در ادامه این مطلب آمده است:شورا یک نهاد مشورتی است و حکم پارلمان محلی را در زمینه تصمیم سازی و مدیریت شهری ایفاء می‌کند. شورا بنا به ماهیت، رسالت و کارکردش و بلحاظ کارآمدی مستلزم برخورداری مجموعه‌ای از توانمندی‌های تخصصی و مکمل در حوزه‌ی مدیریت شهری است تا بتواند به مثابه کانون تصمیم‌گیری مبتنی بر تعامل چندبعدی و شناخت ضرورتهای توسعه متمدنانه شهری عمل نماید.
شکل‌گیری شورایی توسعه‌‌گرا با مؤلفه‌های کارآمدی، تصمیم‌گیری و نظارت مسوولانه مشروط به این‌ست که شاخص‌های انتخاب از نگاه شهروندان در دایره‌ صلاحیت‌های تخصصی، مدیریتی و سیاسی‌ واقع شده باشد. متخصص بودن صرف و یا سیاسی بودن صرف هیچیک برای شکل گیری شورایی کارآمد کافی نیستند.
شورا به مجموعه ای از نیروهای متخصص در زمینه های مرتبط با مدیریت شهری (شهرسازی، معماری، عمران، اقتصاد، مدیریت، جامعه شناسی، محیط زیست و بهداشت) و آگاه و صاحبنظر در حوزه سیاسی و اجتماعی نیاز دارد .
بنابه تجربه و نتیجه انتخابات حداقل دو دوره قبلی شوراها دریافته‌ایم که بارزترین شاخص انتخاب مردم در شهرهای استان بوشهر ملاحظات قومی و محله‌ای بوده و شاخصه های تخصصی مطلقاً در حاشیه قرار گرفته است.
به نظر می رسد مهمترین راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی شوراها استفاده مؤثر از زمان باقیمانده در جهت روشنگری با هدف تاثیرگذاری بر ذائقه های شهروندان در انتخاب اعضای شوراها بمنظور اجتناب از تکرار فرصت سوزیهای گذشته است.
یک جریان سیاسی اعم از اصلاح طلب یا اصولگرا نمی‌تواند در انتخابات شوراها بر روی شاخصه‌های قومی و محلی هدف گذاری نماید . عمل سیاسی-حزبی مستلزم برنامه‌های شاخص‌مند است و ملاحظات سنتی و محله‌ای در آن جایی ندارد.
از اینرو انتظار می‌رود جریان سیاسی اصلاح‌طلب در برنامه حضور خود در انتخابات شوراها و تهیه لیست کاندیداهای مورد حمایت به شاخص های ذیل توجه نماید:
1- تخصص مؤثر در مجموعه رشته های مرتبط با مدیریت شهری که در بالا ذکر شد. منظور از تخصص مؤثر برخورداری از توانایی تخصصی مبتنی بر رزومه مناسب در این رشته ها است نه صرف دارا بودن مدرک تحصیلی.
2- دارا بودن سابقه اجرایی مؤثر حداقل در سطح کارشناسی در سازمان های دولتی و عمومی
3- برخورداری کاندیداهای منتخب از سواد اجتماعی و سیاسی که به نظرمن شرط تعیین کننده ایفای نقش مسوولانه در نهاد شوراست. منظور آگاهی و دارا بودن نظر و تحلیل در قبال مسایل اجتماعی و مناسبات قدرت سیاسی در جامعه است.
4- دارا بودن برنامه ای معین ، نظام مند و مکتوب درحوزه مدیریت شهری
5- برخورداری از برخی شاخصه های عمومی از جمله: اشتهار به مردمداری، پاک دستی ، امانتداری ، اعتقاد به ضرورت پاسخگویی و ایفای نقش مسوولانه.
بطور کلی نیروهای اصلاح طلب اگرچنانچه با شناخت توانمندیها، فرصت ها و تهدیدها و طرح اولویت های مورد نظر خود در فرآیند گفتگوی درون حزبی و میان حزبی موفق شوند بر سر معیارهای ائتلاف توافق حاصل نمایند ، علیرغم دشواریها قادر خواهند بود در مورد ضرورت، شکل و چگونگی ائتلاف و تهیه لیست واحد به نتیجه برسند.
با عنایت به پیچیدگی شرایط و همچنین تعریف معیارهای جامع الاطراف و اجتناب ناپذیر با هدف ائتلاف بر سر لیست واحد در انتخابات شوراها ، فرآیند زیر در یک بستر مناسب می‌تواند مقرون به نتیجه باشد:
- در اول گام طی یک فراخوان شورایی متشکل از دبیران تشکل‌های اصلاح طلب عضو دو جبهه موجود (شورای هماهنگی و ائتلاف) در سطح استان و شهرستان‌ها تشکیل و مرام نامه ای معین، متعهدانه و الزام آور را در این زمینه تدوین و تصویب نمایند.
- در گام دوم هر کدام از دو جبهه لیست کاندیداهای بالقوه مورد حمایت خود را در هر شهر به شورای دبیران ارائه نمایند.
- درگام سوم شورا طی جلساتی منظم با حضور نمایندگان احزاب و حتی فعالان غیرحزبی نسبت به بررسی برنامه ها و احصاء معیارهای عضویت در مورد کاندیداها اقدام نماید.
- نهایتاً استخراج لیست واحد مورد حمایت حداکثری جریان اصلاحات.
علیهذا امید می رود احزاب اصلاح طلب استان با وقوف بر ضرورت و اهمیت حضور حداکثری در شوراها، تمامی تدبیر و تلاش خود را برای شکل گیری ائتلاف واحد تاکتیکی بکار گیرند.
انتظار این‌است که تشکل های اصلاح طلب از اشتباهات و شکست‌های گذشته خود بویژه در انتخابات 92 شوراها درس بگیرند و برای کسب موقعیتی مناسب در عرصه مدیریت شهری مصالح شهروندان و جریان فکری اصلاح طلب را بر منافع حزبی و فردی ترجیح دهند.
در این راستا باور داشته باشیم که:
1- حضور و سهم نسبتاً قابل قبول اصلاح طلبان در شورا ضرورتی انکارناپذیر در ادامه حیات مؤثر جریان اصلاح طلبی تشکل یافته در استان می باشد. از اینرو لازم است با تمام توان راهبردی و عملیاتی خود وارد عرصه شوند.
2- فقط یک شورا با تعداد نفرات محدود انتخاب می شود و تعدد لیست ها منجر به نتیجه مطلوب در مرحله نهایی نخواهد شد و قطعاٌ تاکتیکی بیهوده است.
3- جریان اصلاحات برای برقراری ارتباط مؤثر با مردم در محلات ، نواحی و صنوف برنامه داشته باشند.
4- تشکل های اصلاح طلب برای غالب‌شدن بر ترفندهای قومی و قبیله ای و عوامفریبانه ، تلاش نمایند در چارچوب برنامه های تبلیغی مناسب و فراگیر شهروندان را با مؤلفه های اصولی یک شورای کارآمد آشنا سازند.
6045/7212** خبرنگار:بالصمد شهریاری** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.