی همچون: زرتشتیان، مسیحیان، مانویان، یهودیان، بوداییان و اقوامی همچون: رومیان، یونانیان و چینی ها در این بندر زندگی می کرده‌اند.
گورستان های بازمانده از پیروان دین های گوناگون در این شهر باستانی نشانگر این آزادی دینی این بندر ایرانی است.
سیراف پررونق ترین بندرکشور بود که روابط تجاری زیادی با روم و یونان در اروپا و ماداگاسکار در آفریقا تا کانتون چین در آسیا در دوره‌های ساسانی و اسلامی داشت.
سفال های بازمانده با نقش های گوناگون، پارچه ها و زیورآلات، معماری های گچی و اتاق های آذین شده به آثار هنری و ساختمان های دو سه طبقه بخشی از میراث بجامانده از آن تمدن است.
اما زمین لرزه مرگبار هفت روزه سال سیصد و شصت و هفت هجری قمری مدفون شدن کامل این بندر را در پی داشت. از این روست که سیراف پمپئی ایران نامیده شده است.
6047/6045**خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: اکبراقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.