به گزارش ایرنا، وزیر جهاد کشاورزی در این آیین گفت: امروز با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت منابع آبی شیوه های سنتی آبیاری که از 100سال پیش مرسوم بوده، جوابگو نیست و باید روشی جایگزین برای استفاده از این سرمایه گرانقدر برگزید.
محمود حجتی افزود: کاهش آب دهی به محصول و فاصله زیاد بین آبیاری بویژه در فصل گرما آسیب جدی به درخت خواهد زد و باعث کاهش کیفیت محصول و متضرر شدن کشاورز خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: اجرای اصلاح شیوه آبیاری نخیلات طرحی بسیار خوب است که در استان بوشهر آغاز شده و اکنون با اجرای این طرح در سطح 2400هکتار در سعدآباد تحولی در تولید خرما در این منطقه ایجاد می شود.
حجتی، دریا را در استان بوشهر یک نعمت و ظرفیت بالا بر شمرد و اضافه کرد: استفاده از ظرفیت های دریا برای اشتغال و درآمدزایی مردم بسیار خوب است و در کنار آن پرورش ماهی در قفس در سواحل دریا و در کنار رودخانه ها و سدها نیز بسیار کارگشا خواهد بود.
استاندار بوشهر نیز گفت: اجرای طرح تحول کشاورزی دشتستان با اقداماتی نظیر احداث سد دالکی، اجرای کانالهای آبیاری و انتقال آب برای حل بسیاری از مشکلات نخلداران منطقه پیگیری می شود.
مصطفی سالاری افزود: با کارهایی که در حوزه نخیلات و تحول آن در دست اجراست در سالهای آینده شاهد وضعیت بهتر کشاورزان دشتستان خواهیم بود.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز از وزیر جهاد کشاورزی به خاطر اهمیت دادن و توجه ویژه به حوزه کشاورزی دشتستان که مهمترین رکن اقتصادی این شهرستان است، تقدیر کرد.
محمدباقر سعادت گفت: امروز وزیر جهاد کشاورزی از مزارع خسارت دیده بر اثر سیل اخیر در دشتستان و تنگستان بازدید کرد و حل مشکلات آنها را مدنظر قرار داد.
وی یادآور شد: تلاش استاندار و مسئولان استان بوشهر و شهرستان دشتستان برای حل مشکلات کشاورزان جای تقدیر دارد.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این استان دارای 34هزار هکتار نخیلات و 14هزار بهره بردار است که سالانه 150هزارتن خرما تولید می کنند.
محمدتقی منوچهری افزود: یک سوم نخیلات استان بوشهر نیازمند نوسازی و دو سوم آن نیازمند اصلاح و احیا است.
وی یادآور شد: در حوزه اصلاح نیاز به زیرسازی دارد و با توجه به اینکه 20هزار هکتار نخیلات بصورت استخری آبیاری می شود مهمترین آن اصلاح شیوه آبیاری است که آغاز شده است.
منوچهری ادامه داد: طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی این طرح در دشتستان و 170هکتار در آبپخش بصورت پایلوت آغاز شد که اکنون 70درصد پیشرفت دارد.
وی اضافه کرد: اجرای این طرح در سطح 2400هکتار نخلستان در بخش سعدآباد نیز با صرفه جویی 15میلیون متر مکعب آب و امکان کشت گونه های جدید خرما افزایش کمی و کیفی محصول را در منطقه میسر خواهد کرد.
خشکسالی های پی درپی بیش از یک دهه اخیر و برداشت و مصرف بی رویه آب به علت توسعه مزارع کشاورزی، استفاده از روشهای سنتی آبیاری و توسعه صنایع آب بر باعث شده تا به گفته مسئولان آب و کشاورزی استان بوشهر بیشتر منابع آبی و سفره های زیر زمینی دشت های این استان بشدت کاهش یابد طوریکه از سوی وزارت نیرو ممنوعه اعلام شده است.
همچنین آب بسیاری از دشت های این استان نیز شور شده و سطح سفره های زیر زمینی آب، دهها متر پایین رفته است، طوریکه کف شکنی چاه ها نیز نتیجه بخش نبوده و میزان آبدهی رودخانه ها نیز بشدت کاهش یافته است.
این وضعیت باعث شده تا برخی از باغهای نخیلات و مرکبات استان بوشهر خشک شود و مابقی باغها نیز در معرض خطر خشک شدن قرار گیرد.
اصلاح شیوه آبیاری نخیلات در استان بوشهر یکی از طرحهای محوری در زمینه طرح تعادل بخشی منابع آبی است که در دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفته است.
براساس تفاهم نامه وزراتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی شش هزار و 500 هکتار از نخیلات این استان در برنامه تغییر شیوه آبیاری از غرقابی و استخری به تحت فشار قرار گرفته است.
بخشی از نخیلات شهرستان دشتستان که زیر شبکه آبیاری سد رییسعلی دلواری و نخلستان های تنگستان زیر شبکه آبیاری رودخانه باهوش اهرم قرار دارند، مشمول این طرح می شوند.
در شیوه غرقابی و استخری برای 2تا3 بار در سال 21 هزار مترمکعب آب در هکتار نخیلات استان بوشهر مصرف می شود ولی در آبیاری تحت فشار نخیلات که هر سه روز یکبار انجام می شود، در مجموع به میزان 12 هزار مترمکعب آب مصرف می شود.
بخش سعدآباد از توابع شهرستان دشتستان با تولید سالانه 50هزارتن خرما یکی از قطب های مهم کشاورزی بویژه تولید خرماست.
7213/6043** خبرنگار: سیده حلیمه حسینی** انتشار دهنده: خدنظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.