به گزارش ایرنا، ظرفیت تولید طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی با ٣٥ هزار بشکه نفت در روز است که پیش از این در ٢٩ اسفندماه پارسال همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت، تولید آزمایشی از این میدان مشترک آغاز شد.
قرارداد خدماتی بیع متقابل این طرح در سال ٨٣ با شرکت پترو ایران امضا شد.
طرح مستقل لایه‎های نفتی پارس جنوبی از معدود طرح‎های توسعه‎ای است که شرکت ملی نفت ایران به‎صورت مستقیم اجرا کرده است.
این طرح به عنوان یکی از طرح‎های زیرمجموعه شرکت نفت و گاز پارس مطابق برنامه زمانبندی اولیه قرار بود در طول ١٩ ماه به بهره برداری برسد که به دلایل متعدد، زمان اجرای پروژه به درازا کشید.
در سفر یک روزه رئیس جمهوری به شهرستانهای عسلویه و کنگان استان بوشهر، علاوه بر افتتاح فازهای 17 و 18، 19 و 2٠و21 و طرح توسعه لایه نفتی میدان گازی مشترک پارس جنوبی، چهار طرح پتروشیمی شامل پتروشیمی تخت جمشید پارس، فاز 2 پتروشیمی کاویان، واحد منواتیلن گلایکول (ام ای جی) پتروشیمی مروارید و پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب به بهره برداری می رسد.
با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی، میزان برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی با کشور قطر برابر خواهد شد.
با افتتاح طرح های پتروشیمی نیز در مجموع حدود دو میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران افزوده می شود.
هم اکنون تولید گاز در پارس جنوبی نسبت به سال 92 به بیش از 2 برابر افزایش یافته و از 250 میلیون مترمکعب در روز به 540 میلیون مترمکعب رسیده است.
با افتتاح پنج فاز پارس جنوبی 150 میلیون متر مکعب گاز ، 200 هزار بشکه میعانات گازی، سه میلیون تن گاز اتان و سه میلیون تن گاز ال. پی. جی (گاز مایع ) به تولید ایران افزوده شده است.
رئیس جمهوری را در این سفر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری و نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری همراهی می کنند.
7212/6043** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.