علت اینکه سپاه و ارتش را مامور انجام امور در روستاها و شهرها کرده بودیم این بود که سپاه در همه جاها پایگاه و نیرو دارد و با یک ابلاغیه می تواند همه پایگاه های خود را بسیج کند که اینکار انجام شد و آنها همه روستاها را پوشش دادند و این یکی از نعمت هایی است که ما از آن برخورداریم؛ از سوی دیگر امکانات و نیروهای ارتش در روستاها به این شکل توزیع نشده و امکانات آن ها در پادگان ها است که به همین جهت ارتش را مامور انجام وظایف محوله در شهرها کردیم

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر به بازگویی اقدامات دولت در خصوص رفع مشکلات زلزله‌زدگان استان کرمانشاه پرداخت.

به گزارش جماران؛اهم سخنان وی به این شرح است:

جلسه ستاد مدیریت بحران شب وقوع زلزله در ‌وزارت کشور تشکیل و تصمیمات مقتضی گرفته شد

استاندار و فرمانداران همان شب جلسات ستاد مدیریت بحران را تشکیل دادند

اولین اقدام باز کردن راه های مواصلاتی برای انتقال امدادگران به محل وقوع حادثه بود

بلافاصله با طلوع خورشید در صبح وقوع حادثه ۱۹ فروند بالگرد برای امدادرسانی در محل حاضر شدند

حجم، وسعت و شدت زلزله بسیار زیاد بود به طوری که حدود ۱۹۳۰ روستا و ۷ شهر درگیر این مسئله بودند که امداد رسانی به این مناطق صورت گرفت

در روز نخست پس از زلزله حدود ۷ هزار نفر توسط امدادگران به مراکز درمانی سایر شهرها منتقل شدند که کار بسیار بزرگی بود

ظهر روز اول پس از حادثه به همراه وزیر بهداشت در محل حاضر شدیم و از نزدیک با مردم گفتگو کردیم و در همان منطقه جلسه ستاد مدیریت بحران را تشکیل دادیم، با مشکلات متعددی رو به رو بودیم از جمله شاهد قطعی آب و برق و گاز بودیم همچنین نگران آتش سوزی وسیع بودیم که دستورات لازم برای برقراری خدمات مورد نیاز و جلوگیری از وقع آتش سوزی را صادر کردیم

با توجه به حجم خسارت ها و نگرانی هایی که نسبت به سدها داشتیم دستورات لازم را به وزارت نیرو برای کنترل سد ها دادیم و این مسئله مدیریت شد

در نخستین روز پس از وقوع حادثه حدود ۲۰ هزار چادر در مناطق توزیع شد که این آمادر در روزهای بعد افزایش یاقت به طوری که تا کنون حدود ۸۰ هزار چادر در مناطق زلزله زده توزیع شده است

همچنین در اولین روز پس از حادثه و در جریان سفر به کرمانشاه در مسیر سرپل ذهاب تا ثلاث باباجانی از روستاها بازدیدی داشتیم که دیدیم امکانات هنوز نرسیده بود که تصمیم گرفتیم مسئولیت توزیع چادر، تغذیه و .... در شهرها با ارتش و در روستاها با سپاه باشد

هماهنگی دستگاه ها در جریان مدیریت بحران خوب بود و همه آن ها پای کار بودند همچنین مردم هم همکاری بسیار خوبی داشتند

یکی از ضعف ها با توجه به گستردگی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی موضوع اطلاع رسانی بود که البته 80 درصد این فعالیت های مجازی را مثبت و 20 درصد منفی تلقی می کنیم زیرا برخی افراد اقدام به شایعه پراکنی کردند، هرچند صداوسیما در زمینه اطلاع رسانی خوب به میدان آمد

نمی گوییم نارسایی در انجام کارها نبوده است

اولویت ها در روز نخست بازگشایی راه ها و امدادرسانی به مجروحین و مصدومان بود به طوری که در روز نخست تعداد 20 هزار نفر از زیر آوارها بیرون آورده شدند

رئیس جمهوری در روز دوم پس از حادثه درحالی که شرایط خیلی سامان پیدا نکرده بود در منطقه حضور یافتند که کار بسیار خوبی بود که موجب آرامش مردم شد و از نزدیک با مردم صحبت کردند و خوشبختانه در جریان آن سفر تصمیمات خوبی هم اتخاذ شد

دیدیم که مردم از برخی ارگان ها از جمله ارتش، هلال احمر و .. بسیار زیاد تشکر می کردند و هنگامی هم که رئیس جمهور در سخنرانی شان از برخی نهاد ها نام بردند مردم می گفتند آنها نبودند درحالی که تقسیم کار انجام شده بود زیرا گفته بودیم که ارتش در شهرها و سپاه در روستاها اقدامات لازم را انجام دهند و به طور کلی تمامی دستگاه ها پای کار بودند

همچنین تصمیم گیری شد که ساخت و سازها از جمله ساختن مساکن موقت با محوریت بنیاد مسکن انجام شود که آنها با قرارگاه خاتم الانبیا برای ساختن مساکن موقت در روستاها به توافق رسیدند

هیچ مشکل امنیتی و انتظامی خاصی در مناطق زلزله زده نداشتیم

برخی رسانه ها گفتند که راهزن ها در حال غارت هستند درحالی که اصلا راهزنی وجود نداشت و مردم از روی ناچاری و نگرانی که نیاز به وسایل داشتند جلوی ماشین های حمل اقلام که به مقصد دیگری در حال حرکت بوددند می گرفتند و درخواست تامین چادر، تغذیه، پتو و .. داشتند که البته این موضوع به دلیل مشکلات مردم بود که با تدابیر نیروی انتظامی و ارتش سامان پیدا کرد

40 گروه روان شناسی به منظور افزایش انگیزه و امید در مناطق زلزله زده حاضر شدند

برخی عنوان می کردند که فرماندهی واحد وجود نداشت درحالی که این حرف ظلم به تمام نیروهاست به طوری که از همان لحظه اول ستاد مدیریت بحران به عنوان فرمانده واحد که همه ارگان ها از جمله ارتش، سپاه، هلال احمر، صداوسیما، بسیج و .. عضو آن هستند تشکیل شد و این کار با فرماندهی واحد در سطح ملی انجام شد و در استان هم شخصا 2 روز برای مدیریت مسئله حضور داشتم و سپس سایر وزرا و آقای رئیس جمهور در محل حاضر شدند بنابراین فرماندهی واحد وجود داشت و کارها خوب پیش رفت

در مقایسه ای که می خواهیم انجام دهیم باید وسعت، شدت و حجم را در نظر بگیریم که اگر بنده بخواهم دراینباره قضاوت کنم باید نمره اول را به مردم بدهیم زیرا با خویشتن داری، ادب و آرامش برخورد کردند

دستگاه های مسئول وظایف محوله خود را بخوبى انجام دادند البته این بدان معنا نیست که ما در عمل ضعف نداشتیم لذا همان روز نخست گروهی را مامور کردیم که تمام شرایط را رصد کنند

از مجموع 30 هزار خانه حدود 15 هزار خانه تخریب شدند که 11 هزار خانه در روستاها و 4 هزار خانه در شهرها بوده است همچنین 15 هزار خانه هم به صورت جدی آسیب دیدند

امر امداد رسانی و کمک معقول و خوب بوده به هرحال خسارت ها زیاد بوده است البته مردم به خوبی عمل کردند، ما هم ضعف هایی در این مسئله داشتیم که باید تلاش کنیم این مسائل را رفع کنیم

یکی از ویژگی های خوب و مثبت فضای مجازی در این مسئله بسیج شدن مردم در کمک به زلزله زدگان بود زیرا وقتی مردم پای کار آمدند همه مشکلات ما از جمله تامین چادر، تغذیه، پتو و ... حل شد

در زمان وقوع بحران 3 وضعیت اسکان داریم که شامل اسکان اضطراری یعنی برپایی چادر، اسکان موقت و دائمی می شود که در اولین مرحله اقدام به برپایی چادر و سپس کانس ها کردیم

تمامی برآورد خسارت ها و تامین مالی آن و کمک های مالی مورد نیاز بلافاصله پس از سفر رئیس جمهور به کرمانشاه در جلسه دولت به ارزش حدود هزار میلیارد تومان تصویب شد که بلافاصله این اعتبار تخصیص داده شد

قرارگاه خاتم الانبیا بدلیل اینکه در آن منطقه حاضر است و در حال انجام کارهای عمرانی است و قدرت بسیج کنندگی بالایی هم دارد با توافقی که با بنیاد مسکن داشتند کار ساخت اسکان موقت روستاها را انجام خواهد داد

برای مساکن موقت در روستاها قرار شد واحدهای 12 الی 16 متری ساخته شود

ساخت مساکن موقت از چند روز گذشته آغاز شده و ظرف یک ماه آینده باید تحویل شود که با انجام اینکار دغدغه مردم بسیار کم خواهد شد

طراحی مساکن دائم به اتمام رسیده و ساخت آن ها به زودی شروع می شود

حضور پر جمعیت مردم در مناطق زلزله یکی از مشکلاتی بود که با آنها مواجه بودیم که باعث قفل شدن راه ها و موجب کند شدن خدمات رسانی به مردم این مناطق شده بود که تصمیمات مقتضی در این باره اتخاذ شد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.