امام‌جمعه مشهد با تأکید بر این‌که باید جلوی بهره‌برداری افرا د سودجو در فرایند امدادرسانی گرفته شود، افزود: متأسفانه بر حسب اخبار واصل‌شده، یک عده عناصر سودجو در مقام بهره‌برداری از این حادثه مصیبت‌بار هستند و نمی‌گذارند امکانات به دست نیازمندان برسد، با یک تقسیم‌کار در یک مدیریت داهیانه جهادی، عزیزان مأموران انتظامی و امنیتی نقش عمده خود را در این قضیه ایفا کنند.

به گزارش جماران؛ آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، 26 آبان ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، ضمن تسلیت مصیبت وارد شده به مردم غرب کشور در زلزله اخیر، اظهار کرد: حادثه جان‌گداز و فجیع زلزله غرب کشور که موجب داغ دیدن قشر کثیری از عزیزان هم‌وطن ما شد، به همه داغ  دیدگان و زلزله‌زدگان تسلیت عرض می‌کنم.

ایشان ادامه داد: در عتبه مقدسه امام هشتم (علیه‌السلام) از خداوند مسئلت می‌کنیم که ان‌شاءالله این مرد و زن و کوچک و بزرگی که گرفتار این حادثه شده‌اند و به یک مرگ دفعی و ناگهانی در این حادثه طبیعی مبتلا شده‌اند، ان‌شاءالله مشمول غفران و آمرزش الهی قرار بگیرند و بازماندگان مصیبت‌زده و داغ‌دیده‌شان که چشم باز کردند و همه عزیزان خود را زیر آوار و خاک دیدند، ان‌شاءالله خداوند صبر و اجر جزیل به آنان عنایت کند.

تقدیر از آستان قدس، علما و روحانیون در امدادرسانی به زلزله‌زدگان غرب کشور

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی از همه مردم خواست تا کمک‌های خود را برای مردم زلزله‌زده ارسال کنند، گفت: از همه برادران، خواهران و عزیزانی که در این مسئله و مورد با همت خودشان فعالیت کردند، نهادهای مقدس چه مربوط به این استان و چه خارج استان و همه مسؤولین، بنده تشکر می‌کنم؛ از این استان امام هشتم (علیه‌السلام) از کنار مرقد مطهر علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) آستان قدس رضوی کاروان قابل‌توجهی از نظر امکانات همان روز اول ارسال کرد به مناطق زلزله‌زده و بنیاد کرامت آستان قدس رضوی نیز تمام امکاناتی که در موکب‌ها در سامرا، مهران، کربلا و نجف داشت، همه را به مناطق زلزله‌زده منتقل کرد و با همان کیفیت از آن عزیزان آسیب‌دیده، پذیرایی و نگهداری کنند.

نهادهای دیگری نیز، مرکز رسیدگی به امور مساجد، علما و روحانیون اقدامات قابل‌توجهی انجام دادند که ان‌شاءالله خداوند به آنان نیز اجر جزیل عنایت کند.

ایشان، مهم‌ترین نکته در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده را در نظر گرفتن شرایط برودت هوا و سرما دانست و خاطرنشان کرد: آنچه مهم است، مسئله تمام نشد، برادران، خواهران، هوا سرد است، در این شب‌های سرد، فرزندان شما در چه شرایطی به سر می‌برند، آن عزیزانی که از تمام هستی‌شان،جز یک‌مشت کلوخ و خاک چیز دیگری باقی نمانده است، فرزندان آنان در این سوز سرما در چه شرایطی هستند؟ امکاناتی از قبیل پوشاک، پتو، آب‌معدنی، برنج و روغن شدیداً مورد نیاز است که هر فرد، چه نهادها، چه هیأت‌های مذهبی، چه انجمن‌ها و چه خیریه‌ها، به هر نحوی برای آنان امکان دارد، در اسرع اوقات این امکانات را به این نقطه ارسال کنند.

عمده فعالیت امداد را ارتش، سپاه و بسیج انجام دادند

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: از همه عزیزانی که در آنجا زحمت کشیدند مخصوصاً ارتش، سپاه و بسیج که در مرحله اول، عمده فعالیت را در نجات مردم از زیر آوار انجام دادند، بنده متشکرم؛ از عزیزان مسؤول دولتی هم می‌خواهیم که علی ایحال، مدیریت بحران، حرکت جهادی نیاز دارد، طبیعی است امکانات اداری مسؤولان یک استان، قدرت رسیدگی و توان به این حادثه و بحران ندارند، بایستی از نقاط دیگر، مدیریت‌ها و مسؤولیت‌ها به آنجا اضافه شود و با یک حرکت جهادی شبانه‌روزی، مشکل آب و برق و گاز را در این مناطق ان‌شاءالله حل کنند.

ایشان با تأکید بر این‌که باید جلوی بهره‌برداری افرا د سودجو در فرایند امدادرسانی گرفته شود، افزود: متأسفانه بر حسب اخبار واصل‌شده، یک عده عناصر سودجو در مقام بهره‌برداری از این حادثه مصیبت‌بار هستند و نمی‌گذارند امکانات به دست نیازمندان برسد، با یک تقسیم‌کار در یک مدیریت داهیانه جهادی، عزیزان مأموران انتظامی و امنیتی نقش عمده خود را در این قضیه ایفا کنند که دست این عناصر سودجو را قطع کنند و منطقه در یک امنیت کامل و مدیریت قاطع همه‌گیر توزیع امکانات قرار گیرد و عزیزان رنج‌دیده، بیش از این رنج نبینند.

در خلقت، بشر درجه یک و درجه دو معنا ندارد

عضو مجلس خبرگان رهبری، تقسیم انسان‌ها به مخلوق درجه یک و درجه دو را امری اشتباه خواند و گفت:  امروز، سالروز شهادت امام مجتبی (علیه‌السلام) است، برادران و عزیزان، تداوم نکته‌ای که در خطبه اول عرض کردم، خدا بشر را شهروند درجه یک و درجه دو خلق نکرده، این نیست که بگوییم یک عده انسان‌ها آمدند، در زمان انبیاء و اولیاء، شهروند درجه یک بودند که باید برایشان امام و پیامبر می‌آمد، تحت تدبیر، مدیریت و تربیت مقام ولایت و مقام اولیاءاللهی قرار می‌گرفتند اما بخش عظیمی از بشر، شهروند درجه دو هستند و مدیر و رهبر معصوم نمی‌خواهند، این‌طور نیست.

ایشان ادامه داد: همه بشرها برای خدا شهروند درجه یک هستند، «مَا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ» خداوند بین انسان‌ها در آنچه مقتضای رحمانیت پروردگار در عرصه هدایت هست، فرقی نگذاشته که بگوییم یک عده بشرها آن روز حتماً احتیاج به پیغمبر داشتند برایشان پیغمبر آمد و ما باید بدون پیغمبر به سر ببریم.

در اسلام، رهبری سیاسی آمیخته با رهبری مرامی است

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که بشر منهای وحی، توان زندگی ندارد، تصریح کرد: این هم که یک عده آمدند و گفتند بشر از نظر عقلانیت در ضعف و نقصی بود، وحی و شریعت و پیغمبر لازم داشت و الآن در آن نقص و کسر نیست، خودش می‌تواند خودش را نجات دهد، پنداری غلط و کفرآمیز است؛ اگر انسان‌ها می‌توانستند شئون تربیتی و سازندگی انسانی خودشان را بدون قدرت وحی و شریعت اداره کنند، از همان اول بشرهای اولیه از همین عقل برخوردار بودند، مسئله این نیست، بشر منهای وحی قدرت زندگی ندارد.

ایشان افزود: مسئله وحی تنها آمدن یک قرآن، برنامه و قانون نیست که بقیه‌اش به انسان‌ها واگذار شود، مدیریت و رهبری نیز در کنار وحی است، در اساس اسلام، رهبری سیاسی آمیخته با رهبری مرامی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: تمام مشکلی که در شکل مظلومیت عزیزان پیغمبر در دنیا بعد از پیغمبر ظاهر شد، تمام به خاطر تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی بود؛ برادران، خواهران، مسئله مظلومیت امام مجتبی (علیه‌السلام) و سیدالشهدا(علیه‌السلام)، فجایعی که نسبت به این‌ها و عزیزانشان در عرصه زندگی پیش آمد فقط برای این نیست که بگوییم اقتضائات سیاسی آن زمان، حاکمیت‌های نابکارانه آن روز این فجایع را ایجاد کرد و ما نیز امروز به خاطره آن فجایع و مظالم، اشک بریزیم، به سر و سینه بزنیم.

انحراف سیاسی، عامل ظلم به ائمه (علیه‌السلام)

ایشان، انحراف سیاسی جامعه دوران امام حسن (علیه‌السلام) را عامل تنها ماندن و شهادت ایشان خواند و گفت: یک انحراف سیاسی در آن روز بود که ممکن است امروز نیز به سراغ مردم بیاید، یک اندیشه فاسد و باطل در میان امت به وجود آمد که امروز نیز ممکن است همان اندیشه فاسد و باطل، امت امروز را هم به همان بلا دچار کند و آن تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی بود.

امام‌جمعه مشهد خاطرنشان کرد: چرا 80 هزار نفر لشکر امام حسن(علیه‌السلام)، شب خوابیدند در اردوگاه امام (علیه‌السلام) و فردا صبح همه به لشکر معاویه پیوستند و لشکر 100 هزار نفره امام حسن(علیه‌السلام)، فقط 20 هزار نفر باقی ماندند؟ چرا این‌طور شد؟ علت آن، فکر باطل بود، گفتند ما رهبر سیاسی می‌خواهیم، رهبری که فقط بیاید اقتصاد، سیاست، امنیت را اداره کند و کشور و مردم را در امنیت کامل قرار دهد، مردم به زندگی، کاسبی و زن و بچه‌شان برسند، گفتند ما فقط رهبری سیاسی می‌خواهیم، همه می‌دانستند امام حسن (علیه‌السلام) میوه دل پیامبر است، همه می‌دانستند معاویه پسر هند جگرخوار است، کیسه طلا هم معاویه به 80 هزار نفر نداد، کیسه طلا را به دو سه نفر از افراد دنیا پرست و پول‌پرستی که در لشکر امام حسن نفوذ کرده بودند، داد.

تفکیک رهبری سیاسی و مرامی، امت اسلامی را تهدید می‌کند

ایشان، تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی عامل انحراف امت اسلامی خواند و افزود: این 80 هزار نفری که به طرف معاویه برگشتند و امام حسین را رها کردند، منطقشان جدایی رهبری سیاسی از رهبری مرامی بود، گفتند نمازمان، روزه‌مان، مسئله خمس و وضویمان را به امام حسن مراجعه می‌کنیم، مملکتمان را معاویه اداره کند ولو پسر هند جگرخوار و ابوسفیان است؛ رهبری سیاسی را از رهبری مرامی تفکیک کردند، نتیجه‌اش این شد، از دل این تفکیک، کربلا درآمد، از دل این تفکیک، مظالم بنی‌عباس، 14 سال زندانی موسی بن جعفر، پاره‌پاره شدن جگر علی بن موسی‌الرضا در این سرزمین درآمد.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: خطری که امروز جامعه و امت اسلام را تهدید می‌کند، یعنی اگر بنا شد این تفکر باطل و این اندیشه غلط در جامعه ما آمد که ما رهبر سیاسی می‌خواهیم و رهبری سیاسی از رهبری مرامی جدا شود، رهبران مرامی برای ما مسئله غسل و نماز و روزه بگویند و رهبری سیاسی برای ما اقتصاد و سیاست اداره کند، اگر این‌طور شد، همه هستی و مملکت شما مردم را در یک کیسه می‌ریزند و در دامن آمریکا و انگلیس می‌گذارند، هستی شما را می‌گیرند.

ایشان تصریح کرد: علت این‌که امام مجتبی متارکه جنگ کرد با معاویه، در مقابل این منطق و بینش انحرافی مردم قرار گرفت، حاکمیت حق خدا است اما قدرت دست مردم است، اگر مردم این بینش را پیدا کردند که می‌دانند معاویه پسر هند جگرخوار است، امام حسن هم پسر صدیقه اطهر است و درعین‌حال معاویه را بر امام حسن ترجیح می‌دهند به خاطر تفکیک رهبری سیاسی از رهبری مرامی و رسالت پیغمبر را نادیده می‌گیرند، بعد عملیاتی و اجرایی رسالت پیغمبر، پرورش جامعه است، تزکیه، مدیریت اجرای، عملیاتی و سیاسی زندگی مردم است، این بعد از پیغمبر در خط امامت باید ادامه پیدا می‌کرد و ما به این روز نمی‌نشستیم، همه فلاکت‌های امروز ما به خاطر انحراف مدیریت جامعه از خط امامت است؛ مردم در زمان امام حسن، این انحراف بینشی را پیدا کردند و قضیه به اینجا منتهی شد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کند وقتی امام مجتبی (علیه‌السلام) متارکه جنگ کردند، یک عده شیعیان اعتراض می‌کردند و می‌گفتند آقا چرا این کار را می‌کنی؟ بعضی‌ها هم که مستقیم به امام چیزی نمی‌گفتند، امثال ما را پیدا می‌کردند که از ارادتمندان اهل‌بیت هستیم، به ما اعتراض می‌کردند، یک روز اعتراض‌ها به من زیاد شد، تحت تأثیر این اعتراض‌ها قرار گرفتم، امام مجتبی (علیه‌السلام) را دیدم، عرض کردم یا بن رسول‌الله، چرا با معاویه ساختی؟ تا این حرف را زدم، دیدم اشک دور چشمان امام مجتبی (علیه‌السلام) را گرفت، فرمود جابر تو هم می‌گویی؟ تو هم به من اعتراض می‌کنی؟ «مثل منی با مثل معاویه می‌سازد درحالی‌که مادر من فاطمه است؟»

ایشان اضافه کرد: می‌گوییم علی اول مظلوم  دنیا است اما اگر بناست علی اول مظلوم دنیا باشد، دوم مظلوم دنیا امام حسن است، در مسجد می‌آمد، خطیب می‌آمد بالای منبر، به علی  دشنام می‌داد، در کوچه و بازار دوره‌اش می‌کردند و «یا مذل المؤمنین» خطابش می‌کردند، در خانه‌اش می‌آمد، سرش را کنار سر قاتلش می‌گذاشت، به قول محتشم «خونی که خورد بر همه عمر از گلو بریخت، آن تشت را زخون جگر باغ لاله کرد»؛ زینب تشت پر خون را از جلوی برادر برداشت، کنار حیاط آمد، کنیزها دیدند این خانم چوب کوتاهی برداشته و تشت را زیر و رو می‌کند، یک‌مرتبه فریادی زد، روی زمین افتاد، زینب را به حال آوردند، گفتند خانم چه شد، گفت چشمم به لخته‌های خون جگر برادرم افتاد.

دیدن لخته جگر برادر سخت‌تر است یا 7 چوبه تیر را از بدن مسموم برادر بیرون کشیدن یا از همه سخت‌تر، دیدن سربریده برادر زیر چوب خیزران.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.