یک‌سال‌و‌سه‌ماه پس از آنکه یک عضو شورای شهر دور چهارم تهران به‌صراحت از واگذاری چند سوله مدیریت بحران به برنامه‌های صداوسیما انتقاد کرد، روز گذشته دو مجموعه از پایگاه‌های مدیریت بحران شهر تهران به کاربری اصلی خود برگردانده شدند.


به گزارش جماران روزنامه شرق نوشت: در خبر رسمی‌ای که دراین‌باره منتشر شده، آمده است: «براساس این دستور، پایگاه مدیریت بحران منطقه ٢ که در اختیار برنامه تلویزیونی خندوانه شبکه نسیم قرار گرفته بود، طی روزهای اخیر از سوی ستاد مدیریت بحران منطقه ٢ بازپس گرفته شد و رسما از ادامه فعالیت متفرقه آن جلوگیری به عمل آمد و در مورد دیگر پایگاه مدیریت بحران ناحیه ٦ منطقه ١٦ که از نیمه دوم سال ٩١ «کاربری غیر» داشت، پس از گذشت پنج سال به کاربری اصلی خود بازگشت». براساس اطلاعاتی که «شرق» به‌دست آورده است، پایگاه مدیریت بحرانی که در منطقه ١٦ واقع شده بود، همان سوله‌ای است که پنج سال گذشته در اختیار حسن کردمیهن بود و او آنجا را به سالنی ورزشی با عنوان خانه جودوی علی حیدر تبدیل کرده بود. «شرق» سال گذشته در گزارش‌هایی درباره این امتیاز خاص شهردار سابق تهران به حسن کردمیهن و برنامه خندوانه پرداخته بود. 
نام حسن کردمیهن پس از حمله به سفارت عربستان به رسانه‌ها راه پیدا کرد و بر سر زبان‌ها افتاد، اما سال‌ها قبل‌تر از انتخابات سال ٩٢ و برنامه‌های انتخاباتی شهردار تهران، در شهر کرج هیئت مذهبی و مؤسسه فرهنگی و... داشت و به‌واسطه نفوذ در کرج نیز ستادهای محمدباقر قالیباف بخشی از بار تبلیغات را البته با تمایل و رضایت به او محول کردند. از کردمیهن در ستادها و گردهمایی‌های چندهزارنفری انتخاباتی تصاویر و فیلم‌های زیادی وجود دارد. 
فارغ از بده‌بستانی که رسانه ملی با شهرداری تهران در سال‌های گذشته داشته است، می‌توان گفت یک سر این بده‌بستان منفعت مالی شهرداری و صداوسیما از اعتبارات و امکانات تحت اختیارشان بوده و هست. از این جهت با توجه به عدم اطلاع رسانه‌ها از این بده‌بستان می‌توان گفت که اجاره یا دراختیارقراردادن یک سوله مدیریت بحران که برای کاربردی ضروری در تهران پیش‌بینی شده است، حتما براساس حساب‌وکتاب و برنامه‌ریزی مالی انجام شده و توجیحاتی دارد، اما پرسش این است که واگذاری سوله مدیریت بحران به فردی خاص که صرفا از حامیان انتخاباتی شهردار سابق تهران بود، چه توجیهی داشته است؟ 
در دوره سوم و چهارم شورای شهر تهران که واگذاری مسئولیت و بهره‌برداری از سوله‌های مدیریت بحران بین شهرداری‌های مناطق و سازمان مدیریت بحران در رفت‌وآمد بود و بلاتکلیفی درآمدزایی برای برخی داشت، بارها اعضای شورا درباره واگذاری سوله‌ها و اجاره آنها برخلاف قانون صحبت می‌کردند. رحمت‌الله حافظی که به افشاگری با سند در دوره قالیباف معروف شد، اولین‌بار اسامی سوله‌های مدیریت بحرانی را که شهرداری به بانک شهر و صداوسیما و مراکز دیگر اجاره داده بود، رسانه‌ای کرد. در این میان «شرق» از واگذاری یکی دیگر از این سوله‌ها مطلع شد که در چند سال گذشته به سالنی ورزشی با عنوان خانه جودوی علی حیدر تبدیل شده است. این سوله مدیریت بحران که در منطقه ١٦ به‌عنوان یکی از محلات محروم تهران واقع است، سال‌هاست در اختیار حسن کردمیهن قرار دارد، درحالی‌که ساکنان و افراد محلی می‌گویند این سوله و این خانه جودو کارکردهای دیگری داشته است. محله باغ‌آذری در منطقه ١٦ تهران، سال‌هاست که از این موضوع رنج می‌برد و اعتراضش را هم بارها به اعضای شورا و مدیران محلی و شهردار شهرشان رسانده‌ بودند و بعد به روزنامه شرق پناه آوردند. 
 جوهری، عضو شورایاری محله باغ‌آذری منطقه ١٦، اواخر سال گذشته با ارائه جزئیاتی از عملکرد این مجموعه ورزشی با «شرق» حرف زد و گفت: «بارها در جلسات علنی و غیرعلنی به آقایان درباره این سوله و استفاده افراد خاص، تذکر دادیم و خواستیم این سوله را برای مردم بگذارند؛ اما توجه نکردند. آقای کردمیهن که حالا چندسالی است معروف شده، از حدود پنج سال قبل این سوله مدیریت بحران را با گروهی که همراهش هستند، به محل تجمع و تمرین کلاس ورزشی جودو و حالا هم فوتسال تبدیل کرد. این کلاس‌ها برای نیروهای داخلی همین گروه است و از اهالی محل، نوجوانان و جوانان محلی کسی را وارد نمی‌کنند». جوهری اسفند سال ٩٥ به «شرق» گفته بود: «این موضوع را به آقای چمران، رئیس شورای شهر، به آقای سروری، کمیسیون حقوقی و آقای پیرهادی که عضو هیئت‌رئیسه و مسئول بسیج شهرداری تهران است، گفتیم؛ اما پاسخی ندادند و این روند همچنان ادامه دارد». او به جلسه‌ای که شورایاران منطقه ١٦، دوازدهم آبان سال ٩٥ در حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، داشته‌اند اشاره کرد و گفت: «من در آن جلسه به‌طور صریح مسئله این سوله بحران را در کنار سایر مسائل مطرح کردم و نام آقای کردمیهن را هم آوردم و گفتم ازمابهتران از اموال عمومی استفاده غیر می‌کنند و شما باید جلوی این کار را بگیرید؛ اما آقای قالیباف با خنده سرش را تکان داد؛ همین». 
یکی از مطالبات از شهردار جدید تهران بازبینی در عملکرد بسیاری از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران بوده و هست و چنین اقداماتی در احقاق حق شهروندان و جلوگیری از خاص‌خواری برخی افراد و گروه‌ها و سازمان‌ها می‌تواند به مطالبه شفافیت در شهرداری تهران کمک زیادی کند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.