رییس فراکسیون امید گفت: امروز نیز ما با یک چالش جدی در مدیریت بحران مواجه ایم به همین منظور، فراکسیون امید مجلس کار گروهی تشکیل داد که دارای سه ماموریت اساسی است نخست نظارت بر مراحل امداد و نجات، دوم بحث اسکان و ماموریت سوم رسیدگی به موضوع بازسازی و نوسازی است.

به گزارش خبرنگار جماران؛ محمدرضا عارف در کنگره سراسری انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت: حادثه زلزله کرمانشاه، حادثه تلخی بود اما اگر این حادثه 10 ساعت زودتر اتفاق می افتاد ما تلفات زیادی را در میان جوانان و نوجوانان که در مدارس حضور داشتند شاهد بودیم همچنین اگر این حادثه در ساعاتی اتفاق می افتاد که مردم در حال استراحت بودند شاهد ابعادی وسیع تر از تلفات بودیم. نادیده نگیریم که تلفات 400 الی 500 نفر در این حادثه امری طبیعی است.

وی در ادامه گفت: مهم ترین مساله ای که در زلزله با آن روبه رو می شویم بحث مدیریت بحران است. متاسفانه نگاه جزیره ای و سیاسی آفت مدیریت بحران در کشور است ما در گذشته حوادثی نظیر زلزله رودبار و بم را در کشور داشتیم که در آن حوادث نیز ناهماهنگی ها در مدیریت و اداره زلزله وجود داشت در این حادثه نیز ما چنین ضعفی را می بینیم بدون شک مدیریت بحران، ضعفی بزرگ در کشور است.

رییس فراکسیون امید مجلس در ادامه گفت: در زلزله بم، به منظور ساماندهی مدیریت بحران و وحدت فرماندهی بحران های ملی، تصمیمات خوبی گرفته شد اما متاسفانه از سال 84 به بعد، آن تصمیمات کنار گذاشته شدند و این موضوع رها شد. امروز نیز ما با یک چالش جدی در مدیریت بحران مواجه ایم به همین منظور، فراکسیون امید مجلس کار گروهی تشکیل داد که دارای سه ماموریت اساسی است نخست نظارت بر مراحل امداد و نجات، دوم بحث اسکان و ماموریت سوم رسیدگی به موضوع بازسازی و نوسازی است. این امیدواری وجود دارد که کار گروه تشکیل شده، بتواند در پیگیری امور و یاری رسانی به مردم موثر واقع شود.

وی افزود: فراکسیون امید در همان لحظات اول پس از زلزله تلاش کرد تا حضوری جدی داشته باشد و تشکیل این کار گروه، نتیجه گزارش هایی بود که از مناطق زلزله زده می رسید. چالش دیگری که در کشور وجود دارد چالش پاسخ گویی است بدون شک سهم مردم در تمامی عرصه ها مشخص است و آنها در اداره بحران ها و حل مشکلات مهم کشور پیشتاز هستند اما متاسفانه وقتی نوبت به پاسخگویی مسوولین می رسد آنها کم می آورند

وی افزود: عمر دولت اصلاحات در سال 84 تمام شد و توجه به مساله پاسخگویی نیز پس از آن با کاهشی جدی مواجه شد ما بعد از آن مقطع با این چالش روبه رو هستیم که مسوولین خود را پاسخگوی مردم و مطالبات آنها، همچنین وعده های خود نمی بینند. این مساله را باید دانشگاه به آن بپردازد و شاید بهتر است دانشگاهیان نهضتی پیرامون مطالبه گری از مسوولین راه بیندازند. دانشجویان باید مطالبه گر باشند من همواره این بحث را در میان آنان مطرح می کنم و امروز نیز در میان اساتید می گویم که باید نهضت مطالبه گری از مسوولین نسبت به وعده های آنان و برنامه هایی که باید اجرایی کنند راه اندازی کنند.

نماینده مردم تهران در ادامه گفت: اگر دانشگاه به سمت مطالبه گری رود فضای امنیتی و بی روح و نگران کننده ای که بر دانشگاه حاکم شده، برچیده خواهد شد. متاسفانه امروز کسانی که شناختی از دانشگاه ها ندارند به نیابت از آنجا سخن می گویند و از وجود چنین فضایی خوشحالند.

وی با بیان اینکه سکوتی که بر دانشگاه ها حاکم است خطرناک است گفت: جوانانی که می خواهند در آینده مسوولیت اداره کشور را. برعهده گیرند دچار بی انگیزگی و بی تفاوتی شدند که من خواهش میکنم انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه به این چالش جدی نیز بپردازد. ما امروز در کشور با تورم قوانین و آیین نامه ها روبه رو هستیم نوشتن قوانین خوب در حکم انشانویسی است زمانی که باور به اجرا در کشور وجود نداشته باشد 

وی در پایان گفت: دانشگاه ها همواره میدان دار تحولات اساسی در کشور بوده اند این میدان داری باید حفظ شود و دولت و مسوولین باید از مشاوره و نظرات مشورتی دانشگاهیان و همچنین تشکل های دانشجویی استفاده کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 794611
  • منبع: امیدنامه
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.