به گزارش ایرنا، سهیل مهاجری روز یکشنبه به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران با شااره به اینکه 133 هزار هکتار بیابان در استان بوشهر وجود دارد افزود: برای مقابله با بیابان زایی همکاری مردم، اجرای مدیریت جامع حوزه آبخیز و طرح ترسیب کربن اجرا می شود.
وی اضافه کرد: در این ارتباط طرح ترسیب کربن که از برنامه های توسعه ای سازمان ملل و مدل مدیریت مشارکتی است در منطقه شبانکاره بوشهر در دست اجراست.
مهاجری ادامه داد: در اجرای طرح ترسیب کربن و رسیدن به انسجام محلی در روستاها برای مقابله با بیابان زایی، همکاری صندوقهای خرد، تعاونیهای توسعه روستایی، اجرای برنامه های مختلف آموزشی، احداث آب انبار، مدیریت روان آب با احداث بندهای هلالی کوچک، نهالکاری، احداث کمربند سبز در حاشیه مزارع راهکارهای پیش بینی شده است.
وی در بخش دیگر از این گفت وگو با اشاره به محدودیت های اعتباری برای اجرای طرح های آبخیز و آبخوان داری در استان بوشهر گفت: با توجه به صنایع نفت و گازی در این استان باید از این امکان و ظرفیت در اجرای طرح های آبخیزداری کمک گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر افزود: در این ارتباط تلاش می شود با صاحبان صنایع در استان به منظور اجرای مسئولیت اجتماعی خود، به همکاری در این زمینه ترغیب شوند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اجرای پروژه های آبخیزداری با اعتبارات قطره چکانی از محل اعتبارات ملی سالهای زیادی به طول می انجامد در این زمینه همکاری و مشارکت صنایع موجود در استان ضروری است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در باره حوزه های آبخیز این استان اظهار کرد: تا کنون 870 هزار هکتار مطالعه حوزه های آبخیز انجام که در زمان حاضر در 230 هزار هکتار آن طرح های آبخیزداری اجرا شده است.
مهاجری یادآور شد: 550 سازه مختلف آبخیز و آبخوان داری در استان بوشهر وجود دارد که از حدود یک میلیارد متر مکعب روان آبی که از رودخانه های استان به دریا می ریزد 83میلیون متر مکعب آن استحصال می شود.
وی در باره زمین خواری در استان بوشهر گفت: در سال جاری 700هکتار از زمین های ملی از دست متصرفان خارج شده است.
مهاجری بر ضرورت حفظ عرصه های طبیعی و ملی استان با اجرای طرح حد نگاری (کاداستر) تاکید کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به پایان عملیات اجرایی طرح حدنگاری (کاداستر) درشهرستان جم گفت: طرح حدنگاری در شهرستان جم در سطح 150هزار هکتار و درقالب 47 پلاک به صورت کامل اجرا شد.
وی اضافه کرد: در ادامه اجرای این طرح، شهرستانهای دشتی و دشتستان به‌ عنوان مناطق عملیاتی بعدی انتخاب شده‌اند و پروژه در این 2 شهرستان نیز به صورت موازی در دست اجراست.
مهاجری اظهار کرد: در اجرای طرح حدنگاری در استان بوشهر از مجموع 588 رقبه کل استان تاکنون بیش از 225 رقبه در شهرستانهای جم، دشتی، دشتستان و تنگستان افزون بر یک میلیون هکتار از نقشه های موجود اصلاح هندسی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر، اجرای کامل طرح حدنگاری در این استان را گامی مهم در راستای سنددار کردن زمین ها بویژه اراضی کشاورزی به روش علمی معرفی کرد که منجر به کاهش تعارض و سوء استفاده های احتمالی از زمین های ملی می شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی و با توجه به کمبود اعتبار پرورش گیاهان دارویی متناسب با محیط و کمک مردم از اولویتهای این اداره کل است.
6047/6043** خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.