سیف گفت: در سال 1395، بالغ بر 168 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بیش از 24 هزار بنگاه کوچک و متوسط در کشور پرداخت شد که فراتر از اهداف اولیه بود و به تحقق رشد و رونق اقتصادی کشور کمک کرد.

به گزارش جماران؛ رئیس کل بانک مرکزی گفت: تخصیص بهینه تسهیلات به بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی علاوه بر کمک به گردش صحیح تسهیلات و افزایش توان تسهیلات‌دهی شبکه بانکی، باعث افزایش رونق و شکوفایی اقتصادی و اشتغال جوانان بومی استان را فراهم می کند.

«ولی اله سیف» در نامه ای با استانداران کشور با اشاره به نامگذاری سال 1396 به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال» بر لزوم توجه دولتمردان به رشد و رونق اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه صادرات و تمرکز بر حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی اقتصاد کشور تاکید کرد.

وی با قدردانی از همراهی دستگاه‌های اجرایی و مجموعه نظام بانکی برای اجرای موفق طرح رونق تولید در سال گذشته، افزود: در سال 1395، بالغ بر 168 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بیش از 24 هزار بنگاه کوچک و متوسط در کشور پرداخت شد که فراتر از اهداف اولیه بود و به تحقق رشد و رونق اقتصادی کشور کمک کرد. 

سیف تصریح کرده است: بانک مرکزی در سال‌های اخیر برای استفاده از ظرفیت‌های خالی اقتصاد، اقدام به جهت‌دهی تسهیلات به تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کرده که سهم تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی از ‌‌46 درصد در سال 1391 به رقم 8. 62 درصد در هفت ماه سال 1396 افزایش یافته که سهم بخش صنعت و معدن از این تسهیلات در دوره مزبور معادل 7. 83 درصد بوده است. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ابلاغیه شماره 81160‌‌.96 مورخ 20 خرداد 1396 آورده است: در سال 1396 مقرر شد تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تعداد 10 هزار بنگاه اقتصادی، تامین مالی تعداد 6 هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل 60 درصد و تامین مالی بازسازی و نوسازی 5 هزار واحد اقتصادی در مجموع با تخصیص حدود 300 هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع داخلی در اولویت شبکه بانکی کشور قرار گیرد.

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، طبق آئین‌نامه اجرایی بند «الف» تبصره 18 قانون بودجه سال 1396 مقرر شده است مبلغ 200 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار برای بهره‌برداری از مزیت‌های نسبی و رقابتی (با اولویت مناطق روستایی، عشایری و محروم) به طرح‌ها و پروژه‌های کوچک، متوسط و صنایع دستی اختصاص یابد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اجرای موفق این برنامه‌ها نیازمند همراهی همه جانبه کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها با مجموعه نظام بانکی است، یادآور شده است:با توجه به کمبود منابع مالی و لزوم توجه به اولویت‌بندی و بازدهی پروژه‌های اقتصادی، استانداران مانند گذشته با دقت و نظارت موثر در نحوه مصرف تسهیلات و جلوگیری از اتلاف منابع مالی محدود، شبکه بانکی را در تخصیص بهینه منابع به بنگاه‌های کوچک و متوسط و کمک به وصول و تعیین تکلیف مطالبات غیرجاری بانک ها یاری رسانند.

سیف در بخش پایانی این نامه به استاندران سراسر کشور ابزار امیدواری کرده است، با توجه به آمادگی شبکه بانکی و حمایت بانک مرکزی و همچنین پیگیری و مساعدت مستمر مسئولان استانی در سال «اقتصاد مقاومتی تولید ـ اشتغال»، اهداف ترسیم شده در بخشنامه ابلاغی به بانک ها درباره تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط و آئین‌نامه اجرایی بند «الف» تبصره 18 قانون بودجه سال 1396 (حمایت از اشتغال) تحقق یافته و توفیقات قابل توجهی در زمینه بهبود تولید و اشتغال و عمل به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی حاصل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.