سعد حریری با گذشت بیش از دو هفته از استعفای پرحاشیه خود در عربستان، بالاخره به لبنان بازگشت.

 

به گزارش جماران، سعد حریری امروز چهارشنبه برای نخستین بار پس از اعلام استعفایش از سمت نخست وزیری لبنان از تلویزیون عربستان، برای حضور در مراسم روز استقلال لبنان به بیروت بازگشت.

 

آخرین تحولات امروز لبنان را در بخش زیر دنبال کنید:

 

شماری از هواداران جریان المستقبل در مرکز «بیروت» پایتخت لبنانتجمع کردند تا بازگشت نخست وزیر خود را به کشور جشن بگیرند.

رئیس جمهور قبرس اعلام کرد که طرحی برای پایین کشیدن فتیله بحران در لبنان ارائه می کند.

«نیکوس آناستاسیادس»رئیس جمهور قبرس اعلام کرد که پس از دیدار با «سعد حریری» نخست وزیر لبنان در شب گذشته قصد دارد طرحی را برای پایین کشیدن فتیله بحران در لبنان ارائه کند.

«سعد حریری» نخست وزیر لبنان در سخنانی در کاخ «بعبدا» در بیروت گفت: استعفای خود را به رئیس جمهور ارائه دادم و ایشان از من خواست که درنگ کنم من نیز استعفایم را به تعلیق در آوردم.

حریری تأکید کرد: «میشل عون» ابراز امیدواری کرد که اندکی درنگ کنم تا درباره دلایل استعفایم رایزنی کنیم و من نیز پاسخ مثبت دادم.

حریری پس از دیدار با میشل عون رئیس جمهور لبنان همچنین تصریح کرد: امیدوارم که موضع من مدخلی برای گفت و گوی مسئولانه برای حل مسائل اختلافی باشد.

برخی منابع آگاه گفتند که «سعد حریری» نخست وزیر لبنان خواستار دیدار با «میشل عون» رئیس جمهور این کشور پس از پایان استقبال ها و تبریک ها در کاخ ریاست جمهوری به مناسبت سالروز استقلال لبنان شد.

این منابع در گفت و گو با النشره فاش کردند حریری پس از تشریح مفصل مساله استعفایش از دولت، استعفای خود را به شکل رسمی به رئیس جمهور ارائه می کند.

بنابر این گزارش، پیش از این شماری از رسانه ها اعلام کرده بودند که حریری اشاره به این کرده است که استعفای خود را برای مدتی به تأخیر می اندازد.

 

لبنان.عون.حریری

«میشل عون» رئیس جمهور، «سعد حریری» نخست وزیر و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نشست سه جانبه برگزار کردند.

این نشست اندکی پیش از برگزاری مراسم رسمی روز استقلال لبنان در کاخ«بعبدا» برگزار شد.

بری و حریری پس از مشارکت در نمایش نظامی به مناسبت 74امین سالروز استقلال لبنان با استفاده از یک خودرو به کاخ بعبدا رسیدند.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان طی سخنانی خود به مناسبت هفتاد و چهارمین سالگرد جشن استقلال این کشور اظهار داشت: لبنان باید از درگیری‎های منطقه دوری جوید.

وی در سخنرانی خود همچنین از عملیات ارتش لبنان علیه عناصر تروریستی در شمال این کشور تقدیر کرد و گفت: «نظامیان اسرائیل مدام حریم لبنان را از زمین، دریا و هوا نقض و کشور ما را به جنگ‎های جدید تهدید می‌کنند.

به برادران عرب مان می‌گویم تعامل با لبنان نیازمند حکمت و عقلانیت بیشتر است. رفتار غیرحکیمانه کشور ما را به سوی آتش سوق می‌دهد.

با وجود تمام اتفاقات، اعتماد ما شهروندان لبنان به اصول اتحادیه عرب، روحیه خیرخواهانه و اهداف آن جهت دفاع از اعضایش پابرجاست».

مراسم هفتاد و چهارمین سالروز استقلال لبنان از دقایقی پیش در این کشور آغاز شده است. مراسم سالروز استقلال لبنان هم اکنون در حال برگزاری است و از جمله میهمانان این مراسم، «سعد الحریری» نخست‌ وزیر مستعفی لبنان است که شب گذشته به «بیروت» بازگشت. سعد الحریری که بامداد امروز به کشورش بازگشت، در این مراسم حضور یافت.

 

1000000000

100000000000

 

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز پس از حریری به مراسم رسید و با وی مصافحه کرد. «میشل عون» رئیس جمهور لبنان نیز پس از سان دیدن، به جایگاه مهمانان آمد و او نیز با حریری مصافحه کرد.

 

10

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس از ورود سعد حریری به بیروت خبر داد و اعلام کرد که این رویداد بیش از دو هفته پس از استعفای وی از سمت نخست‌وزیری لبنان در ریاض صورت گرفته است.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، حریری پیش از این در جریان سفرش به مصر، در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرده بود که موضع سیاسی خود را در لبنان اعلام خواهد کرد.

وی در بدو ورود به بیروت، بر سر مزار پدرش، رفیق حریری که در سال ۲۰۰۵ در یک انفجار مشکوک کشته شد، حضور یافت.

گزارش‌ها از لبنان حاکی از آن است که شماری از مردم این کشور همزمان با بازگشت حریری، در خیابان‌های بیروت به جشن و شادمانی پرداختند.

 

 

حسن روحانی با تبریک فرا رسیدن روز ملی جمهوری لبنان به رییس جمهور این کشور و مردم غیور لبنان، تصریح کرد: بدون شک مواضع جناب عالی به عنوان رییس جمهور لبنان در همبستگی ملی و مدیریت بحران‌های ساختگی توسط دیگر کشورها علیه لبنان، اطمینان‌بخش و نویدبخش فصل جدیدی از همبستگی، وحدت و انسجام داخلی میان جریان‌های مختلف سیاسی و طوایف مختلف لبنانی خواهد بود.

رییس‌‌جمهور فرا رسیدن روز ملی جمهوری لبنان را تبریک گفت

به گزارش جماران؛  رییس‌ جمهور در پیامی فرا رسیدن روز ملی جمهوری لبنان را تبریک گفت.

متن پیام تبریک حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای میشل عون

رییس جمهوری لبنان

 فرا رسیدن روز ملی جمهوری لبنان را به جناب عالی و مردم غیور لبنان صمیمانه تبریک می‌گویم.

بدون شک مواضع جناب عالی به عنوان رییس جمهور لبنان در همبستگی ملی و مدیریت بحران‌های ساختگی توسط دیگر کشورها علیه لبنان، اطمینان‌بخش و نویدبخش فصل جدیدی از همبستگی، وحدت و انسجام داخلی میان جریان‌های مختلف سیاسی و طوایف مختلف لبنانی خواهد بود.

از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت آن جناب و عزت، سربلندی و اقتدار مردم جمهوری لبنان را مسألت دارم.

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.