رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: تصمیم گرفتیم که گام دیگری را در زمینه ایجاد صلح و ثبات در سوریه برداریم و موفقیت این تلاش را در موضع رژیم سوریه و مخالفان آن می‌دانیم. پیروی از موضع سازگارانه میان طرفین دارای نقش بسیار حساسی است.

 

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: امیدواریم که مجموعه دستاوردهای نشست امروز در سوچی نور امیدی در جهت کاهش رنج و درد مردم سوریه باشد.

به گزارش جماران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در پایان نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه که در سوچی برگزار شد، اظهار کرد: امروز در دیدار با رئیس‌جمهور روحانی، زمینه توسعه روابط میان دو کشور را در تمامی زمینه‌ها به نتیجه رساندیم و در این زمینه به توافق رسیدیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: امروز با دوستان ارزشمندم، پوتین و روحانی موضوعات روز را با صداقت تمام مورد بررسی قرار دادیم و گام‌هایی که برای برقراری صلح در سوریه برداشته‌ایم را بار دیگر مرور کردیم و در دیدار و گفت‌وگوهای سه‌جانبه‌مان به ارائه راه‌حل‌هایی پایدار پرداختیم.

وی تاکید کرد: تصمیم گرفتیم که گام دیگری را در زمینه ایجاد صلح و ثبات در سوریه برداریم و موفقیت این تلاش را در موضع رژیم سوریه و مخالفان آن می‌دانیم. پیروی از موضع سازگارانه میان طرفین دارای نقش بسیار حساسی است.

اردوغان با بیان این که نباید هیچ‌کس از ما انتظار داشته باشد یک سازمان تروریستی را به عنوان بازیگری مشروع به رسمیت بشناسیم، اظهار کرد: سازمانی تروریستی که می‌خواهد تمامیت ارضی یک کشور و جان مردمش را در معرض خطر قرار دهد و دست به تجزیه آن کشور بزند را نمی‌توان به عنوان یک بازیگر مشروع به رسمیت شناخت و زیر یک سقف با آن به مذاکره نشست.

وی همچنین در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: برای اجرای مرحله به مرحله اقداماتی که امروز به آن رسیده‌ایم، مانند کمک‌های بشردوستانه و آزادی زندانیان دو طرف، گفت‌وگوهایی انجام دادیم و امیدواریم که مجموعه دستاوردهای نشست امروز نور امیدی در جهت کاهش رنج و درد مردم سوریه باشد. در پایان از تمامی افراد مسئول در جامعه مدنی می‌خواهیم از تلاش‌ها پشتیبانی کنند.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه نیز در این نشست خبری با تشکر از روسای جمهور ایران و ترکیه برای حضور در این نشست گفت: امروز مذاکرات سازنده و بسیار خوبی میان سران سه کشور انجام شد و ابعاد اصلی حل و فصل سیاسی بحران سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

رییس جمهور روسیه افزود: روسای جمهور سه کشور بر برقراری صلح و ثبات پایدار، وحدت و تمامیت ارضی در سوریه تأکید داشته و همکاری‌های خود را تا پایان دادن کامل به تروریسم در منطقه ادامه خواهند داد.

پوتین با بیان اینکه موفقیت‌های خوبی در راستای حل و فصل بحران سوریه با تلاش‌ها و رایزنی‌های سه کشور به دست آمده است، گفت: در این اجلاس درباره بازسازی سیاسی سوریه در دوران پس از مناقشه تبادل نظر شد و عرصه‌های واجد همکاری و اهداف مشخص در این راستا تبیین گردید.

رییس جمهور روسیه با بیان اینکه مذاکرات آستانه کمک شایانی به کاهش سطح خشونت در سوریه کرد، گفت: ایران، ترکیه و روسیه همکاری خود را در مسیر توسعه ثبات پایدار منطقه ادامه خواهند داد.

پوتین با بیان اینکه با موافقت روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه، کنگره ملی سوری-سوری برگزار خواهد شد، گفت: معتقدیم سرنوشت سوریه را باید مردم سوریه تعیین کنند. همچنین باید در چارچوب مذاکرات به بازسازی اجتماعی، اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها در این کشور نیز بیندیشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.