به گزارش ایرنا، حمید 'چیت چیان' شامگاه پنجشنبه در مراسم افتتاح آبشیرین‌کن بوشهر افزود: با توجه به اینکه کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، برنامه‌ریزی‌های مدونی برای مقابله با برنامه کم‌آبی انجام شده است.
وی با بیان اینکه استفاده از آب دریا برای تولید آب آشامیدنی از اولویت‌های وزارت نیرو است، اضافه کرد: در این طرح آب دریا پس از نمک‌زدایی در فرایند تولید قرار می‌گیرد و به شبکه سراسری منتقل می‌شود.
چیت‌چیان بیان کرد: در این ارتباط اجرای 50 طرح آبشیرین‌کن در نوار ساحلی استان‌های جنوبی در دستور کار قرار گرفت و اکنون شماری از آنها به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
وی ادامه داد: برای همه نقاط ساحلی استان بوشهر طرح آبشیرین‌کن تدوین شده است که بر اساس برنامه زمانبندی شده اجرا و تکمیل می‌شود.
چیت‌چیان افزود: در این حوزه نیازمند مشارکت بیشتر بخش خصوصی هستیم زیرا مشارکت این بخش باعث سرعت در کارها، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می شود.
وزیر نیرو، اجرای آبشیرین‌کن 10 هزار مترمکعبی بوشهر در مدت 18 ماه را نشان از نقش مهم و تاثیرگذار بخش خصوصی در اجرای طرح‌های مختلف عنوان کرد.
وی با اشاره به اجرای طرح آبشیرین کن سیراف برای تامین آب شهرستان جم، گفت: عملیات اجرایی آبشیرین‌کن سیراف با ظرفیت 28 هزار مترمکعب در روز اجرا شد که این میزان تا 35 هزار مترمکعب افزایش می‌یابد.
وزیر نیرو افزود: مردم استان بوشهر در تابستان گذشته با توجه به محدودیت‌های منابع آبی با مشکلاتی روبرو شدند که بسیار ناراحت‌کننده بود و افتتاح طرح آبشیرین‌کن بوشهر بسیار خوشحال‌کننده برای مجموعه وزارت نیروست.
وی یادآورشد: در 2 سال گذشته 2 طرح آبشیرین‌کن در بوشهر و کنگان افتتاح شده که کار بسیار ارزشمندی است و امیدواریم طرح‌های دیگر که در دست اجراست بر اساس برنامه زمانبندی به بهره‌‌برداری برسد.
وزیر نیرو در باره احداث سدهای مخزنی در استان بوشهر گفت: بزودی ساخت سد باهوش در تنگستان آغاز می شود و عملیات اجرایی سد دالکی نیز شتاب می گیرد.
چیت‌چیان با اشاره به اجرای سد مخزنی باغان در شهرستان دشتی بیان کرد: احداث بدنه سد باغان امروز اجرایی شد و سد دشت پلنگ نیز که در دست اجراست تسریع می شود.
استاندار بوشهر گفت: بدون توجه به رشد و افزایش جمعیت، این استان روزانه به 370 هزار متر مکعب آب نیاز دارد که اکنون با کسری 110 هزار متر مکعبی روبروست.
مصطفی سالاری افزود: با توجه به بحران کم‌آبی، این استان مشکلات عدیده‌ای دارد که طرح‌های تولید آب از آبشیرین کن در دستور کار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: مجوز تامین آب از تاسیسات آبشیرین‌کن با ظرفیت 35 هزار متر مکعب در بوشهر صادر شده و برای اجرای این طرح مناقصه بزودی عملیاتی می‌شود.
سالاری با اشاره به اینکه مجوز تولید روزانه 105 هزار متر مکعب آب از تاسیسات آبشیرین ‌کن برای استان بوشهر صادر شده ادامه داد: بخشی از این طرحها اجرا و افتتاح و بخشی نیز در دست اجرا و انتخاب سرمایه‌گذار و مجری است.
وی تدوین طرح‌های آبرسانی اضطراری در استان بوشهر را ضروری دانست وگفت: افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ خط آبرسانی کوثر از برنامه‌های مهم است که با اجرای آن روزانه 23 هزار متر مکعب به ظرفیت تامین آب استان بوشهر افزوده می‌شود.
وی تکمیل سد تنگ ارم را از دیگر طرح‌های آبرسانی عنوان کرد و افزود: این سد با آغاز بارندگی آبگیری می‌شود.
استاندار بوشهر، توسعه چاههای آب، اجرای خط آبرسانی تنگ ارم و تجهیز چاهها را از دیگر طرح‌های آبرسانی در کوتاه مدت دانست و گفت: با اجرا و تکمیل این طرحها، استان بوشهر تابستان آینده را بدون بحران پشت سر می‌گذارد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: با توجه به روند اجرایی طرح‌های توسعه‌ای بوشهر، این استان در آینده روزانه به 400 هزار متر مکعب نیاز دارد که این مهم باید در قالب طرح‌ آبشیرین‌کن طراحی و تامین شود.
آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: طرح آبشیرین‌کن 10 هزار متر مکعبی بوشهر با کار جهادی براساس برنامه زمانبندی به بهره‌برداری رسید که جای قدردانی دارد.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه آب نیاز راهبردی و دارای برند بنیادین است اضافه کرد: آب در حوزه حیات و پیشرفت و توسعه نقشی مهم و اساسی دارد زیرا توسعه و حیات انسان بدون آب امکان پذیر نیست.
وی با تاکید بر توجه به مدیریت جامع تولید، مصرف و توزیع آب افزود: اگر آب در یک کشور دچار بحران شود آن کشور با چالش و مشکلات عدیده‌ای در عرصه رقابت‌های بین‌المللی روبرو می‌شود.
صفایی بوشهری بیان کرد: آب در هندسه جغرافیای استان بوشهر دچار بحران تاریخی است و به سبب کاهش نزولات آسمانی و شوری سفره‌های زیر زمینی، بحران کم‌‌آبی در این استان تشدید شده است.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اظهار کرد: باید با اندیشه‌ورزی و تدوین سند چشم انداز و نقشه راه زمینه خارج شدن این استان از بحران آب فراهم شود.
صفایی بوشهری با اشاره به اجرای 2 راکتور هسته‌ای جدید در بوشهر گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده بخشی از نیاز آب این استان از راکتورهای هسته‌ای و بخشی با اجرای سدها و طرح‌های آبخیزداری تامین می‌شود.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، بر توجه به مرمت و بازسازی شبکه آبرسانی این استان تاکید کرد و افزود: بیش از یک چهارم آب استان بوشهر به سبب فرسودگی شبکه آبرسانی هدر می‌‌رود که نوسازی این شبکه‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی یادآورشد: مردم استان بوشهر تابستان گذشته را با سختی پشت سر گذاشتند که باید با تسریع در تکمیل طرح‌های آبرسانی مشکل تامین آب آشامیدنی این استان برطرف شود.
صفایی بوشهری با اشاره به اجرای سدهای باغان و دالکی در استان بوشهر تاکید کرد: روند اجرای این سدها هرچه بیشتر تسریع شود تا بحران آب این استان که آلبوم توسعه ایران اسلامی در خلیج فارس است، برطرف شود.
6047/6043** خبرنگار: مونا عیدان** انتشار دهنده: خدانظر خواجه

منبع ‫:‬ ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.