خاتمی بیان کرد: امروز بسیاری از مساجد، مدارس و بیمارستان‌های ما حاصل وقف است، در واقع واقفین خیراندیش در جهت خدمات‌رسانی به مردم این مراکز را تاسیس کردند، بنابراین یکی از راه‌های حل مشکلات مردم احیاء فرهنگی وقف است.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران در خصوص وقف و پیدا کردن پدیده‌های نوظهور در این عرصه گفت: امروز مسئولان و مردم باید به دنبال وقف در زمینه‌های جدید باشند، ما در حال حاضر وقف‌های نوظهوری همچون پیاده‌روی اربعین، خدمت به جوانان مانند ساخت خوابگاه دانشجویی، طلبگی و سالن‌های مطالعه را داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش جماران، آیت‌الله سید احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران، امروز پنج‌شنبه (دوم آذر ماه) در همایش وقف، علما و حوزه‌های علمیه که در امامزاده حسن(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه وقف در فرهنگ روایی ما با مصادیقی همچون صدقه جاریه و احسان تعریف می‌شود گفت: فرهنگی وقف در واقع ماندگار کردن فرهنگ خدمت است، در اصل در وقف انسان نباید به کمیت کار توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از مساجد، مدارس  و بیمارستان‌های ما حاصل وقف است، در واقع واقفین خیراندیش در جهت خدمات‌رسانی به مردم این مراکز را تاسیس کردند، بنابراین یکی از راه‌های حل مشکلات مردم احیاء فرهنگی وقف است.

خاتمی یادآور شد: متعلقات وقف اصلا محدود نیست، در زمان رضاشاه یکی از وظایف او این بود که با روحانیت، حجاب و مجالس عزاداری اهل بیت(ع) مقابله کند، به همین منظور در زمان او همه مدارس علمیه تعطیل و تصرف شدند، پس از براندازی حکومت طاغوت علما دستور دادند که مدارس علمیه مجدد ساخته شود تا خلاء این مهم در جامعه مرتفع شود و این امر با اموال وقفی صورت پذیرفت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در خصوص نقش موقوفات اظهار کرد: موقوفات از گذشته دور توسط علما اداره می‌شد و آنها نیز براساس نیازهای جامعه مردم را به سوی وقف مورد نیاز هدایت می‌کردند، امروز نیز بسیاری از علما ما نیز واقفین را به سوی وقف برای دانشجویان و زائران اربعین سوق می‌دهند.

وی بیان کرد: خوشبختانه امروز نیز بسیاری از ورزشکاران و هنرمندان از محبوبیت خود برای جمع آوری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان استفاده می‌کنند و شاهد هستیم که در حدود 6میلیارد تومان کمک نقدی جمع آوری شده است، این همان نقشی است که علما از گذشته ایفاء می‌کردند.

خاتمی با بیان اینکه بدوارثان و بی‌وارثان می‌توانند در زمان حیات اموال خود را وقف کنند، گفت: متاسفانه بعد از انقلاب شاهد یک دوره افول امر وقف در کشور بودیم، البته این امر به خاطر عملکرد ضعیف اوقاف در طول دوران طاغوت بود، ما امروز باید در خصوص وقف اعتمادسازی کنیم تا مردم بتوانند اموال خودشان را وقف کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه اعتمادسازی محقق نمی‌شود مگر آنکه وقف یک واقف در جهت درست خرج شود، اظهار کرد: اگر اتفاقی غیر از این رخ بدهد به وقف ضربه وارد می‌شود، امروز ضد انقلاب با سم پاشی و تبلیغات درصدد ضربه زدن به اسلام است.

خاتمی افزود : امروز مسئولان و مردم باید به دنبال وقف در زمینه‌های جدید باشند، ما در حال حاضر وقف‌های نوظهوری همچون پیاده‌روی اربعین، خدمت به جوانان مانند ساخت خوابگاه دانشجویی، طلبگی و سالن‌های مطالعه را داریم، همچنین ساخت مداری علمیه نیز بسیار مهم بوده و موجب استقلال حوزه‌های علمیه می‌شود.

وی گفت: دشمن سعی دارد با تبلیغات نشان دهد که روحانیت از چشم مردم افتاده است و دیگر نقشی مانند گذشته در جامعه ندارند و به این خاطر قصد ضربه زدن به اسلام و انقلاب را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.